Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE’nin tek entegre petrokimya tesisine sahip olan Petkim, talepte kriz öncesine dönüş sürecini görünce yeni pazarlara açılma kararı aldı. Petkim Genel Müdürü Hayati Öztürk, uzak pazarları da gündemlerine aldıklarını belirtirken, “Yeni rotamız Güney Amerika pazarı” dedi. Hayati Öztürk, şirket olarak tek bir pazara yoğunlaşmadıklarını, belli ürünlerde Avrupa, belli ürünlerde de Asya ve Amerika pazarına yöneldiklerini belirtti.
Faydası görülüyor
Öztürk, “Gündemimize gelen yeni pazarlar Latin Amerika ve Güney Amerika. Bugünlerde Güney Amerika’ya bile mal satıyoruz. Çok değişik ülkeler olabiliyor” dedi. Kuzey Afrika’nın da yöneldikleri pazarlar içinde olduğunu belirten Öztürk, “Pazar çeşitlendirmek bugünün konjonktüründe mutlaka yaptığımız bir çalışma. Bu dönemde bunun faydasını görüyoruz. Kriz sonrası talepte tekrar geriye dönüş söz konusu. Şu anda sıvı ürünlerde bildiğiniz klasik pazar, polimerlerde uzak pazarlar gündeme geliyor” diye konuştu.
Navlunda avantaj
Pazar uzak oldukça lojistik maliyetin arttığını kaydeden Öztürk, şunları dile getirdi: “Ticaret o pazara yoğun olunca navlunda avantaj oluyor. 100 dolara taşınan malı, 50-60 dolara satıyorsun. Latin Amerika’nın o anlamda avantajı var. Ancak, Türkiye’ye göre gümrük vergileri daha yüksek. Pazara girmek Türkiye kadar kolay değil. Yerli üretimin en az olduğu ülke Türkiye. 70 milyon nüfusa 5-6 milyar dolarlık petro-kimya pazarı var. Önümüzdeki yıllarda bu 15-20 milyar dolara çıkacak. Herkes bir şekilde bu pazarda olmak istiyor.”
Sektörün önü açılacak
Öztürk, şirketin 2010’un ilk yarısında net kârını geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 61 yükseltmesine ilişkin, “Temelde talebin 2009 yılına göre iyileşmesi olumlu etkiledi. Kriz sonrasında talepte tekrar geriye dönüş olması ve müşterilerin daha ziyade Petkim’i tercih etmesi marjlarımıza olumlu yansıdı” dedi. Fiyat 50 dolar yukarıda olduğunda müşterinin farklı tedarikçiye yöneldiğini söyleyen Öztürk, şöyle devam etti: “Petkim daha rekabetçi olacak. Maliyeti yüzde 75 oluşturan hammaddeyi avantajlı kullanırsan rakiplerinle rekabet edebilirsin. İran, Suudi Arabistan gibi ucuz maliyetle üretim yapan ülkelere yakın olmamıza rağmen, Petkim tam bir yeniden yapılanma ile artık büyümek için hazır. Kendini rekabetçi piyasada hiçbir zaman geride hissetmiyor. Socar&Turcas’ın yapacağı yatırımla petro-kimya sektörünün Türkiye’de önü açılacak. Büyüyebilmek için kaynak yaratabilecek.”
Yılda 110 milyon dolar yatıracak büyük adım 2015’ten sonra atılacak
PETKİM’de halen kapasite kullanım oranının yüzde 95’i bulduğunu belirten Hayati Öztürk, şirketin yaptığı enerji tasarrufu, teknolojik yenileme ve kapasite artırıcı yeni yatırımların da olumlu katkıları olduğunu belirtti. Öztürk, “Bu yıl toplamda 115 milyon liralık bir yatırımla, hem çevre hem enerji tasarrufu, hem teknolojik iyileştirme, hem de kapasite artırımı yapacağız. Petkim, 2015 yılına kadar her yıl 70 ila 110 milyon dolar yatırım harcaması yapacak. Ondan sonra daha büyük yatırımlara geçilecek” diye konuştu.
İzmir’e geçtik, İstanbul bayağı zayıflayacak
PETKİM’in bağlı olduğu Socar&Turcas Enerji CEO’su Kenan Yavuz, şirketin İstanbullu ihracatçı olmaktan vazgeçmesine ilişkin, “Kimyada Ege İhracatçılar Birliği’ni İzmir’de kuracağız. Teknik çalışmaları yürüyor” dedi. Yavuz, şunları söyledi: “İzmir kamuoyu da çok istiyor. İzmir’de üretim yapıyoruz. İstanbul’daki birlikle aramız iyi değil. Orayı Petkim aleyhine faaliyetlerin merkezi haline getirdiler, buna da kızdık. Tüpraş’ın 5’te 1 ihracatımız var. Tüpraş ve Petkim İstanbul’dan çıkınca orası bayağı zayıflayacak. Her birlik, ya da her STK üyelerinin tümünü kuşatmalı. Bu kabiliyeti kaybederseniz, gücünüzü de kaybedersiniz.”