Güncelleme Tarihi:
A.A muhabirinin yaptığı pazar araştırmasına göre, İzmir-Bodrum yolunda kurulu ?ok sayıdaki outlet mağazasında ünlü markaların kot pantolonlarını 9 YTL'ye 1300 YTL'lik takım elbiseleri 300 YTL'ye almak mümkün. Bazı mağazalar krizden nasibini alıp kapanırken, kiralığa ?ıkarılan dükkanlara kiracı bulunamıyor.
Ge?miş yıllarda tatilcilerin uğrak yeri olan outletler kampanyalarla ayakta durmaya ?alışırken, alışveriş yapan müşteriler de nakit ödeme yerine kredi kartı kullanmayı tercih ediyor.
Ev tekstili ürünleri satan Ta? Linens Outlet mağazasının sorumlusu Semra Yaşdalı, insanların özellikle son 5 yıldır daha bilin?li alışveriş yapmayı tercih ettiğini belirterek, "52 YTL'ye alabilecekken neden 120 YTL'ye alayım' diyorlar. İlla da orijinal olsun diye bir dertleri yok artık. Ufak bir defoyla da aynı ürünü ?ok daha ucuza alacaksa, onu tercih ediyor" diye konuştu.
Yaşdalı, 80-90 YTL'lik nevresim takımlarının fiyatlarını 28-35 YTL'ye düşürdüklerini, 1 kilo bambu havluyu 14 YTL'ye sattıklarını, ancak yine de satışların düşük seyrettiğini söyledi.
Büyük indirimlere, düzenlenen kampanyalara rağmen, krizle birlikte insanların alışveriş yapmaktan korktuğunu dile getiren Yaşdalı, "Ge?en seneki ciroların yanına bile yaklaşamıyoruz" şeklinde konuştu.
Son dönemde nakit alış verişlerin neredeyse yok denecek kadar azaldığını kaydeden Yaşdalı, "Hep kredi kartına taksit yaptırılıyor. İnsanlar 3-5 lirayı bile böldürmek istiyor" dedi. Yaşdalı ?evredeki outletlerdeki esnafın ?ok zor durumda olduğunu, ?alışanların işlerine son vermek durumunda kalındığını, 9 iş?i ?alıştıranların bu sayıyı 3'e indirdiğini anlattı.
Satışlarını artıramayan mağazaların kapanmaya başladığını, boş mağazaların ise uzun süredir kiracı beklediğini aktaran Yaşdalı, "5 yıl önce burada 650 metre karelik bir mağaza 5 bin YTL'ye kiralanıyordu. Şimdi 2 bin 500 YTL istiyorlar. Ama kiralayan yok, boş duruyor" dedi.
"BAYRAMDA HAREKETLİLİK YOK"
Kiğılı Outlet mağaza sorumlusu Serdar Işık ise bölgedeki outletlerin Bodrum yolu üzeri olduğu i?in İstanbul, Ankara ve İzmir'den gelen müşterilerinin bulunduğunu, ?evre illerden gelenlerin de olduğunu söyledi.
Satışlarda tatil dönemlerinde artış olduğunu, ancak bu bayram bir hareketlilik gözlenmediğini ifade eden Işık, "Outlette alışverişe gelen kimsenin olmadığını görüyorsunuz. Gayet sakin bir bayram ge?iriyoruz. İnsanlar bayram alışverişlerinde bile kendilerini kısıtlıyorlar" diye konuştu.
Işık, her sektör gibi hazır giyimin de krizden olumsuz etkilendiğini, ancak bu durumu aşmayı umduklarını, daha önce yaşanan krizlerin bu sıkıntıların da bir gün ge?eceğini gösterdiğini dile getirdi.
Böyle dönemlerde ?eşitli kampanyalarla müşteri ?ekilebileceğini vurgulayan Işık, indirimli satışların yanında bir de "bir alana bir bedava" kampanyasıyla satışları artırmayı hedeflediklerini aktardı.
-"AVM'LER GİBİ YOL MAĞAZALARI DA ÇOĞALIYOR"-
Lee-Wrangler outlet mağazasının yöneticisi Faruk Yılmaz da, krizden olumsuz etkilendiklerini belirterek, "Normal piyasa şartlarından ?ok daha düşük fiyatla satıyor olmamıza rağmen, insanlar tedirgin. Alış veriş yapmak istemiyorlar"dedi.
Bu durumun 1-2 yıl süreceğini tahmin ettiklerini aktaran Yılmaz, "Bir korku var insanlarda, paramız cebimizde dursun istiyorlar. Ailede ?alışıp para getiren kişiler, (yarın acaba bir işim olacak mı) diye bir korku yaşıyorlar. Bu da alış veriş yapmalarını etkileyen en önemli unsur oldu" diye konuştu.
AVM'ler gibi yol mağazalarının da ?oğaldığına işaret eden Yılmaz, müşteri sayısı artmazken mağaza sayısındaki artışın satışları olumsuz etkilediğini bildirdi.
Yılmaz, yine de umutla beklediklerini kaydederek, "Sonu?ta insanlar alış veriş yapmak durumunda olacaklar. Böyle dönemleri, fiyatları indirme, kampanyalar düzenleme gücümüzle aşmaya ?alışıyoruz. Buradaki outletlerin diğerlerine göre bir avantajı var. O da yol üzeri olmaları. İnsanlar mola verip dinlenmek, yolculuk ortamından uzaklaşıp alış veriş yapmak istiyor" dedi.
Sadece perakende satış yapmadıklarını, mağazanın hemen arkasında yer alan fabrikada üretim de yaptıklarını dile getiren Yılmaz, "?retim yapmamız bizim önemli gücümüz. Burada ürettiğimiz ürünleri Avrupa'ya ihra? ediyoruz. Oradaki Lee ve Wrangler marka 4 üründen 3'ü bizim fabrikamızdan gidiyor" şeklinde konuştu.
-"ÇOCUĞUNA BİLE ALMIYOR"-
Bir?ok ünlü ayakkabı markasının satışını yapan mağazanın sorumlusu Fırat Ustal da, diğer sektörler gibi ayakkabı sektörünün de krizden nasibini aldığını söyledi.
"Bayramın bir hareket getireceğini sanıyorduk, ama şu ana kadar bir kıpırdanma olmadı" diyen Ustal, ge?en seneyle kıyaslandığında satışlarda yüzde 50 düşüş olduğunu, siftah yapmadan kapattıkları günler bulunduğunu ifade etti.
Ustal, "Fiyatlara baktığımızda ge?en sene 200-300 YTL'ye sattığımız ?izmelerde yüzde 50 indirim yaptık. Ama buna rağbet edecek tüketici de şu anda yok. Fiyatları yarıya indirmemize rağmen bekliyoruz şu an" diye konuştu.
Outletlerde göstermelik değil ger?ek bir indirim yapıldığını dile getiren Ustal, "Tişörtler, kazaklar, ayakkabılar ?ok ucuz. Ama önemli olan vatandaşta para olması" dedi.
Bebek ve ?ocuk ürünleri satan bir mağazanın sorumlusu Sinem Çakır da, kriz nedeniyle mağazayı kapatma kararı aldıklarını söyledi.
İnsanların genellikle kendilerine bir şey almasa da ?ocuklarına yapacağı harcamadan kısmadığını belirten Çakır, "Ama şimdi öyle bir dönemden ge?iyoruz ki, insanlar ?ocuğuna bile bir şey almıyor. Karınlarını doyurma derdindeler, kıyafet lüks geliyor" diye konuştu.