Güncelleme Tarihi:
Dünyada taşınan yükün miktar açısından ancak yüzde biri uçakla taşınıyor. Ama taşınan malların değeri açısından bakılırsa bu oran yüzde 40'lara varıyor. Çünkü taşınan malların büyük bölümü değer yoğun ürünler. Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatı'nın (ICAO) verilerine göre, dünyada yılda yaklaşık 25 milyon ton yük sınırötesi, 15,5 milyon ton yük de ülkelerin içinde uçakla taşınıyor. Uçakla taşımacılığın bir uzmanlık alanı varki hiç hata affetmiyor. Taşıma zincirinde en ufak hata tüm emeklerin yok olmasına ve büyük tazminat taleplerine yol açabiliyor. Bu sektörde 'Perischable' yani nakilde çabuk bozulan maddeleri, yani çiçek, bitki, sebze, meyve, ilaç, balık gibi çabuk bozulan ürünleri de uzak mesafelere uçakla taşımaktan başka bir çare de yok.
* * *
Bu hafta Alman Menian Holding'in sahibi Joerg H. Gutschner (51) ile görüştüm. Menian Holdıng Ltd. uluslararası lojistik, ticaret, sigortacılık, postacılık ve seyahat acentalığı olmak üzere beş ayrı dalda faaliyet gösteren şirketleri bir çatı altında topluyor. Bu şirketlerin her biri kendi sektöründeki özel bir alanda hizmet veriyor. Menian Holding'in çatısı altındaki Menian Spedition AG şirketi de Almanya'da çabuk bozulan maddeleri nakletmekte uzman şirketlerin önde gelenlerinden biri olarak gösteriliyor.
* * *
Joerg Gutschner 'Aslında hep polis olmayı istiyordum ama bu olmayınca nakliye ve lojistik alanında meslek eğitimine yöneldim' diyor. Avrupa'nın önde gelen nakliye şirketlerinden olup 100 ülkede 54 bini aşkın çalışanı olan transport firması Kühne + Nagel'de uzun yıllar satış direktörlüğü gibi üst düzey görevlerde bulunmuş. Şirkette engin tecrübe edinen Gutschner, 1985'te ayrılıp holdingi kurmuş. Holding'in adı iki kızı ile karısının isimlerinden türetilmiş.
* * *
Almanya'da nakliye ve lojistik sektöründe aralarında çok sayıda Türk veya Türk kökenliye ait firmalar da olmak üzere sayısız şirket hizmet veriyor. Ama çiçek, meyve, sebze ve balık gibi 'Nakliye sırasında çabuk bozulabilir ürün' nakli konusunda, uzman logistik firma sayısının bir düzineyi geçmediği söyleniyor. İşte bunlardan biri de Menian Spedition AG. Ağırlıklı olarak ABD, Güney Amerika, Kanada, Afrika, Orta Dogu, Avrupa, Güneydogu Asya ülkeleri, Avustralya ve Türkiye ile Almanya arasında faaliyet gösteriyor. Gutschner, 'Nakliyede çabuk bozulabilir ürün alanında ilk üç firma arasındayız' diye iddialı konuşuyor.
* * *
Türkiye'yi iyi tanıyan, İstanbul'u avucunun içi gibi bilen, her gidişinde Ortaköy'e uğrayıp mutlaka bir kahve içen Gutschner, Türkiye ile Almanya arasında yaptıkları işten bir örnek veriyor ve 'Antalya yöresinde yetiştirilen Kıbrıs Çimeni adı verilen bitkinin Türkiye'den Almanya'ya taşınmasını sağlıyoruz. Dekoratif amaçlı 40-50 santimetre uzunluğundaki bu bitki çok nazik. Çabuk soluyor. Bu yüzden yetiştirildiği yerden alınıp 24 saat içinde Almanya'da çiçekçilerde satışa sunulması gerekir. Logistik çok önemli. Adeta zamana karşı yarış yapılıyor. Afrika'dan ve diğer ülkelerden bitkiden ilaca, balıktan meyva sebzeye kadar lojistiğini yapmadığımız yok'diyor ve ekliyor. 'Nakliyesi güç, çabuk bozulacak ürünü olan bize gelsin. Bu işin erbabı biziz' diye konuşuyor.
* * *
Nakliye sigortasında da nadir şirketlerden biri olduklarını hatırlatan Gutschner, 'Biz hiçbir sigorta şirketinin yapmadığı sigortayı yapıyoruz' diyor. Lufthansa'nın yan kuruluşu olan Delvag'ın tek yetkili acentası olan Menian, örneğin Irak'a yapılan taşımacılığı sigortalıyor. En son Türkiye'de Otokar firmasının Irak için imal ettiği cankurtaranların nakliye sigortasını yapmış.
* * *
Menian Trading Ltd.(Ticaret) şirketinin de Çin'in doğusunda ve 1859-1949 arasında Almanya'nın kolonisi olan Quingdau bölgesindeki firmalarla ile yoğun ilişkisi olduğunu söyleyen Gutschner, 'Bu bölgedeki firmaların Almanya'daki ticari işlerini, alımsatımlarını yürütüyoruz. Quıngdau Bölgesi Yönetimi tarafından bana Ekonomi Elçisi ünvanı verildi. Diplomatik dilde 'Economic Ambassador' olarak adlandırılan bu fahri görev ile ticari ilişkilerin daha da geliştirilmesi için adeta bir meslekten elçi gibi çalışıyorum. Küreselleşme arttıkça ticari faaliyetlerin yoğunluğa da artıyor. Dolayısıyla benim gibi fahri elçilere gelecekte daha ihtiyaç duyulacaktır' diyor.
* * *
Mailing firmasıyla değerli evrak taşımacılığı da yapan Gutschner'e 'Bu alanda çok firma var. Sizin farkınız nedir' diye sordum. Cevabı şöyle oldu: 'Biz son derece önemli evrakları elden alıp ele teslim ediyoruz. Örneğin iki firma arasındaki sözleşme. Ticari teklifler. Bu evrakları postaya veremezsiniz.' Ticari sır olduğu için yazmıyorum ama Türkiye ile Almanya arasında müşterileri arasında büyük Türk firmaları da var.
* * *
Merkezi İsviçre'nin St. Gallen kentinde olup dünyanın çeşitli ülkelerinden uluslararası bağımsız logistic firmalarının üye olduğu The Freight Club adlı birliğin bir süre başkanlığını da yapan Gutschner, 2004 yılında ailesi adına bir de vakıf kurmuş. Gutschner, 'Firmaların müşterilerine, çalışanlarına olduğu kadar topluma karşı da görevleri var. Bu toplumsal sorumluluktur. Bunun için biz de kurduğumuz vakıf ile bunu yerine getiriyoruz' diye konuşuyor. Holdinge ait Menian Travel Ltd. şirketinin tüm geliri ile toplanan bağışlar, charity etkinliklerinden elde edilen gelirler Menian Vakfı'na aktarılıyor. Vakif bu yıl Afrika'da Tanzanya'nın liman kenti ve Türkiye'den Samsun'un kardeş kenti olan Darüsselam yakınlarındaki bir köy okuluna yardım edıyor.