Güncelleme Tarihi:
HIZLA değişen ve gelişen modern iletişim olanakları bu iletişim araçlarının kontrolünü de zorlaştırdı. Özellikle internet programları tüketicilerin canını yakıyor.
İnternette yemek tarifesi, çocuklara ev ödevlerinde yardım gibi programlar sunan internet portalleri de tüketicileri tuzağa düşürüyor. Reklamlara aldanıp bu tür programlara giren ve buradan yemek tarifesi ya da başka programlar indiren tüketiciler ay sonunda yüksek fatura ödemek zorunda kalıyor. Uzmanlar tüketicileri bu tür internet programlarına karşı dikkatli olmaya çağırdı ve önemli tavsiyelerde bulundu.
Sayfaları saklayın
Uzmanlar dikkat edilmesi gereken noktaları şöyle sıraladı: Öncelikle bu tür tuzakçı internet programları reklamlarında sayfaya girmenin bedava olduğu izlenimi veriyor veya fiyatı açıkça belli etmiyor. Sayfaya girerken, isim ve adres istiyor. İnternet sayfasında fiyatların tam belli olmadığına dair sayfaları delil olarak kaydedin. Fiyat çok açık belli olmuyorsa, davayı kazanma şansı yükselir. Ayrıca gelen faturaya itiraz edin. Tuzakçı internet sayfaları genellikle bu itirazlara karşı gelmiyor. İtirazı yazılı yapın ve iadeli taahhütlü gönderin. Şirket avukat aracılığıyla size uyarı bile gönderse, faturayı ödemeyin.
Sanal alışverişe dikkat
İnternet üzerinden alışveriş ve elektronik ödemeler ise giderek yayılıyor. Almanya’da 30 milyon insan internet üzerinden alışveriş yapıyor ve elektronik ödeme yapıyor. İnternet üzeri yapılan alışverişlerdeki ödeme şekillerine göre, şu noktalara dikkat etmek gerekiyor:
Ürünü aldıktan sonra ödeme: Önce malı alıp içindeki faturayla hesabı ödemek. Bu durumda mal bozuk çıktığı zaman parayı geri almak için peşinden koşmak gerekmiyor.
Malın teslim alındığı anda ödeme: Burada malı teslim alır almaz ödeme yaparsanız, internette sizinle ilgili bilgileri vermekten kurtulursunuz.
Şifreli olması gerekir: Kredi kartıyla yapılan elektronik ödemelerde sizin banka bilgilerinizin şifreli kayda geçeceğinin yazması gerekir. Bu durumda banka bilgilerinizin kötüye kullanılması şansı düşük.
Telefonla reklama sıkı takip
Bu arada tüketiciler “Büyük ikramiyeli kura çekilişinde şanslılar arasına girdiniz” gibi telefonlar alıyor. Buna inanan tüketiciler telefonla tuzağa düşürülerek, abone yapılıyor ve yakasını kurtarıncaya kadar akla karayı seçiyor. Ay sonunda ise yüksek telefon ve internet faturası tüketicileri çileden çıkarıyor. Bu nedenle Almanya’da özellikle telefonlarda ikramiye vaatli reklamlara karşı sıkı yasal önlemler başladı. Salı günü yürürlüğe giren, “İzinsiz telefon reklamlarıyla mücadele” başlıklı yeni yasaya göre tüketicinin izni olmadan şirketler telefonla arayıp ikramiye ya da abonelik reklamı yapamayacak. Bunun için tüketiciden önceden izin almak gerekiyor. Ayrıca yeni yasa, reklamlara aldanıp telefonla üye olan tüketicilere sözleşmeyi iptal edebilmesi için geniş imkan tanıyor.
İzin alma şartı
Yeni uygulamaya göre, telefonda reklam yapmak isteyen şirketler önceden tüketiciden özel izin almak zorunda. Bu iznin tüketiciden yazılı olarak alınması ve tüketicinin yazılı açıklamada reklam amaçlı aranabileceğine vurgu yapması gerekiyor. Böyle bir izin almadan telefonla tüketicileri arayıp reklam yapan şirketleri 50 bin Euro’ya kadar para cezaları bekliyor.
Yine yeni yasaya göre bu şirketlerin telefon numaralarının telefon ekranında görünmesi gerekiyor. Telefon numarasını gizleyen call-center adlı çağrı merkezlerine 10 binlerce Euro para cezası kesilecek.
Abonelik kolayca fesh edilebilecek
Yeni yasa, reklam sonucu gazete ya da dergi aboneliğinden çıkmayı daha da kolaylaştırıyor. Buna göre herhangi bir gerekçe göstermeden sözleşmeyi iptal etmek mümkün olacak. Şimdiye kadar sözleşmeyi iptal etmek, süre bitimine kadar mümkün değildi. Tüketicinin sözleşmeyi iptal etmek için kendisine tanınan iki hafta ya da bir aylık süreye dikkat etmesi gerekiyor. İzinsiz reklam sonucu yapılan sözleşmelerde iptal süresi bir ay.
Elektrik, gaz ya da telefon hattı aboneliğinde sözleşmeler tüketicinin yazılı onayından sonra geçerli olacak. Telefonda sözlü onaylar geçerli sayılmayacak.