Güncelleme Tarihi:
Türkiye ?apında ara? muayenelerini yapan T?VT?RK firmasının bilgisayar yardımıyla yaptığı öl?ümler nedeniyle muayeneden ge?emeyeceğini düşünen bir ?ok ara? sürücüsü, eski muayene istasyonlarının bulunduğu ?evre illere giderek muayene yaptırıyor.
Türkiye'de trafik ve ara? güvenliğinin artırılması amacıyla başlatılan proje kapsamında ara? muayeneleri, özelleştirme kapsamında yapılan ihaleyle T?VTURK firmasına verildi. 2008 yılı başından bu yana Türkiye'nin ?eşitli yerlerinde ara? muayene itsasyonları a?an T?VTURK'un şu anda Adana, Denizli, Elazığ, Gaziantep, Kırklareli, Kırşehir, Nigde, Tekirdağ ve Trabzon'da istasyonu bulunuyor. Yıl sonuna kadar 179'i sabit 81'i gezici olmak üzere toplam 270 istasyona ulaşmayı hedefleyen T?VTURK, 2008 yılında 4 milyon aracın muayenesini ger?ekleştirmeyi planlıyor. Ulaştırma Bakanlığı'nın kontrolü ve denetimi altında ara? muayene istasyonlarını işleten T?VTURK'un, tamamen bilgisayar kontrolünde AB standartlarında yaptığı muayene ?eşitli tartışmaları da beraberinde getirdi. ?zellikle ağır vasıta sahipleri Türkiye'de bu tarz bir kapsamlı muayene i?in altyapının hazır olmadığını savundu. Trabzon'da bir ?ok nakliyeci kamyonunu muayene i?in henüz T?VTURK istasyonlarının a?ılmadığı ?evre illere götürürken, kamyonlardaki yazılar ve nazar boncuklarının bile muayeneden ge?meyi engelleyebileceği belirtildi.
YENİ MUAYENE ŞEKLİNDEN ŞİKAYET
Trabzon'da kayıtlı 4 bin 200 kamyon ve kamyonetin yüzde 65'inin muayenesini ?evre illerde yaptırdığını belirten Trabzon Umum Kamyoncular ve Kamyonet?iler Odası Başkanı Cemil Kalyoncu, muayene istasyonlarına karşı olmadıklarını kaydederek şunları söyledi: "Ancak Türkiye'de altyapı buna hazır değil. Hükümet uygulama başlarken 1972 model ve altındaki ara?ları trafikten ?ekeceğini söyledi ama sadece varsayımda kaldı. Yeni istasyonda 1 kamyonun muayenesi 1 saat sürüyor. Arabanın balatasına, kampanasına kadar her şeye bakıyorlar. Eskiden yaptığımız muayenelerde herkes arabasını sırasıyla getirirdi, 'Kornan, sinyalin, silgin ?alışıyor mu?' diye bakarlar sonra imzalarlardı ruhsatı. Şimdi görüyoruz ki, aracın tüpündeki suyu bile kontrol ediyor. Bu nereden ?ıktı? Sıkıntı yaratmaya mı geldin, iş görmeye mi? Şoförlerimiz bu sıkıntıyı haketmiyor. Bu olayın iki sene zarfında düzeleceğine inanıyorum. Benim üyelerimin yüzde 65'i aracını muayene i?in komşu illere götürüyor. Bunları anlatmak i?in Ulaştırma Bakanımızdan randevu talep ettik. Sıkıntılarımızı ileteceğiz."
'MAŞALLAH' YAZISI MUAYENEYE ENGEL
Muayene istasyonları konusunda görüşlerini a?ıklayan kamyoncular ise derli mi dertli. Kamyon şoförü İsmail Gen?, kısa süre önce muayeneye götürdüğü aracı i?in bir sürü sorun ?ıkartılığını belirterek, "Arabanın kenarında ufak bir macun var, ama olmazmış! Bitmemiş kampanaları değiştirmemi istediler. Rize'ye gittim. Motor ve şasi numarasına, lastik durumuna baktılar, verdiler muayene belgesini. Burada işi fazla sıkı tutuyorlar. Türkiye'nin şartlarına elverişli değil. Bu istasyonlarda yeni arabadan başkasını muayene yaptıramazsın" dedi.
Süleyman Gen? ise, "Bu balatayla bir- iki sene daha ?alışırım. Ama buradakilerin ne diyeceğini bilemediğimiz i?in Rize'de muayeneyi yaptırdım" diye konuştu. 2000 model kamyonu olduğunu beliten Aziz Hella? da, "Ama burada muayene yaptırmaya elverişli değil. Tampondaki ufak bir macun ile 'Maşallah' yazısı i?in sorun ?ıkadılar. Böyle sa?ma bir şey görmedim. Kasanda macun olsa, lastiğin yarı ömürlü olsa muayeneyi onaylamıyorlar. Türkiye'de bu işi bu kadar sıkı tutarsan piyasada şoför kalmaz. Adamın 2006 model arabasında 'Maşallah' yazısı var. Adam arabasını süslemiş, 'olmaz' diyorlar. Arkadaki yazıları da söktürüyorlar. Kamyoncu yazıları tarih olmaz belki ama, nereye kadar gideceğimizi bilmiyoruz" diye tepkisini dile getirdi.
SAHTECİLİĞE BAŞVURULUR
Kamyoncu Emrah Erdin? ise, devletin yaptığı uygulamının iyi olduğunu ancak altyapının buna uygun olmadığını savunarak şöyle konuştu:
"24 günden beri burada yatan kamyon var. Bu adam ayda bir işe gidecek, sonra lastiğini yenileyecek, evine ekmek götürecek. Türkiye şartlarında kamyoncunun dört dörtlük muayene yaptırması mümkün değil. Sonra sahteciliğe başvurulacak. Altyapımı hazırlamadan, nakliye fiyatı seviyelerini yükseltmeden, mazota ?özüm bulmadan bu işe soyunamazsın. Yeni doğmuş ?ocuğa kravat taktırmak gibi bir şey olur bu. Avrupalı yasa uyguladığı zaman altyapısını yaptırıyor. Hükümet yeni formüller üretmeli. Mesela 1980 modelden aşağı olan kamyonları devlet 10 bin liraya toplasın, yeni araba i?in uygun şartlar hazırlasın. Yani 1998 modelden aşağı kamyon trafikte olduğu müddet?e bu işin üstesinden gelemeyiz."
T?VT?RK:İŞİN GEREĞİNİ YAPIYORUZ
T?VTURK yetkilileri ise, ara? muayenesinin standartlarının belirlendiğini ve bu standratlara uymayan ara?lara eksikliklerini tamamlamak i?in süre verdiklerini belirterek, "Bunun dışında bir uygulama yapmamız mümkün değil. İşin gereğini yapıyoruz" dedi.