Güncelleme Tarihi:
Maliye Bakanlığı'nca hazırlanan ve Yüksek Planlama Kurulu'nda kabul edilen dönemine kapsayan Orta Vadeli Mali Plan 2009-2011 Resmi Gazete'nin mükerrer sayısında yayımlandı. Orta Vadeli Mali Plan'da GSYH büyüme oranı 2009 yılı i?in yüzde 5, 2010 i?in yüzde 5.5 ve 2011 i?in yüzde 6 olarak hedeflendi. GSYH'nin 2009'da 772.7 milyar, 2010'da 830.2 milyar ve 2011 yılında 900.6 milyar dolar olacağı tahmin edildi.
2009 yılı i?in yüzde 7.5 olarak hedeflenen T?FE bazında yıllık enflasyonda 2010 hedefi yüzde 6.5, 2011 yılı hedefi de yüzde 5.5 düzeyinde bulunuyor.
B?TÇE AÇIĞI 68 MİLYARA ÇIKACAK
Merkezi yönetim büt?e a?ığının 2009 yılında 15 milyar 548 milyon YTL ile GSYH'nin yüzde 1.4'ü düzeyinde ger?ekleşeceği tahmin edilirken, a?ığın 2010 yılında 15 milyar 920 milyon dolarla milli gelirin yüzde 1.3'üne düşeceği, 2011 yılında ise 23 milyar 42 milyon dolara ve GSYH'nin yüzde 1.7'sine ?ıkacağı öngörüldü.
Merkezi yönetim büt?e giderlerinin, gelecek yıl 259 milyar 140 milyon YTL'ye, 2010 yılında 284 milyar 229 milyon YTL'ye, 2011'de de 319 milyar 520 milyon YTL'ye ?ıkması bekleniyor.
Personel giderlerinin sırasıyla 56.4 milyar, 2010 yılında 61.7 milyar, 2011 yılında 67.6 milyar YTL'ye ?ıkması bekleniyor.
2009'da 56,8 milyar YTL düzeyinde ger?ekleşmesi beklenen faiz giderlerinin, 2010'da 54.8 milyar YTL'ye düşeceği, 2011'de ise 60 milyar YTL'ye ?ıkacağı tahmin ediliyor.
Merkezi yönetim büt?e gelirlerinin 2009'da 243.6 milyar, 2010 yılında 268.3 milyar, 2011'de 296.5 milyar YTL'ye ulaşması hedefleniyor. Bu kapsamda vergi gelirlerinin sırasıyla 198.6 milyar, 221.2 milyar ve 246.3 milyar YTL düzeylerinde ger?ekleşmesi bekleniyor.
Mali plan döneminde 2009 yılında GSYH'nin yüzde 3.7'si, 2010'da yüzde 3.1'i, 2011'de ise yüzde 2.6'sı oranında faiz dışı fazla elde edilmesi öngörülüyor.
AÇIĞIN FİNANSMANI
Orta Vadeli Mali Plan kapsamında 2009-2011 döneminde nakit i? bor?lanmanın ağırlıklı olarak YTL cinsinden yapılması, YTL cinsi bor?lanmanın ağırlıklı olarak sabit faizli enstrümanlarla yapılarak gelecek 12 ayda faizi yenilenecek senetlerin payının azaltılması esas alınacak.
Ortalama vadenin piyasa koşullarının elverdiği öl?üde uzatılarak vadesine 12 aydan az kalmış senetlerin payının azaltılması, nakit ve bor? yönetiminde oluşabilecek likidite riskinin azaltılması amacıyla gü?lü rezerv tutulması hedefleniyor.
BORÇ RASYOLARI
AB tanımlı kamu brüt bor? stokunun GSYH'ye oranının 2009'da yüzde 35, 2010'da yüzde 33 olması, 2011'de yüzde 31'e düşmesi hedefleniyor.
Kamu net bor? stokunun GSYH'ye oranının da 2009'da yüzde 25'e, 2010'da yüzde 24'e, 2011'de yüzde 22'ye gerilemesi bekleniyor.
B?TÇE TEKLİFLERİ BU AYIN SONUNA KADAR G?NDERİLECEK
Bu arada genel büt?e kapsamındaki kamu idareleri ve özel büt?eli idarelerin 2009, 2010 ve 2011 yıllarına ilişkin ödenek teklif tavanları da a?ıklandı. Genel büt?e kapsamındaki kamu idareleri ile özel büt?eli idareler 2009, 2010 ve 2011 yıllarına ilişkin büt?e tekliflerini bu ayın sonuna kadar Maliye Bakanlığına gönderecekler. Kamu idareleri, yatırım tekliflerini değerlendirilmek üzere aynı süre i?inde Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına verecek.
Gelir ve ödenek tekliflerinin hazırlanmasında; Orta Vadeli Programda yer alan makro politikalar, ilkeler, hedef ve gösterge niteliğindeki temel ekonomik büyüklükler ile Orta Vadeli Mali Planda belirlenen ödenek teklif tavanları esas alınacak.