Güncelleme Tarihi:
Bir yanda kriz teğet ge?ecek beklentisi, diğer yanda reel sektörde alarm sinyalleri, harcamalarda frene basan tüketici, kepenk kapatan alışveriş merkezlerinin feryatları.. Tüm bu tartışmaların ortasında, cebimizde sanal büt?e oluşturduk, hayalimizdeki "yeni hayatı kurmak" i?in gerekenleri listeledik, alışverişe ?ıktık. Gördüklerimiz bizi şaşırttı. Sıkı pazarlıklarla lüks bir daireyi 80 bin YTL, Mercedes marka son model bir otomobili 30 bin euro, mobilyayı yüzde 30, bayramda yurtdışında bir tatili de 100 euro indirmeyi başardık. Krizin ger?ekten de teğet ge?eceğini anladık, ancak hazırda parası olana...
Ekonomik durgunluktan etkilenen sektörler, projelerin kesintiye uğramaması, fabrikaların durmaması, nakit akışının sağlanması ve satışların canlanması i?in nakiti olana birbiri ardına özel indirimler sunuyor.
Otomobil fiyatına indirim
Otomotivde de kral müşteri dönemi yaşanıyor. Bir Audi bayii yaptığımız pazarlıkla 2009 model Audi A4 2.0 TDI 143 hp Multitronic'in 67 bin 315 euroluk (134 bin YTL) satış fiyatını, 100 bin YTL'ye kadar indiriyor. Yani firma nakiti olana yaklaşık 16 bin euroluk indirim yapıyor. Yine Mercedes GL serisinde 160 bin euroluk bir otomobili, özel indirimlerle peşin fiyatına 130 bin euroya kadar indirmeyi başardık.
Mobilyada da peşin indirimleri yüzde 30'u bulurken, şirketler müşteriyi ka?ırmamak i?in indirimin yanı sıra taksit sayısını da artırıyor. Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği (MOSDER) Başkanı ve Bellona Genel Müdürü Nazif Türkoğlu, tüm sıkıntılarına rağmen firmaların hem pazar kaybetmeme hem de fabrikalarda üretimin durmaması i?in sürekli indirim kampanyaları yaptığını söylüyor. Türkoğlu, "Firma fabrikayı durdurursa daha fazla zarar edeceğini biliyor. İş?i de ?ıkaramıyor. O nedenle sadece peşin alımlara değil, taksite bile indirim yapıyor" diyor.
Paralı müşteri Kurban Bayramı tatilinde de avantaj kazanıyor. Görüştüğümüz bazı firmalar, fiyatı 299 eurodan 1700 YTL'ye kadar ?ıkan yurtdışı bayram turlarında 100 euro indirimin yanı sıra seyahat sigortasını da hediye ediyor. Ayrıca, 12 aya varan taksit se?enekleri de sunuluyor.
Nakiti olana her se?enek var
İnşaat sektörünün 2002 yılından bu yana sürdürdüğü ivmenin, 2008'in ilk 6 ayında yavaşlaması, konut fiyatlarında düşüşün önünü a?arken, paralı müşteriyi de avantajlı konuma getiriyor. Büyük inşaat firmaları satışlarda durgunluğa karşı hızla müşteriye özel se?enekleri devreye alıyor. Projelerin sekteye uğramaması ve peşin parası olan müşteriyi kaptırmamak i?in her türlü imk?nı sunan lüks konut üreticileri, özellikle indirim ve kur sabitleme avantajlarıyla yeni müşteri arıyor. Biz de yaptığımız görüşmelerde, özel pazarlıklarla lüks bir daireyi 80 bin YTL'ye kadar indirebildik. Hatta bazı şirketler, vergi, tapu masrafları ve emlak şirketlerinin yüzdeleri gibi müşteriye ait ödemeleri de üstleniyor.
Hem indirim hem sabit kur imk?nı
İstanbul Bomonti'de Elysium Cool Projesi'ne devam eden Ofton İnşaat'ın Satış ve Pazarlama Müdürü Ercüment Albayrak, doları 1.30 YTL'ye sabitlediklerini, ayrıca kasım sonuna kadar istenirse yüzde 50 peşin, yüzde 50 de şubat ayında banka kredisi kullanarak ödeme imk?nı sunduklarını anlatıyor.
Halen Vizyon, Minimal, Konsept İstanbul, Trend ve Gizli Bah?e Akdeniz Evleri projelerine devam eden Dumankaya'nın Yönetim Kurulu ?yesi Uğur Dumankaya da kasım ayına özel yeni kampanyalarında peşin alımlarda yüzde 10-12'lik indirim, vadeli alımlarda yüzde sıfır peşinat veya sabit taksit gibi bir?ok se?enek sunduklarını ifade ediyor. Krizin iyi yönetilmesi durumunda sürecin fırsata ?evrilebileceğine inandığını belirten Dumankaya, "Konut fiyatları düştü. Şu anda tarzları, konseptleri, bölge ve lokasyon avantajları ?ok yüksek olan bir?ok proje ka?ırılmayacak fırsatlarla sunuluyor" diye konuşuyor.
Bomonti'de Anthill Projesi'ni yürüten Ant Yapı'nın Yönetim Kurulu ?yesi Mehmet Okay da müşterinin döviz endişelerini kurda ayarlamalar yaparak giderdiklerini, ayrıca hedefledikleri fiyat artışlarını da şu an i?in ertelediklerini anlatıyor.
Soyak Holding CEO Vekili Emre Çamlıbel ise krizin, konut kredi faizlerinde bir miktar artışa neden olduğunu ancak bu dönemde konut firmalarının geliştirdiği ?eşitli kampanyaların da müşteriler i?in iyi bir alım ortamı oluşturduğuna dikkat ?ekiyor. Soyak da satışları devam eden Siesta ve Mavişehir projesi i?in bir?ok avantaj sunuyor.
İş dünyası da patronluğu müşteriye devretti
Krizin etkilerini indirimle dindirmeye ?alışan iş dünyası da yeni dönemin patronunun müşteri olduğunu vurguluyor. Boyner Holding Murahhas Azası Cem Boyner, piyasadaki durgunluğun müşteriler i?in gelecek birka? ayı bir alışveriş festivaline ?evireceğini belirterek, "Hatta yaza kadar görülmemiş fırsatlar olacak. Perakendeci müşteriye en iyi teklifi sunmak zorunda. Kriz i?in farklı enstrümanlar kullanılacak. Müşterinin ger?ekten kral olduğu bir dönem yaşanacak, yüzde 100 kazan?lı ?ıkan müşteri olacak" demişti.
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Ekrem Akyiğit de yüzde 50'lere varan indirimlerle k?rdan feragat edip krizin etkilerini azaltmaya ?alıştıklarını vurgulayarak "2008'i k?r değil, ar yılı olarak değerlendiriyoruz. Türkiye'de hi?bir dönem böylesi bir uygulama yaşanmadı. Müşteri bugün ger?ek anlamda kral olmanın keyfini ?ıkarmalı" diye konuşmuştu.