"My Taxi" kavgası büyüyor

Güncelleme Tarihi:

My Taxi kavgası büyüyor
Oluşturulma Tarihi: Şubat 08, 2012 10:57

Almanya'da smartphone adı verilen yeni nesil cep telefonları için geliştirilen ve "myTaxi" adı verilen uygulama (app) sayesinde müşteri, telefonuyla bulunduğu yere taksi çağırabiliyor. Bu teknoloji yüzünden müşteri kaybından korkan taksi merkezleri ise, kazan kaldırıyorlar.

Haberin Devamı

TEKNOLOJİK gelişmeler günlük hayatı kolaylaştırırken zaman zaman sorunlara yol açabiliyor ve kıyasıya rekabetin yaşandığı hizmet sektöründe şirketler arasında çıkar kavgasına yol açabiliyor.

Bu kavgalardan biri, yılda 260 milyon müşteri taşıyan taksicilik sektöründe patlak verdi. Üyelerinden ayda 100 ile 700 Euro aidat alan taksi santralleri ile teknolojik gelişmelerden yararlanarak taksicilik sektörüne atılan "myTaxi" şirketi arasında yıllık 2,6 milyar Euro'luk gelir pastasından pay kapma savaşı başladı. Smartphone adı verilen yeni nesil cep telefonları için "myTaxi" isimli uygulamayı geliştiren Sven Külper ve Niclous Mewes, şimdiden taksicilik sektörünü altüst etmeye başladılar.

30 kentte hizmette
İki girişimcinin "myTaxi" (Benim taksi) adıyla geliştirdiği ve Almanya'da 30 kentte hizmete soktuğu uygulama (app) sayesinde kullanıcılar, smartphone tipi cep telefonuyla taksi çağırabiliyor. Bu uygulamayı cep telefonuna indiren kullanıcılar bir tek tuşa basarak, "myTaxi" uygulamasına üye olan ve yakınlarında bulunan taksiyi bir kaç saniye içinde tespit edip ayağına çağırabiliyorlar. Uydu bağlantılı (GPS) olan smartphone tipi cep telefonlarının ekranındaki harita üzerinden taksinin gelişini canlı olarak takip edilebiliyor. Taksi müşterileri için büyük bir kolaylık sağlayan uygulamaya üye olan taksiciler, kendilerine yönlendirilen her müşteri için "myTaxi" şirketine 79 Cent komisyon ücreti ödüyor.

Taksi santralleri isyanda
Şimdiye kadar 800 bin cep telefonu kullanıcısı tarafından ücretsiz indirilen ve ocak ayından bu yana yaygınlaşmaya başlayan "myTaxi" uygulaması yüzünden müşteri kaybına uğrayan taksi santralleri ise kazan kaldırmaya başladılar. Alman Taksiciler Birliği en çok da, sanal çağrı sistemi "myTaxi"nin teknik altyapısının oluşturulması için 10 milyon Euro destek veren Daimler Holding'in yan kuruluşu olan "Car2go" isimli şirket tarafından desteklenmesine tepki gösteriyor. Birlik tarafından, taksilik sektörünün en büyük araç tedarikçisi konumunda olan Daimler Holding'in Yönetim Kurulu Başkanı Dieter Zetsche'ye gönderdiği yazıda, "Öfkemiz ve hayal kırıklığımız had safhada. Düşmanla işbirliği yaparak teksicilik sektörüne büyük bir darbe vuruyorsunuz" denildi.

Ya onlar ya da biz
Alman Taksiciler Birliği ise geçen kasım ayında Hannover'de düzenlenen "Taksi Günleri" fuarına, "myTaxi"nin katılımını engelleyerek tepkisini gösterdi. Nürnberg kentindeki taksi santrali de, üye şirketlere yaptığı çağrıda, kendilerine bağlı çalışan taksi şoförlerinin "myTaxi"ye üye olmasının engellenmesini, buna uymayan taksiciler ile bağlantının kesilmesini istiyor.

Berlin'in en büyük taksi santrallerinden olan Taxi Pay'in ise, "myTaxi"ye de kayıtlı olan 37 yıllık üyeleri taksici Hilmar Franke'yi aracına ayda 45 Euro karşılığında "myTaxi"ye ait sarı-siyah logolu reklam afişi yapıştırdığı için uyarı yazısı gönderdiği ve "Ya onlar ya biz" denilerek iki taraf arasında karar vermesini istediği bildirildi.

Reklam yasaklanamaz
Taxi Pay Genel Müdürü Hermann Waldner ise, kendilerine üye şoförlerin "myTaxi"ye üye olmalarını yasaklamak istemediklerini ancak araçlarıyla rakip çağrı sisteminin reklamını yapmalarına tahammül edemediklerini söyledi. "myTaxi" yetkilileri ise, reklam alma konusunda aracın sahibi olan şoförün karar verme yetkisine sahip olduğu belirterek, gerekirse şoförlerini kısıtlamaya çalışan Taxi Pay'e karşı hukuki yollara başvurabileceklerini açıkladılar.

Avusturya'da da hizmet vermeye başlayan "myTaxi"inin fikir babaları, sundukları hizmete karşı kazan kaldıran taksi santrallerine karşı Kartel Mahkemesi'nde açtıkları davayı kazandılar. Mewes ve Külper, "myTaxi"nin internet sayfasını ve logosunu taklit etmeye çalışan Viyana merkezli bir taksi santraline karşi ihtiyati tedbir kararı aldırttılar.

Alman taksiciler, "myTaxi"ye karşı "taxi.eu" isimli bir platform oluşturup, önümüzdeki perşembe günü Düsseldorf'ta yapacakları toplantıda, bunun smartphone tipi cep telefonları için ortak bir uygulama haline getirmenin yollarını arayacaklar.

Bu daha adil bir sistem
Frankfurt Havaalanı'nda taksicilik yapan ve aynı zamanda 3 aydır "myTaxi"ye üye olan Ramazan Sil, daha çok teknolojik gelişmelere açık kişilerin ve özellikle üniversiteli gençlerin "myTaxi"yi kullandığını söyledi. Sil, "Bu daha uygun ve taksiciler açısından daha adil bir sistem. Bir taksi santraline bağlı olduğunuz zaman, 250-300 Euro aylık ödemek gerekiyor. Ayrıca taksi santralindeki görevli, araç isteyen müşteriye gitmek istemeyen taksicilere fırça atıp saygısız davranabiliyorlar. Oysa bu sistemle, taksiciler müşteri aldıkça para ödüyor. Üç aydır kayıtlı olduğum bu sistemde nerede olursam olayım bulunduğum yerin 3,7 km çevresinden müşteri alabileceğim kayıtlı. Bu sayede günde en az 5-6 müşteri taşıyorum. Sistemde benim ve arabamın fotoğrafı var. Yani müşteri beni görüp öyle çağırıyor. Dolaysıyla, bu sisteme kayıtlı olmak için belli bir servis kalitesi sunabilmek gerekiyor" dedi.

Boş alanlar bağlanmış
30 yıldır Frankfurt'ta taksicilik yapan Kemal Bakır (54) ise, cep telefonuyla taksi çağırma sistemine tam güvenemediğini belirterek şöyle konuştu:

"Taksi santrali de, yeni sistemi de geliştirenler nihayetinde para kazanmak istiyor. Ben 1996 yılından beri bağımsız çalışıyorum. Bu yeni sistem ilk bakışta iyiye benziyor. Ancak yayıldıkça ileride üye olan taksicilere nasıl bir yükümlülük getireceği, şimdiden kestirilemiyor. Maalesef, büyük sigorta, banka veya otellerin önündeki boş yerler bağlanmış. Buralardan sadece tanıdık taksiciler müşteri alabiliyor. Bu durumu görünce, yeni sistem sayesinde herkesin ekmek parası kazanabileceğini düşünüyorum. Benim 200'e yakın sabit müşterim var. Onlar bana şimdilik yetiyor. Ama ilerde ne olur bilemem" dedi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!