Güncelleme Tarihi:
Televizyon, bu yılın ilk yarısında da en fazla kullanılan kitle iletişim aracı olurken, internet ge?en yıla oranla yüzde 128.84'lik artışla rekor bir büyüme gösterdi.
Reklamcılar Derneği, "Reklamcılar Derneği Medya Paylaşım" toplantısında reklam sektörünün Ocak-Haziran dönemi performansını a?ıkladı. Reklamcılar Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Cem Top?uoğlu ve Reklamcılar Derneği ve Reklamcılar Vakfı Genel Müdürü Ayşegül Molu altı aylık verileri a?ıkladı.
A?ıklanan verilere göre, medya harcamalarında, ge?en yıl 750 bin 630 YTL olan televizyona yapılan yatırım , bu yıl yüzde 21.34 oranında artarak 910 bin 845 YTL'ye ulaştı. Bu hacimle televizyon ilk sırada yer alırken, gazete ise 450 bin 320 YTL'den yüzde 14.81 oranında bir büyümeyle 517 bin YTL'ye yükselerek ikinci sırada yer aldı. Yüzde 128.84 oranındaki artışla medya harcamalarında en fazla büyümeyi yakalayan internete, ge?en yılki yatırım 19 bin 956 YTL olurken, bu yılki tutar 45 bin 666 YTL'ye ulaştı.
İnternetin tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de büyük gelişme gösterdiği kaydedilen toplantıda, konvansiyel reklam anlayışının, giderek interaktif yaklaşımla bütünleştiği, Türkiye'nin internet nüfusu sıralamasında dünyada 15, Avrupa'da 7. sırada olduğu vurgulandı.
"PAZARI DERİNLEŞTİRMEYE Y?NELİK ÇABA YOK"
Toplantıda, Anadolu ?niversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Reklam ve Halkla İlişkiler Bölüm Başkanı Do?. Dr. Ferruh Uztuğ tarafından yapılan Türkiye Reklam Eğilimleri Araştırması'nın bu yıl ger?ekleştirilen 2007 sonu?ları da a?ıklandı. Araştırma sonu?ları, Türk reklamlarının rasyonel tüketime odaklanmış olduğunu gösterirken, yayınlanan reklamların yüzde 60'dan fazlası bilgisel mesaj i?eriyor. Pazarı derinleştirmeye yönelik bir ?alışma olmadığını ortaya koyan araştırma, bunun yerine kategori i?i reklamların ve rekabet?iliğin ağır bastığını gösterdi.
Yapılan bu araştırmanın sonu?larını değerlendiren Reklamcılar Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Cem Top?uoğlu, Türkiye'de reklam pastasından pay almaya yönelik ?alışıldığını, kategori i?i rekabet?iliğin olduğunu ifade etti. Reklam pastasından pay almaya ?alışmak yerine uluslar arası rekabet anlayışıyla pastayı büyütmeye ve bu anlamda sektöre fayda sağlamaya ?alıştıklarını vurguladı.
Türkiye'deki reklam pazarının ?ok derin olmadığını kaydeden Cem Top?uoğlu, "Türkiye'de 19 bin firma var, bunlardan düzenli reklam verenler 3 bin 200-3 bin 500 civarında, ancak reklam pastasından en fazla payı önde gelen 15-20 firma alıyor" dedi. Reklam sektöründe gelişme gösterilmesi i?in Türkiye'nin daha fazla marka yaratmaya ve KOBİ'lerin markalaşmaya ihtiyacı olduğunu söyleyen Top?uoğlu, "Sektör, her sene yüzde 15-20 civarında büyürse dört sene i?ersinde Avrupa rakamlarına ulaşılabilir" şeklinde konuştu.
"RT?K YASASI YENİDEN D?ZENLENMELİ"
Sektör i?in 2008 sonunda yüzde 15-18 aralığında gelişme beklediklerini belirten Top?uoğlu, "Reklam, ekonominin gösterge sektörü olma özelliğine sahip. Türk Reklam Endüstrisi, yıllar i?inde önemli gelişmeler yaşadı, ancak hala benzer ekonomilerde erişilen büyüklüğün gerisinde" dedi. Top?uoğlu, Türk ekonomisinin ?arklarının kusursuzca işleyebilmesi i?in yapılması gerekenleri şöyle sıraladı:
"Marka sayısı arttırılmalı, reklam sektörüne derinlik kazandırılmalı, kriz, küresel dalgalanma gibi nedenler yatırımların durmasına yol a?mamalı, reklamın GSMH'daki payı gelişmiş ülkeler seviyesine ?ıkarılmalı."
Sektördeki sınırlamaların gelişmiş ülkeler düzeyine ?ekilmesi, Türkiye'nin ekonomik büyümesine sağlıklı ve sürdürülebilir olma özelliği kazandıracağını öngördüklerini ifade eden Top?uoğlu, bu konuda yapılması gerekenler hakkında şöyle konuştu:
"Tüketici'nin Korunması Yasası'nın bütünüyle AB standartlarına uygun hale getirilmesi, RT?K yasasının günün ihtiya?larına cevap verecek şekilde düzenlenmesi gerekiyor. Ayrıca re?etesiz ila? tanıtımlarında gelişmiş ekonomilerdeki standartların uygulanması ve Türk insanın en fazla tükettiği mecra olan televizyonun se?im yasakları kapsamından ?ıkarılması gerekli."