Oramiral Ata?'tan Doğu Akdeniz uyarısı

Güncelleme Tarihi:

Oramiral Atatan Doğu Akdeniz uyarısı
Oluşturulma Tarihi: Ekim 14, 2008 13:00

Deniz Kuvvetleri Komutanı Oramiral Metin Ata?, gelecek dönemde Ege'deki mevcut sorunlara ilave olarak, Doğu Akdeniz'in de bir?ok problemin merkezi haline gelebileceğini bildirdi.

Haberin Devamı

Oramiral Ata?, "Güney Kıbrıs Rum Yönetimi'nin Mısır ve Lübnan ile kıta sahanlığı sınırları üzerine antlaşmalar yapması ve tek taraflı olarak belirlediği sahalarda petrol arama girişimleri, Türkiye'nin milli ?ıkarlarına zarar verebilecek bu antlaşma ve girişimlere itiraz etmesi, neticesinde yeni ?ıkar ?atışmalarının merkezi olma eğilimi göstermektedir" dedi.

Oramiral Ata?, Savunma ve Havacılık dergisinin son sayısında yer alan röportajında, denizlerdeki hak ve menfaatleri, kara sularını, kıta sahanlığını, ekonomik bölgedeki kaynakları korumanın, bu uğurda politik-askeri alanda mücadele vermenin herkesin görevi olduğunu belirtti.

Karadeniz'in bölge ülkeleri ile işbirliği ve iyi ilişkiler sonucunda bir barış ve istikrar denizi haline geldiğini vurgulayan Oramiral Ata?, şunları kaydetti:
"Ancak önümüzdeki dönemde, Ege'deki mevcut sorunlarımıza ilave olarak, Doğu Akdeniz'in de bir?ok problemin merkezi haline gelmesi söz konusudur. ?zellikle Bakü-Tiflis-Ceyhan Boru Hattının faaliyete ge?mesi ile birlikte, petro-strateji a?ısından ikinci bir Körfez haline gelen bölge, Lübnan'daki gelişmeler, UNIFIL Harekatı, Güney Kıbrıs Rum Yönetimi'nin (GKRY) Mısır ve Lübnan ile kıta sahanlığı sınırları üzerine antlaşmalar yapması ve tek taraflı olarak belirlediği sahalarda petrol arama girişimleri, Türkiye'nin milli ?ıkarlarına zarar verebilecek bu antlaşma ve girişimlere itiraz etmesi, neticesinde yeni ?ıkar ?atışmalarının merkezi olma eğilimi göstermektedir.

Biz, bu konudaki her türlü girişimi yakından takip ederek, milli menfaatlerimize zarar verecek faaliyet ve planlamalara engel olmaya ?alışmaktayız. Bu ise ancak gü?lü bir deniz kuvvetleri ile mümkündür. Gü?lü olmak i?in ise Türk Deniz Kuvvetleri savunma sanayinin milli kaynaklara dayandırılması önem arz etmektedir."
Türkiye'yi dışlayan herhangi bir teşebbüsün, Türkiye'nin hak ve menfaatlerinin ihlali anlamına geleceğine işaret eden Oramiral Ata?, "Türkiye'nin de diğer ülkelerin olduğu gibi bölgede meşru hak ve menfaatleri vardır" dedi.

"T?RKİYE KIYILAR MASTER PLANI YAPILMALI"

Ekonomik ve sosyal i?erikli pek ?ok sorunun; denizciliğe önem verilmesine, denizciliğin yarattığı kaynakların ?ok iyi kullanılmasına ve denizcilik gücünün geliştirilmesine paralel olarak ?özülebileceğini ifade eden Oramiral Ata?, denizci bir millet yaratılmasıyla Türkiye'nin refah seviyesinin artacağına inandığını vurguladı. Oramiral Ata?, şunları söyledi:
"Türkiye'nin kıyılarının yanlış ve gelişigüzel kullanımını önlemek amacıyla, ülkenin genel ekonomik menfaatleri doğrultusunda Türkiye Kıyılar Master Planı yapılmalıdır. Yeni limanlar, tersane bölgeleri, turizm bölgeleri, balık ?iftlikleri, yat demirleme yerleri, yat ?ekek ve bağlama yerleri/marinalar, kruvaziyer limanlar, fabrikalar Kıyı Master Planı dahilinde yapılmalıdır.
Su ürünleri a?ısından büyük bir potansiyele sahip olan Türkiye; balık?ılık kaynaklarına sahip ?ıkarak, balık stoklarına ilişkin sağlıklı bir envanter oluşturarak ve sürdürülebilir bir üretimle bu sektörde hızlı bir gelişim sağlayarak milli ekonomiye önemli katkıda bulunabilecektir. Atatürk'ün dediği gibi denizciliğin ülkenin milli ülküsü haline getirilmesine, bu bağlamda deniz izciliğine, deniz sporlarına ve ?ok zengin olan denizcilik kültürümüze, mirasımıza, tarihimize sahip ?ıkılmasının gerekli olduğuna inanıyorum."

"İHTİYACIMIZ OLAN PETROL? KENDİ TANKERLERİMİZLE TAŞIMALIYIZ"

Deniz ticaret filosunun yenileştirmesi gayretlerini büyük bir memnuniyetle izlediğini dile getiren Oramiral Ata?, "Günümüzde takriben 7,2 Milyon DWT civarında olan ve fakat yaşlanmış bulunan Türk Deniz Ticaret Filosunun dünya piyasalarında rekabet edebilecek şekilde gen?leştirilmesi, geliştirilmesi ve gü?lendirilmesi, ihtiyacımız olan petrolün kendi tankerlerimiz ile taşınması i?in gereken tedbirlerin alınması, LNG gemilerimizin sayısının artırılması gerekmektedir" dedi.

Silahlı kuvvetlerin ihtiya?ları doğrultusunda Ar-Ge faaliyetlerine yönelinmesi gerektiğini vurgulayan Oramiral Ata?, ancak yerli savunma sanayinin Ar-Ge faaliyetleri ve yatırımlarının kısıtlı olduğunu, bunun da savunma sanayinde uluslararası rekabet gücünü engellediğini kaydetti. Yerli harp gemisi inşa sanayini teşvik etmek amacıyla komutanlığın tersanelere projeler verdiğini ifade eden Oramiral Ata?, sivil tersanelerin halihazırda ancak askeri tersanelerin desteği ile savaş gemisi inşa edebildiklerini, bu alandaki yan sanayinin de yeterli bilgi ve tecrübeye sahip olmadığını belirtti.

"T?RK DENİZCİLİK TARİHİNİ YAZACAĞIZ"

Oramiral Ata?, "denizciliği Türk'ün milli ülküsü haline getirmek" amacıyla kültür ve eğitim ağırlıklı bir?ok proje başlattıklarına dikkati ?ekerek, "Bu kapsamda denizcilik tarihimizi yazmak, uluslararası tarih seminerleri yapmak, İstanbul ve Çanakkale dışında da deniz müzeleri kazanmak üzere yoğun girişimlerde bulunmaktayız" dedi.

Oramiral Ata?, Gelibolu'daki Piri Reis Müzesi'nin yeniden düzenlenmesi ve denizcilik parkının oluşturulması, Samsun ve Sinop'ta deniz müzeleri ve denizcilik parkı kurulması, Fenerbah?e'de denizcilik parkı oluşturulması ve yakın bir zamanda hizmet dışına ayrılacak olan TCG Akhisar'ın bu parkta müze gemi olarak sergilenmesine ilişkin projelerin ilgili kurumların talepleri doğrultusunda hazırlandığını anlattı. Oramiral Ata?, bunlara ilave olarak, İskenderun'da Deniz Kuvvetlerine bağlı bir deniz müzesi a?ma ?alışmalarının sürdüğünü belirtti.

Deniz Kuvvetleri'nin Ankara'da ger?ekleştirdiği malzeme sergisinin 2009-2011 arasında İzmir, İstanbul ve Bursa'da da a?ılmasının planlandığını kaydeden Oramiral Ata?, sergiler sayesinde yerlileştirilen malzemenin yurt i?inden tedarik edilmesiyle bugüne kadar 6 milyon ABD doları tutarında tasarruf sağlandığını, bunun her yıl yaklaşık 2 milyon ABD doları arttığını bildirdi.

Oramiral Ata?, Deniz Kuvvetleri'nin hedefleri arasında "TF-2000 Hava Savunma Harekatı (HSH) Fırkateyni, Havadan Bağımsız Tahrik (HBT) Sistemli Denizaltı Projesi, Havuzlu Çıkarma Gemisi (LPD), Acil Müdahale ve Dalış Eğitim Botu, Türk Fırkateyni (TF-100), Türk Tipi Hücumbot, Araştırma Gemisi, Yelkenli Okul Gemisi" projelerinin bulunduğunu da kaydetti. Bu projelerden yelkenli okul gemileri i?in Savunma Sanayi İcra Komitesinden karar ?ıktığını belirten Oramiral Ata?, iki adet yelkenli okul gemisi ile birlikte Deniz Harp Okulu öğrencilerinden bir sınıfın tamamını aynı anda denize ?ıkarmayı ve uzun süreli deniz eğitimi vermeyi hedeflediklerini vurguladı.

Torpidonun sınırlı sayıda üretilen maliyeti ?ok yüksek ve vazge?ilmez bir silah olduğuna işaret eden Oramiral Ata?, milli torpido yapımı ?alışmaları bir koldan yürütülürken Kore Cumhuriyeti ile ortak yapım i?in üretim imkanlarının da araştırıldığını belirtti. Oramiral Ata?, milli sonar yapımının MilGem birinci gemisine yetişecek şekilde T?BİTAK ve ArMerKom tarafından sürdürüldüğünü kaydetti. Oramiral Metin Ata?, mayın harbi imkan ve kabiliyetlerini geliştirmeye yönelik faaliyetlerin yanı sıra milli elektronik harp suiti ve alt sistemlerinin üretimine dönük projelerin de devam ettiğini anlattı.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!