Güncelleme Tarihi:
Almanya'nın Köln kentinde 20 yıldın keman ustası olarak çalışan Ankara Devlet Konservatuvarı mezunu Ankaralı Ahmet İyidoğan (44) “Sürdin, yaylı ve nefesli sazlar başta olmak üzere genelde tüm enstrümanlarda kullanılıyor. Yaylı sazlarda bu alet eşiğin, yani köprünün hemen üstüne takılıyor. Sürdin klasik müzik oluştuktan sonra yapılmış bir alet.
Bunu demir, abanoz ağacı, plastik gibi çeşitli materyallerden yapıp denemişler. Şu ana kadar kullanılan Sürdinlerin çoğu patentlenmiş. Genelde plastik Sürdin kullanılıyor. Ancak plastik Sürdinlerin enstrümanlardaki ses kısması iyi değil. Sesi nezleli, yani enstrümanın sesini bozarak çıkartıyor. Bu da müzisyenlere büyük bir rahatsızlık veriyor. Deri Sürdin'in üzerine bir delik açarak bu deliğe, kendi yaptığım formda yaklaşık 8 mm. boyunda, 5 mm'lik eninde altın kullandığım da ise inanılmaz bir ses tınısı elde ettim. Köln'deki Yüksek Müzik Okulu'ndaki müzisyenler dinleyince kulaklarına inanamadı. Yepyeni bir sistem"
İyidoğan, “Bunun en büyük özelliği, müzisyenin enstrüman sesini istediği gibi ve istediği tonda ayarlayabilmesi. Sanatçı enstrümanını ister metal, ister altın, isterse boş deriyle çalıyor. Yani çaldığı müziğin yapısına göre enstrümanın tınısını değiştirebiliyor. Öbür Sürdinler de bu imkansızdı. Sadece bir ses rengi vardı” diye konuştu.