Güncelleme Tarihi:
?zaydınlı, basın toplantısında, mevcut ekonomik ortam ve perakende sektörüyle ilgili düşünce ve değerlendirmelerini a?ıkladı. 1994 ve benzer ekonomik krizlerde Migros'un canlılığını ve hareketliliğini hep artırdığını ifade eden ?zaydınlı, her ekonomik krizin sonrasında mutlaka düzeltmeler olduğunu, dünyanın finansal piyasalarda yapılan hatalardan dolayı ciddi bir ekonomik krizde olduğunu kaydetti.
Tüketici güvenini zayıflatacak psikolojik söylemlerden ka?ınılmasını gerektiğini anlatan ?zaydınlı, böyle dönemlerde yatırımlarını kısmak yerine hızlandıranların, tüketici güveni oluşturulmasında yarar sağlarken, kendilerinin de orta ve uzun vadede kazan?lı ?ıkacaklarını kaydetti.
Türkiye'nin dünyadaki gelişmelerden soyutlanmasının olanaksız olduğunu, kısa dönemde Türkiye'nin de olumsuz etkilerden üzerine düşeni almak zorunda kalacağını dile getiren ?zaydınlı, ancak Türkiye'nin orta ve uzun dönemde bu global ekonomi krizini kendi lehine ?evirip fırsat yaratabileceği düşüncesinde olduğunu kaydetti.
?zaydınlı, "Durgunluğun ana nedeni güven ortamının yitirilmesi, talebin düşmesine paralel, üretimin azalması ve işsizliğin artması olduğuna göre üretimi ve işsizliği direkt etkileyen tüketimi törpüleyici söylemlerden ve karamsar tablolar ?izmekten vazge?meliyiz. Devlet, finans kurumları, reel sektör ve perakende sektörü birlikte ekonomik krize savaş a?ar, 2001 yılında olduğu gibi önce her sektör kendini kurtarma ?abasına girmez ise olumsuzlukların kısır döngüsüne de girilmez inancındayım" diye konuştu.
Dünyadaki olumsuz gelişmelere rağmen Türkiye olarak güvenilir bir görüntü vermeyi başarmanın önemine dikkat ?eken ?zaydınlı, şunları kaydetti:
"Eğer bunu başarabilirsek, Türkiye diğer ülkeler arasından sıyrılabilecektir. Global krizi, Türkiye i?in bir fırsat olarak görebilmeliyiz. Serbest piyasa ekonomisinin kalesi ABD'de, devlet sonunda ekonominin baş oyuncusu haline geldi ama ge? kaldı. Avrupa da ge? kaldı ama daha krizin sert sonu?larını hissetmeyen ülkemizde bu örneklerden hareket ederek, umarım daha da ge? kalmadan orta ve uzun dönem önlemlerini daha aktif bir şekilde almalıyız görüşündeyim.
Sorunlar kapımıza dayanmadan alınması zorunlu somut önlemleri şimdiden alarak, katma değeri yüksek ürünleri üretecek politikalar izleyerek, bu ürünleri ihra? edecek bir ekonomik modeli teşvik ederek bu fırsatı iyi değerlendirmeli, organize perakende sektörünün gelişimine destek vererek, talebi kısarak değil, talebi cesaretlendirecek ortamlar hazırlayarak üretim artışını sağlamak suretiyle maliyetlerin düşmesini sağlamalı, istihdam artışına zemin hazırlamalı kayıt dışı ekonomiye ger?ek bir savaş a?ıp, Devletin vergi gelirlerini ciddi oranda artırmalıyız. Bu önlemler bir?ok ekonomik sorunumuzun ?özümüne yardımcı olacaktır."
15 MİLYON DOLARDAN, 3 MİLYAR DOLARA
Migros Türk ortaklık kompozisyonu değişiminin, Türkiye'nin potansiyeline olan inancın bir göstergesi olduğunu söyleyen ?zaydınlı, dünyanın herhangi bir yerine değil de Türkiye'ye ve Migros'a yatırım yapılmasının arkasında Türkiye'nin potansiyeli ve Migros'un yarattığı örnek değerin olduğunu söyledi.
"Bunu bilerek, geleceğimize inanmamız ve Türkiye olarak vakit kaybetmeden büyüme potansiyelini değerlendirmemiz gereklidir. İlgin? gelebilir ama rakiplerimiz büyüdüğünde de mutlu oluyorum, ?ünkü sonu?ta ekonominin büyümesine katkıda bulunuluyor" diyen ?zaydınlı, organize perakendenin Türk ekonomisine, kişilerin refahına, modernleşmeye hızlı ve direkt etkisi olduğunu ifade etti.
?zaydınlı şöyle devam etti:
"Türkiye'ye inan?la yapılan bu yatırımın başarısı, diğer potansiyel yatırımlara da iyi bir referans olacaktır. Türkiye'ye her alanda yeni yatırımların akmasına cesaretlendirecektir. Şubat 1991'de Migros halka a?ıldığında, şirket toplam değeri 15 milyon dolar idi. Haziran 2008'de ger?ekleşen Migros Türk ortaklık kompozisyon değişiminde, şirketin toplam değeri 3 milyar doların üzerinde oldu. Umarım önümüzdeki yıllarda bu şirket değeri de nostaljik bir değer olarak anılacaktır. Biz Türkiyemizin geleceğine, dinamiklerine, gen? nüfusuna güveniyoruz."
ADRES PERAKENDE
Organize perakende sektörünün tüm sektörler i?inde en dinamik, en enerji dolu sektör olduğunu anlatan, perakende sektörünün ekonominin aynası olduğunu ifade eden ?zaydınlı, ekonomideki günlük değişimlerin etkisinin hızla bu sektörde görülebildiğini belirtti.
"Ekonomideki sık görülen değişiklikler takdir edersiniz ki hep artı yönde değildir. Bugünlerde global ekonomide tüm göstergeler negatif. İşte özellikle böyle ortamlarda ekonomik göstergelerin bu kadar hızlı etkilendiği bir sektör olan perakende sektöründe farklılık yaratarak olumsuz göstergeleri, şirketinizde olumlu göstergelere ?evirebilme olanağı yöneticiye, iş adamına büyük heyecan verir. Motivasyonunu artırır" diyen ?zaydınlı, organize perakende sektörünün gelişmiş, gelişmekte olan tüm ülkelerin gelişmesinde oynadığı rolün önemine dikkati ?ekti.
?zellikle gelişmekte olan bir ülke olarak Türkiye'nin diğer ülkelerden daha hızlı büyüme gereksinimi olduğunu, bu noktada perakende sektörünün ön plana ?ıktığını dile getiren ?zaydınlı, şöyle devam etti:
"Çünkü organize perakende sektörü ülkenin gelişimini tetikler. ?retim ve istihdam artışı sağlarken, teknolojinin yaygın kullanımını sağlar. Lojistik, finans ve gayrimenkul sektörlerinin gelişimi i?in zemin hazırlar, kayıt dışı ekonomiyi kayıt i?ine ?ekerek devletin vergi gelirlerini artırır. Bu sektör, ekonominin bel kemiğini oluşturan, insanın gündelik yaşamını ve ev ekonomisini de i?eren ?ok geniş bir dünyadır.
Ekonomimizin büyümesi, kayıt dışı ekonominin kayıt i?ine alınmasında organize perakende sektörünün gelişmesi önemlidir. Rakiplerimizin ve Migros'un bu anlamda atacağı her ileri adım Türkiyemizin ekonomisine katkıda bulunacaktır. Günün olumsuz koşullarına rağmen unutmayalım ki Türkiye 71 milyon nüfuslu büyük bir ülke ve gıda perakende sektörünün hacmi 85 milyar dolardır. Şu anda organize perakende sektörünün payı yüzde 40. Bu oran Almanya'da yüzde 85, Fransa'da yüzde 80, Çek Cumhuriyeti'nde yüzde 60. Görüldüğü gibi organize perakende sektörünün Türkiye'de önü a?ıktır.
Ekonomiye perakende sektörünün kartopu etkisinden söz etmek gerekir. ?rün müşteri ile buluşmak i?in üretilecek ve satılacak satış noktasına ve satıcıya ihtiya? duyacak, satıcı ürünü müşteriye ulaştırabilmek i?in satacağı ürün ?eşidine uygun büyüklükte satış mağazası inşa edecek veya yatırımcılara inşa ettirecek; özetle gayrimenkule talep yaratılacak. Değişik lokasyonlarda satış noktaları devreye alındık?a lojistik hizmetlerinde daha sofistike yöntemlerle ?alışma gereği ortaya ?ıkacak, müşteri sayısı, mağaza sayısı arttık?a veri ambarı, elektronik kasa gibi en etkin teknolojiyi kullanma zorunluluğu ortaya ?ıkacak; kredi kartı, sadakat kartı gibi finans ve teknoloji ürünleri kullanılmaya başlanacak ve sonu?ta gelişen perakende sektörüne paralel istihdam da hızla artacak, kayıt i?i ekonominin oranı yükseldik?e devletin vergi gelirleri de böylece artacaktır. Çeşit ve markalar arttığı zaman sadece üretim artmıyor, rekabet ve öl?ek ekonomisi nedeniyle tüketicilere daha uygun koşullarda ürünler sunulabiliyor ve bu da enflasyonun düşürülmesini olumlu etkilemektedir."
Bülend ?zaydınlı, perakendedeki büyümenin ?ift etkili büyüme yarattığını söyleyerek, sektörün hızlı olduğunu, büyürse ?ift etkili büyüdüğünü, sektörün kendisi istihdam yarattığını, ilişkideki sektörlerde istihdamı ateşlediğini belirterek, Migros Türk'ün 1990 yılında 2 ilde 36 mağazada 12 bin 800 metre kare satış alanında hizmet verirken, 15 Ekim itibariyle 7 coğrafi bölgede ve 63 ilde 1124 mağazada 645 bin 700 metre karede hizmet verdiğini söyledi.
UZUN VADELİ YAKLAŞIM
Finansal piyasalarda yapılan hatalardan dolayı dünyanın ciddi bir ekonomik kriz yaşadığına dikkati ?ekerek, bu dönemde olaylara kısa vadeli bakmak yerine her zaman orta ve uzun vadeli bakmanın yararını vurgulayan ?zaydınlı, konuşmasını şöyle tamamladı:
"1994 ve benzer ekonomik krizlerde Migros canlılığını ve hareketliliğini hep artırmıştır. Migros olarak biz bu zor günlerde 1994-2001 ekonomik kriz dönemlerinde yaptığımız gibi kısa dönemli dalgalanmalardan etkilenmeden, ürkek planlarla kendi potansiyelimizi daraltmadan ekonomik tutarlılık ve program kararlılığı ile yatırımlarımızı hızlandırıyoruz. Enflasyonun etkisini müşterilere hissettirmemek gayreti ile özverili davranışlar i?erisinde olunmalıdır. Olumsuz ekonomik verilere toplu savaş a?alım. ?retici, perakendeci, müşteri zincirinin, birbirlerini destekleyen, birbirlerine güvenen pozitif bir düşünce i?erisinde olma zorunluluğu vardır. Migros Türk'te; bu anlayış ?er?evesinde, müşterilerimizin de bizim bu heyecanımıza paralel görüşlerimizi paylaştıklarını, satışlarımızın düşmeyen trendinden memnuniyetle izliyoruz."