Güncelleme Tarihi:
Sabancı “Türkiye büyüyen ülke, yabancı yatırımcıların ilgisinde. Paranın yönü Türkiye’ye doğru kayıyor. Pegasus da büyüme sürecinde doğru bir rotada gidiyor. Sektörün üç katı üzerinde bir büyüme gösterdik. Bu gelecekte de sürecek gibi görünüyor. Halka arz için kesin bir tarih veremem. Ancak sanki 2011’te yıldızlar Pegasus için sıraya dizilecek gibi” açıklamasında bulundu.
Ali Sabancı, Pegasus’un havayolu sektörüne girmesinin ardından oyunun kurallarının değiştiğini belirterek “Havayoluyla uçmak herkesin hakkıdır sloganıyla yola çıktık ve havayolu sektöründe bir başarı hikayesi yarattık. İş modelini doğru kurduk. Markaya yatırım yaptık. Bunun sonucunda da son 5 yıl içinde hiç uçağa binmemiş milyonlarca kişiye uçuş deneyimi yaşattık” dedi. Ali Sabancı Pegasus’u bu yıl içinde halka açmayı planladıkları bilgisini de verdi.
Pegasus’un Ortadoğu’daki ilk durağı olan Beyrut’ta Genel Müdür Sertaç Haybat ve Genel Müdür Yardımcısı Güliz Öztürk ile birlikte bir basın toplantısı düzenleyen Sabancı, Pegasus’un Türkiye’nin ve aynı zamanda Avrupa’nın en hızlı büyüyen hava yolu şirketi olduğunu ifade ederek, “Avrupa’dan sonra Ortadoğu, Balkanlar, Rusya ve Türk Cumhuriyetleri’nde de büyüyoruz. Pegasus’un yurtdışı hatlardaki büyümesi Türkiye’nin doğusundaki, kuzeyindeki ve güneyindeki ülkelere doğru olacak” diye konuştu.
“PEGASUS ARTIK ORTABOY BİR HAVAYOLU ŞİRKETİ“
Sabancı, Pegasus’un iç hatların yanı sıra dış hatlarda büyümesinin de çok dikkat çekici olduğunu vurgulayarak, “Haftada 490 seferi olan bir havayolundan bugün günde 200 seferi olan bir havayolu konumuna geldik. 2010’da 8.6 milyon yolcuya ulaştık. Londra’ya günde iki seferimiz var. Bu müthiş bir gelişme. , Paris, Marsilya, Lyon, Stockholm, Roma, Milano gibi önemli dünya şehirlerine uçuyoruz. Pegasus artık orta boy bir havayolu şirketi oldu” dedi. Sabancı, Pegasus’un tüm uçaklarının Boeing modeli olduğunu ve 3.2 milyar dolarlık 40 Boeing siparişi verdiklerini ve uçakların 2015 yılına kadar teslim edileceğini açıkladı. Sabancı, şu an 32 olan uçak sayısının da 2011 sonunda, sahibi oldukları İzair de dahil 40’a ulaşacağını söyledi.
“PEGASUS MODELİ İLE SEKTÖRDE EZBER BOZDUK”
Ali Sabancı, Türk havacılık sektörünün bilet fiyatları yüksek, hizmet kalitesinin düşük olduğu, bilet fiyatlarının Ulaştırma Bakanlığı’nca belirlendiği, tek bir oyuncunun hakimiyetinde olduğu bir dönemden geçerek bugünlere geldiğine dikkat çekti. Sabancı, 2001 yılında Sivil Havacılık Yasası’nın değişmesi ve devamında 2003 yılında bilet fiyatları üzerindeki sosyal yardım fonunun kaldırılması ile sektörün rekabete açıldığını ve şu anda iç hatlarda 7, dış hatlarda 4 havayolu şirketinin uçtuğunu hatırlatarak, “Başından beri biz Pegasus Modeli olarak adlandırdığımız bir model uyguladık. Dünyada örnek aldığımız düşük maliyetli iki büyük havayolu şirketinin uygulamaları yanı sıra biz de Türkiye’ye özgü yepyeni uygulamalar geliştirdik. Sektörün rekabete açılması, bilet fiyatları üzerindeki kontrollerin kalkmasıyla birlikte havayolu sektöründe ezber bozduk. Uçmayı lüks bir hizmet olmaktan çıkararak herkese uçma fırsatı yarattık” dedi.
“350 BİN YOLCUYU SIFIR LİRADAN UÇURDUK”
Havayolunda fiyatların 2003 öncesinde 100 dolar civarında seyrettiğini, Pegasus’un ilk olarak 55 TL’den sonra da 39 TL’den başlayan fiyatlarla uçurmaya başladığını hatırlatan Ali Sabancı bu konuda şunları söyledi:
“Uçaklar sonuçta her zaman yüzde 100 dolulukta kalkmıyor. Biz boş koltukları 9-10-15 TL gibi çok ucuz fiyatlarla satarak hem etkin bir maliyet kontrolü sağladık hem de pazarın büyümesine destek olduk. Hiç uçmayacak kişileri havayolu ile uçar hale getirdik. Şimdiye kadar 350 bin yolcuyu sıfır liradan uçurduk. Havayolunda yapılan hesaplara göre her yolcu hiç bilet fiyatı ödemese bile satın aldığı diğer hizmetlerle 6 Euro civarında bir para harcıyor. Bu rakamlar bir araya gelince şirketin gelir-gider kontrolünde önemli bir kaynağa dönüşüyor ve yolcu sayısı arttıkça para kazanıyorsunuz.”
Pegasus’un iç hatlarda yolcu sayısının her yıl ortalama yüzde 42 civarında arttığını, yurtdışı hatlarda ise bu artışın yüzde 26 olduğunu ve sektörün üzerinde büyüdüklerini hatırlatan Sabancı, “Son dört yılda yolcu sayımız 3 kat arttı. Uyguladığımız kampanyalarla 4 milyon 50 bin yolcuyu 50 TL’nin atında fiyatlarla uçurduk. 14 milyon yolcumuza ise 100 TL’nin altında fiyatlarla uçma fırsatı yarattık.2006 yılında 2.7 yolcu uçarken, 2010 yılında 8.6 milyon yolcu Pegasus ile uçtu” dedi.
“BU YIL HALKA AÇILABİLİRİZ”
Pegasus’un halka arz süreciyle ilgili bilgi veren Ali Sabancı “Geçen 3-5 yılın meyvelerini artık almanın ve bu başarıyı halkımızla paylaşmanın zamanı geldi. Türkiye büyüyen ülke, yabancı yatırımcıların giderek daha fazla ilgisini çekmeye devam ediyor. Paranın yönü Türkiye’ye doğru kayıyor. Pegasus da büyüme sürecinde doğru bir rotada gidiyor. Sektörün üç katı üzerinde bir büyüme gösterdik. Bu gelecekte de sürecek gibi görünüyor. Halka arz için kesin bir tarih veremem. Ancak sanki 2011’te yıldızlar Pegasus için sıraya dizilecek gibi” açıklamasında bulundu.
“AİLENİN KIZLARI UÇAKLARIN İSİMLERİ”
Pegasus’u bir büyük aile olarak gördüklerini ve bu yaklaşımla yönettiklerini belirten Ali Sabancı “Son dört senede aile üyelerimize 4.3 milyon Euro prim dağıttık. Ailemizin her yıl yüzde 62’si prim aldı. 2005’te 769 kişiydik, şimdi 1694 kişiye ulaştık. Ailenin yeni doğan kızları uçaklarımızın isimleri oldu” dedi. Sabancı “neden kız isimleri” sorusuna, “Burada uçakların geliş tarihine en yakın tarihte doğan kızlarımızın isimlerini seçiyoruz. Erkek isimleri her zaman sempatik olmayabilir. Kız isimlerimiz çok daha güzel. Mevcut uçaklarımızda Gülce, Ece, Selin, Merve, Dilara, Işık, Duru, Sude Naz, Damla, Nisa, Hayırlı, Mina, Derin, Hanım isimleri var” şeklinde esprili bir yanıt verdi.
“AIRBERLIN İLE DIŞ HATLARDA YENİ ROTALAR SUNACAĞIZ”
Ali Sabancı, Avrupa’nın en büyük beşinci Almanya’nın da en büyük ikinci havayolu şirketi olan Airberlin ilişkisine de değinerek “Airberlin yılda 30 milyon yolcusu ve 150 uçaklık filosu olan bir hava yolu şirketi. Pegasus şu anda Airberlin’in en büyük hissedarı durumunda. Code-Share uygulaması ile biz onların onlar da bizim biletlerimizi karşılıklı satacak ve kendi havayolu gibi pazarlamasını yapabilecek. Türkiye-Almanya arasında uçuş sayıları artacak. Şu anda Almanya’ya kışın 5 yazın ise 7 şehirden uçuyoruz. Ayrıca bu yıl içinde ikinci adım olarak, biz Airberlin aracılığıyla Pegasus yolcularının dünyanın başka bölgelerine, ABD’ye, Uzakdoğu’ya uçurabileceğiz” diye konuştu.
“YENİ ROTALAR İÇİN LİBERALLEŞME GEREKLİ”
Toplantıda soruları da yanıtlayan Ali Sabancı, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün yeni rotalar açma konusunda değişik ülkelerle ikili anlaşmalar yapmasını olumlu bir gelişme olarak gördüklerini belirterek, “Ancak bu rotaların hepsi ticari anlamda karlı olmayabilir. Karlı olanlar ise zaten kapatılmış durumda. Çünkü bu ülkelerin bir çoğunda havayolu taşımacılığı liberalleşmiş değil. Tek havayolu şirketi var. Seferler karşılıklı olduğu için bizden de tek havayolu, yani THY uçabiliyor. Rekabet yok. Türkiye ile bazı ülkeler arasında vizeler kalktı. Şimdi sıra havayolu sektörünün de liberalleştirilmesi ve rekabete açılmasında. O yüzden Sivil Havacılık’ın ikili anlaşmalar yapması tek başına yeterli olmuyor” diye konuştu.
“PEGASUS MODELİNDE BUSİNESS CLASS YOK”
Pegasus modeli hakkında bilgi veren Pegasus Genel Müdürü Sertaç Haybat şu açıklamada bulundu:
“Filo yapımız tek tip Boeing 737’lerden oluşuyor. Zamanında kalkış performansımız bizim için önemlidir. Biletinizi erken alarak uygun fiyata uçarsınız. Boarding kurallarımızda esneklik yapmayız. Zamanında gelmeyen yolcuyu her kim olursa olsun uçurmayız. Misafirlerimizin tercihleri ile uyuştuğu sürece, az yoğun ve ekonomik havalimanlarını tercih ederiz. Bileti uygun fiyata satarız, bilet dışındaki hizmetler isteğe göre satın alınabilir. Pegasus'ta Business Class uygulamamız bulunmuyor. Business Class yerine opsiyonlu satış uygulamamız var. İsteyen daha yüksek fiyata uçak içindeki tercihli koltukları satın alabiliyor. Bu şekilde Business Class hizmetini çok daha ucuza alabiliyor. Ayırca Pegasus Cafe ile havacılıkta yeni bir dönem başlattık.”
Pegasus filosunda yer alan uçakların Boeing 737-800 yaş ortalamasının 4.03 olduğunu ifade eden Sertaç Haybat, “2006’da 19 uçaklık filomuz vardı ve yaş ortalaması da 7.39 idi. Şu an filomuzda 32 uçak var. Sipariş verdiğimiz uçakların da katılmasıyla filonun yaş ortalaması bu yıl sonunda 68’e kadar düşecek” diye konuştu. Sertaç Haybat, yurt dışı uçuşlarda yolcuların yüzde 35’inin transit yolcu olduğunu belirterek, “Her sefer sonunda uçaklarımızı 30 dakikada bir sonraki sefere hazır ediyoruz. Şehir satış ofislerimiz yok. Otopark hizmetimiz yolcularımız için büyük kolaylık sağlıyoruz” dedi.
“BEYRUT ORTADOĞU’DAKİ İLK ROTAMIZ, HER GÜN UÇUYORUZ”
Pegasus’un rotaları hakkında bilgi veren Pegasus Genel Müdür Yardımcısı Güliz Öztürk, “17 ülkede 43 destinasyona uçuyoruz. İstanbul’dan 17 iç, 25 dış hatta direkt uçuş yapıyoruz. İzmir’den 8 iç, 11 dış hatta direkt uçuşumuz var. Antalya’dan 6 iç, 26 dış hatta direkt uçuşumuz bulunuyor. KKTC’de birinci durumdayız. Kıbrıs’tan Türkiye’ye 7, yurt dışında Londra'ya 1 hatta direkt uçuşumuz var. Türkiye'den toplam 11 Avrupa Birliği ülkesine uçuyoruz” dedi.
Beyrut hattında Eylül 2010 tarihinden bu yana uçtuklarını belirten Güliz Öztürk, “Beyrut bizim Ortadoğu’daki ilk uçuş noktamız. Şu ana kadar toplam 22 bin yolcu uçurduk. Bunların 5 bini transit yolcu oldu. Beyrut hattımız iyi gidiyor ve haftanın her günü uçuyoruz” dedi.
(NÇ/ÖMR)
12:18 13/01/2011