Güncelleme Tarihi:
?sküdar Marmaray İskelesi'ne gelen Yıldırım, basın mensuplarıyla römorkörlere binerek tüp tünelin bağlı bulunduğu "Ecem Sultan" platformuna gitti. Burada düzenlenen törende konuşan Yıldırım, İstanbulluları bu sabah vaktinde güzel bir sürprizle uyandırdıklarını belirterek, "Tarihi proje Marmaray'da önemli bir aşamayı geride bırakıyoruz" dedi.
Son tüp elemanın da denize indirildiğini ve yerine yerleştirildiğini kaydeden Yıldırım, indirilen par?anın 100 metre uzunluğunda, 15,5 metre eninde, 9 metre yüksekliğinde ve 15 bin 500 ton ağırlığında bir tüp tünel par?ası olduğunu söyledi.
Yıldırım, yerleştirilen tüp tünel par?asıyla ?sküdar'dan Sarayburnu arasında 1400 metre uzunlukta ve denizin 60 metre altındaki tüpün gidişli gelişli olarak tamamlandığını bildirdi.
Kazlı?eşme'den Sirkeci'ye, ?sküdar'dan Söğütlü?eşme'ye yerin altından tünel a?ma ?alışmalarının devam ettiğini belirten Yıldırım, şunları kaydetti:
"Proje bununla bitmiyor. Bundan sonra Söğütlü?eşme'den Gebze'ye, Kazlı?eşme'den Halkalı'ya, yüzeyde 3 hat halinde devam eden 30'dan fazla istasyonu olan proje tamamlandığında 1,5 milyon İstanbulluya hizmet edecek. ?nemli bir projeyi tamamlamış olacağız. Sadece İstanbulluya toplu ulaşımda değil, aynı zamanda Asya'dan Avrupa'ya asırlar boyu hizmet veren tarihi İpekyolu Projesi'ni de 2 kıta altından kesintisiz birleştirecek bu projeyi tamamlamış olacağız."
Yıldırım, Marmaray Projesi'nin Japonya-Türkiye ortaklığında ger?ekleştirildiğini hatırlatarak, emeği ge?enlere teşekkür etti.
"Projenin bir sevindirici yanı da bugüne kadar bir iş kazasının yaşanmaması" diyen Yıldırım, ?alışmalar sırasında dünyanın en zor su yolu olan İstanbul Boğazı'nda trafiğin devam etmesini sağlayan Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü ve deniz yolları kılavuz kaptanlarına da teşekkürlerini iletti. Toplam Uzunluk: 76.3 km
RAKAMLARLA MARMARAY
Avrupa Yakası: 19.3 km
Asya Yakası: 43.4 km
Batırma Tüp Tünel: 1.4 km
Delme Tünel: 9.8 km
A?-kapa ve a?ık kazı: 2.4 km
Batırma tüp tünelin Maksimum derinliği:56m
İstasyonların sayısı: İyileştirilecek/yeniden inşa edilecek olan mevcut istasyonlar: 37 Yeni yeraltı istasyonları: 3
Peron uzunluğu, minimum: 225 m
Peron Tipi: Orta Peronlar
Saatte tek yönde maksimum doruk kapasite:
Mevcut banliyö demiryolu: 10.000 yolcu İyileştirilmiş banliyö demiryolu: 75.000 yolcu Tasarım Hızı: 100 km/saat Maksimum İşletim Hızı: 100 km/saat
Beklenen Ortalama Hız: 45 km/
saat Sefer Aralığı (trenler arasındaki süre): 120 - 600 saniye
Yeni Ara?ların Sayısı: En fazla 440
Gebze ve Halkalı Arasındaki Toplam Yolculuk Süresi:
Mevcut Banliyö Demiryolu ve Feribotlar/Taksiler ile Gemi Arasında(demiryolu-feribot-demiryolu) 185 dakika Yeni ve İyileştirilmiş Kesintisiz Banliyö Demiryolu: 104 dakika
Bakan Yıldırım, bir gazetecinin "Yenikapı'da bundan sonraki ?alışmalar ne aşamada, Marmaray'ın ruhsatsız olduğu söyleniyor, doğru mu?" sorusuna, şu yanıtı verdi:
"Ruhsatsız olduğu tamamen ger?ek dışıdır. Bilgisizliğe dayalı bir haberdir. Tünel ve yol gibi ulaşım ama?lı yapılar ruhsata dahil değildir. İmar Kanunu'na göre güzergahın belirlenip, imar planına işlenmesi gerekiyor. Marmaray'da bu işlemler gününden önce yapılmıştır. İlgili belediyelerin planlarına işlenmiştir. Bu haberler ger?ek dışıdır. Yenikapı ile Kazlı?eşme arasındaki ?alışmalar ise burada 2 kilometreye yakın bir yer altı tüneli var. Bu tünel üzerinde de binalar var. Bu tüneli yaparken bu binaların zarar görmemesi ve oradaki insanların burnunun kanamaması i?in gerekli tedbirler alınıyor. Bu yüzden projenin bu kısmı biraz uzadı. Güzergah boyunca her yerde kamulaştırma var. Tehlike arz eden bina kamulaştırılıyor. Ondan sonra gerekli işlemler yapılıyor. Kamulaştırma olmayan hi?bir işlem yaptırmayız."
Yıldırım, "En derin tünelin Marmaray Projesi kapsamında yerleştirildiği biliniyor. Projenin bunun gibi enleri var mı?" sorusunu ise şöyle cevaplandırdı:
"Bu proje her yönüyle enlerin, ilklerin projesidir. Mühendislik harikası bir projedir. En son teknoloji kullanılarak ?alışılmaktadır. O bakımdan dünyadaki emsallerinin en önde gelen projesidir. Bütün dünya altyapı firmaları uzmanları, bu projeyi büyük bir dikkatle takip etmekteler. Hele hele bu kadar kısa mesafede, bu kadar derinlikte uygulanmış proje yoktur. ?stelik deprem kuşağında, deprem hattına yakın yerde böyle bir proje dünyada ilk defa Türkiye'de uygulanıyor. Akıntı ?ok önemli. Biliyorsunuz deniz mili hız olarak 6 notu ge?en akıntıda hem yüzey hem dip akıntısının birbirine ters yönde olduğu bu bölgede yapılan ?alışmanın zorluğunu da takdir edersiniz. Allah'a şükür bu şartlar altında projede herhangi bir zorluk yaşanmadı."
Binali Yıldırım, projenin hızıyla ilgili soru üzerine şunları söyledi:
"Arkeolojik kazılardan dolayı projede 1,5 yılın üzerinde bir zaman kaybettik. Bizi teselli eden nedir? Bu proje gecikiyor ama İstanbul'un hazinelerini, tarihi ve kültürel mirasını, ?eşitli medeniyetlerin izlerini de böylece a?ığa ?ıkartıyor. Bu bizim tesellimizdir ama biz kurullardan, arkeologlardan, tarih?ilerden beklentimiz bu işi daha fazla geciktirmeden bize yardımcı olmaları. Bizim tek başına geldiğimiz kararlarda hi?bir gecikme yoktur. Amacımız projeyi 2012 yılı i?inde tamamlayıp İstanbulluların hizmetine sunmaktır. Böylesine zorlukları olan proje i?in böyle bir zaman makul bir zaman diye düşünüyoruz."
SON T?P T?NEL
Bakan Yıldırım daha sonra, Sarayburnu a?ıklarındaki "Ecem Sultan" platformuna bağlı 11. ve son tüp tünelin batırılması i?in Japon ve Türk mühendislerle düğmeye bastı.
11 adet ?apa ile sabitlenen tüp tünel, ilk aşamada 15 metre derinliğe kadar indirildi. Kademeli olarak 55,5 metreye kadar indirilen tünelin diğer tünellerle bağlantısı yapılacak.
Tünellerin bağlandığı noktada su ge?irmezliği sağlamak i?in "Gina Gasket" adı verilen kau?uktan üretilen bir conta kullanılacak. Tünellerin bağlantı bölgesi betonarme bir i? kaplamayla kapatılacak.