Güncelleme Tarihi:
Almanya´nın en saygın üniversitelerinden biri olan Berlin Hür Üniversite´nin rektörü Dieter Lenzen, Türk çocuklarının Alman yaşıtları kadar zeki olmadığını ileri sürdü.
Irkçılık suçlaması
Dieter Lenzen
27 Haziran 2003 tarihinden beri Berlin Hür Üniversitesi Rektörü olan Lenzen, çocuklardaki ``dil sorununa’’ dikkat çekerek, özellikle de Türk çocuklarının yetersiz Almancalarına işaret etti.
Rektör Lenzen, geçen yıl Hannover´de açıklanan bir araştırmanın sonuçlarına değinerek, ``Buna göre Türk çocuklarının zeka seviyesi daha düşük olabiliyor. Büyük ihtimalle burada dil yetersizliği etkin oluyor’’ dedi.
Kendi zekasına baksın
Berlin Brandenburg Türkiye Toplumu (TBB) Sözcüsü Safter Çınar da rektörün açıklamalarına tepki göstererek, ``Lenzen’in kendisi zeka testinden geçmesi gerek’ dedi.
Rektörün sözlerine kızan TBB Sözcüsü Safter Çınar, Lenzen’in kendisine bir zeka testi yapması gerektiğini söyleyerek, ``Bu söyledikleri kabul edilemez, tamamen yanlış. Dil ile zekanın ne alakası var?’’ dedi.
Yeşiller Berlin Milletvekili Özcan Mutlu ise, ``Türk çocukları diğerlerinden daha aptal değil, bunu söyleyenin kendisi aptaldır. Dil sorunu var, ama bu sorunu doğru yollarla gidermek gerek. Ailelerle ve imamlarla işbirliğine gitmek gerekir bu konuda’’ diye tepki gösterdi.
Tehlikeli tartışma
Mutlu’nun sözlerine katılan İslam Federasyonu Başkanı Burhan Kesici ise, böyle açıklamaların tehlikeli olduğunu belirterek Lenzen’i eleştirdi.
Kesici, ``Zeka seviyesi ile ilgili açıklamalar tehlikeli. Birçok göçmen kökenli aile, çocuklarının Almanca’yı iyi öğrenmesini istiyor. Kimi aile bunun için özel derse bir sürü para veriyor. Sorunlar var, ama öğretmenler daha kaliteli ve eğitimli olsalar bunlar giderilebilir’’ dedi.
Yeşillerli eğitim politikacısı Lisa Paus tarafından da ``ırkçı açıklamalar’’ yapmakla eleştirilen Rektör Dieter Lenzen, aldığı tepkilere bir anlam veremediğini söyledi.
Kendini savundu
Hannover’de 1200 çocuk üzerinde yapılan araştırma sonuçlarına göre Türk ve Alman çocukları arasında zeka farkının belirlendiğini söyleyen Lenzen, ``Benzeri bir araştırma Hamburg’da da yapıldı.
Çocuklar arasındaki fark, özellikle dil sorunundan kaynaklanıyor. Zeka farkının genetik olduğunu söylemedim ben. Çocuklar daha erken okula başlayıp Almanca öğrenme konusunda daha iyi yardım görmezlerse, gelişme sürecinde geri kalırlar. Bu durumda test sonuçlarında tespit ediliyor’’ dedi.
Arzu CEYLAN / BERLİN