Güncelleme Tarihi:
Yeşiller Eşbaşkanı Cem Özdemir'in okullarda Türkçe'nin yabancı dil olarak desteklenmesi yönündeki önerisine Sol Parti Milletvekili Prof. Dr. Hakkı Keskin'den destek geldi. Keskin, Türkçe'nin uyumu destekleyeceğini belirtti.
Federal Meclis Sol Parti milletvekili Hakkı Keskin, bir adım daha ileri giderek, Türkçe'nin bazı okullarda anadil dersi olarak da verilmesini istedi.
Türk-Alman Sanayi ve Ticaret Odası (TD-IHK) Başkanı Rainhardt Freiherr von Leoprechting ise ekonominin iki dilli personele ihtiyaç duyduğunu vurguladı. Berlin Yeşiller Partisi Eğitim Politikası Sözcüsü Özcan Mutlu da, Berlin'deki Türk-Alman Avrupa okulunu örnek göstererek iki dilde eğitim veren ilkokulların sayısını artırılmasını istedi.
Türkçe 300 milyon insanın dili
Cem Özdemir'in önerisinin daha önce de bir çok göçmen kuruluşu tarafından dile getirildiğini kaydeden Hakkı Keskin, Türkçe'nin bir dünya dili olduğunu vurgularken, 'Türkçe, meslek açısından da göçmen kökenlilerin gelecekleri için büyük önem taşımaktadır. Türkçe, Dünya çapında yaklaşık 300 milyon insanın anadili ve altı ülkenin resmi dilidir' dedi.
Okullarda edinilen deneyimin çok dilliliğin eğitimdeki önemini ve uyuma katkı sağladığını gösterdiğin kaydeden Keskin, 'Bu nedenle Türkçe dersinin isteklere yanıt verecek düzeyde okullarda anadil dersi olarak sunulması istemi öteden beri bizim ana istemlerimiz arasında yer almaktadır. Ayrıca Türkçe, karne için geçerli ders olarak seçmeli yabancı diller arasında da yer almalıdır' dedi.
Ekonomi iki dilli eleman arar
TD-IHK Başkanı Rainhardt Freiherr von Leoprechting ise, 'Esas itibarıyla, ekonomi çift dilli çalışanları tercih eder. Dünya çapında rekabetin arttığı ve ülkelerin ve kültürlerin birbirine kaynaştığı bu dönemde ek yeterlilik çok önem kazanmaktadır.
TD-IHK'daki günlük çalışmalarımızdan yola çıkarak bu alandaki gerekliliği sadece tasdikleyebilirim. Bununla birlikte, yaşamlarının odak noktasını Almanya'da gören öğrenciler, önceliklerini Almanca'yı öğrenmeye vermelidir. Bu öğrencilerin Almanca'yı kusursuz bir şekilde öğrenmesi ve hakim olması önemlidir' dedi.
Aziz Nesin Okulu örnek
Berlin Eyalet Parlamentosu milletvekili Özcan Mutlu da, parti başkanı Cem Özdemir'in önerisine destek verirken, Berlin'deki Türkçe ve Almanca iki dilde eğitim veren Türk-Alman Avrupa okulunu örnek gösterdi. Berliner Morgerpobt Gazatesi'ne demeç veren Mutlu, 'Yeni Pisa testi, Berlinli göçmen kökenli çocukların, okuma yeterliliklerinin ikinci nesle göre daha kötü olduğunu ortaya koydu.
Burada doğup büyümüş ne Almanca'yı ne de Türkçe'yi çok iyi konuşan nesil bu. Bu, çocuklarda, üzerine yabancı dili koyabilecekleri anadilin eksikliğini gösteriyor. Alman-Türk Avrupa okulu bu konuda çok iyi tecrübe sahibi. Bunun geliştirilmesi gerekir. Berlin'in ikinci bir Alman-Türk Avrupa okuluna veya iki dilde eğitim veren ilkokullara ihtiyacı var' dedi.
Ana dil çok önemli
Cem Özdemir'in Almanca'nın yanı sıra Türkçe'nin önemini dile getirmesi Baden Württemberg Türk Toplumu'nu çalışmaları konusunda cesaretlendirdi. Kuruluşun sözcüsü Oya Sakarya ana dilin öğrenilmesinin çok önemli olduğunu vurgulayarak şu açıklamayı yaptı.
"Ana dilini iyi bile çocuklar diğer yabancı dilleri daha iyi öğrenebiliyorlar. Bu nedenle Almanyadaki yabancı çocukların anadil eğitimleri desteklenmelidir. Fransızca konuşan bir kişiye sempati duyan Alman toplumu anadili Türkçeyi iyi konuşan insanlara da aynı sempatiyle yaklaşabilmelidir. Türkçe de İngilizce ve Fransızca gibi önemli bir kalifiye eğitim olarak görülmelidir. Dil ve eğitim birbirinden ayrılmaz iki olgudur. Yabancı çocukların yüzde 40ının Hauptschulede eğitim görmektedir. (Bu oran Almanlarda yüzde 16). Eğitimdeki başarısızlık nedeni zeka düzeyinden çok Almanca eksikliğidir.
Almanca gibi Türkçe'yi de iyi konuşan gençler günümüzde iş piyasasında daha iyi bir şansa sahip olmaktadırlar. Türkiye'deki 3 bin 700 Alman firması, Almanya'da 70 bin Türk firması bulunmaktadır. Dünya ihracatında 16. sıraya yükselen Türkiye Almanyanın önemli bir ticari partneridir. Türk firmaları yanısıra Alman firmaları tarafından da iki dili de iyi konuşabilen kalifiye insanlara ihtiyaç duyulmaktadır.
Alman okullarında İtalyanca, Rusça, Fransızca seçmeli ders olarak sunuluyorsa Türkçe de seçmeli dersler arasında yer almalıdır. "
Yarım milyon Türk öğrenci
ALMANYA genelinde Türk Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Almanca bilen 536 öğretmen değişik eyaletlerdeki kentlerde 'Türkçe ve Türk Kültürü' dersleri veriyor. Almanya'da ilk, orta, lise ve üniversitelerinde toplam 501 bin 43 Türk öğrencisi bulunuyor. Öğrencilerin eyaletlere göre dağılımı:
Kuzey Ren Vestfalya: 183 bin 437
Baden Württember: 88 bin 8
Bavyera: 69 bin 986
Hessen: 53 bin 843
Aşağı Saksonya: 35 bin 548
Berlin: 27 bin 970
Reinland-Pfalz: 19 bin 328
Hamburg: 11 bin 968
Bremen: 7 bin 474
Saarland: 4 bin 136
Saksonya Anhalt: 345
Türkçe derslerine katılan öğrenciler:
Baden Württemberg 32.304, Bavyera 8.232, Kuzey Ren Vestfalya 72.440, Berlin 3.111, Hessen 19.252, Reinland-Pfalz 8.363, Saarland 1.199, Niedersachsen 8.693, Bremen 1.834, Hamburg 3.693 olmak üzere toplam 159.121 öğrenci Türkçe ve Türk kültürü derslerine katılıyor.