Güncelleme Tarihi:
İskenderun Limanının da özelleştirilen limanların devir sürecine girmesinden sonra, ihaleye ?ıkarılması planlanıyor.
TCDD'ye ait limanlardan İzmir, Bandırma, Derince ve Samsun limanlarının özelleştirme ihaleleri ger?ekleştirilirken, imtiyaz sözleşmesi taslakları Danıştay'a gönderildi. Danıştay'da her bir imtiyaz sözleşmesi veya her bir liman özelleştirmesiyle ilgili değişik hukuk süre?lerinin devam ettiği belirtilirken, ?zelleştirme İdaresi Başkanlığı, bu sürecin ivme kazanmasını ve söz konusu limanların devir sürecine girmesini bekliyor.
?İB yetkilileri, Danıştay'da bekleyen liman özelleştirmelerinin hukuki süre?lerinin formatının büyük öl?üde diğerleri i?in de aynı olacağını kaydederken, sırada bekleyen liman özelleştirmeleriyle ilgili durum netleştikten sonra, TCDD'ye ait İskenderun Limanını da yeniden ihale etmeyi planladıklarını kaydediyor.
TCDD'ye ait İskenderun Limanının 36 yıllığına işletme hakkı devri yöntemiyle özelleştirilmesine ilişkin ihale, ?zelleştirme İdaresi Başkanlığınca 9 Eylül 2005 tarihinde yapılmıştı. İhalede, PSA-Akfen ortak girişim grubu 80 milyon dolarla en yüksek teklifi vermiş, ancak ihale daha sonra iptal edilmişti.
GALATAPORT
Galataport'ta ise (Salıpazarı-Karaköy Kruvaziyer Liman Kompleksi) ikinci kez ihaleye ?ıkabilmek i?in, Anıtlar Yüksek Kurulunun onayı bekleniyor.
Yetkililer, Galataport'ta belediyelerle ilgili ?alışmaların tamamlandığını, gerekli görüşlerin alındığını belirtirken, Anıtlar Yüksek Kurulu ile ilgili yazışmaların devam ettiğini ve Kurul'un onayının beklendiğini ifade etti.
?te yandan, Türkiye Denizcilik İşletmeleri (TDİ) Genel Müdürlüğünün, Galataport ihalesi, 16 Eylül 2005'de ger?ekleştirilirken, en yüksek teklif, 3 milyar 538 milyon avro (4,3 milyar dolar) ile Royal Caribbien önderliğindeki konsorsiyumdan gelmişti.
Galataport ihalesinde iptal kararı üzerine, ?zelleştirme İdaresi yeniden imar planı hazırlayarak, iki yıl önce ikinci ihale i?in, Anıtlar Yüksek Kuruluna başvurmuştu.
DEVİR BEKLEYEN LİMANLAR
İhaleleri ger?ekleştirilmiş ve devir sürecine girmeyi bekleyen limanlar arasında İzmir, Bandırma, Derince ve Samsun Limanları yer alırken, İzmir Limanının 49 yıl süreyle işletme hakkının verilmesi yöntemiyle özelleştirilmesi amacıyla, 3 Mayıs 2007 tarihinde ger?ekleştirilen nihai pazarlık görüşmelerinde en yüksek teklifi, 1 milyar 275 milyon dolar ile Global-Hutchison-EİB (Ege İhracat?ı Birlikleri Liman Hizmetleri ve Taşımacılık A.Ş) Ortak Girişim Grubu vermişti.
TC Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğüne ait Derince Limanının 36 yıl süreyle işletme hakkının devri ihalesinde en yüksek teklifi, 195 milyon 250 bin dolar ile Türkerler Ortak Girişim Grubu (OGG) verdi. İhale, 12 Eylül 2007 tarihinde yapılmıştı.
Bandırma Limanının 36 yıl süreyle işletme hakkının devri ihalesinde, en yüksek teklifi 175 milyon 500 bin dolar ile Çelebi Ortak Girişim Grubu (OGG) verdi. İhale, 16 Mayıs 2008 tarihinde ger?ekleştirildi.
Samsun Limanının 36 yıl süreyle işletme hakkının devri ihalesi de 16 Mayıs 2008 tarihinde ger?ekleştirilirken, nihai pazarlık görüşmelerinde en yüksek teklifi 125 milyon 200 bin dolar ile Ceynak Lojistik ve Ticaret A.Ş. verdi.
?te yandan, ikinci kez ihaleye ?ıkarılması planlanan İskenderun Limanı, Akdeniz'in kuzeydoğusunda bulunurken, Orta doğu ülkelerine olan aktarma trafiğine olduğu kadar, Güney ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerine de hizmet veriyor. Bu bakımdan, aktarma limanı olarak önemli bir role sahip. Liman, 1400 metre uzunluğunda bir mendireğe sahip olup, kuzey ve güney rüzgarlarından korunuyor. Demir yolu ve kara yolu şebekesi ile bağlantılı genel ama?lı bir liman olan İskenderun Limanı'nın girişinde derinlik 12 metre iken, Ro-Ro ve karışık eşyaya hizmet veriyor.