Güncelleme Tarihi:
Uzun zamandır krizde bulunan Alman otomotiv sektörü, bütün dünyayı saran küresel mali krizin de etkisiyle çok zor duruma düştü. Sektör uzmanları, krizin otomotiv yan sanayisini de büyük ölçüde etkileyeceğini ve iflasların olacağını belirtiyorlar.
Otomotiv sektörü uzmanı ve ekonomist Prof. Dr. Ferdinand Dudenhöffer, otomotiv yan sektöründe 50 bine yakın işyerinin tehlikede olduğunu ileri sürdü. Dudenhöffer, 'Hükümet, otomotiv yan sektörü için bir kredi programı hazırlamazsa, gelecek iki yıl içinde yan sektörde yüzde 20ye varan iflaslar olacaktır dedi. Dudenhöffer, küresel mali kriz nedeniyle firmaların bankalardan kredi alamadıklarını söyledi. Şu anda otomotiv yan sektöründe 350 bin dolayında kişi çalışıyor.
Tehlike Avrupa çapında
Avrupa Birliği (AB) Sanayi Komiseri Günther Verheugen, sadece Almanyada değil bütün Avrupada otomotiv ve yan sektörünün ciddi bir tehlikede olduğunu söyledi. Hannoverde yayımlanan Neuen Presse gazetesine demeç veren Verheugen, sektörde büyük çaplı işyeri kayıplarına karşı uyarıda bulundu. Verheugen, 'Kısa sürede bu krizi aşamazsak büyük çaplık çıkışlar kaçınılmaz olacaktır dedi.
Otomobil talebini canlandırmak için somut adımlar atılmasını isteyen Verheugen, bu konuda şu görüşleri savundu: 'Otomobil talebinde düşmenin sebebi sadece küresel mali kriz değil. CO2 emisyonu konusunda kesin bir düzenleme olmadığı için tüketiciler nasıl bir araba alacakları konusunda karar veremiyorlar. Bu da talebi yerle bir ediyor. AB Konseyi ve Meclisi, kısa sürede bu sorunu çözmelidir.'
Otomotiv ve yan sektördeki son durum
Almanya'daki otomotiv sektöründe çalışan 20 bin civarındaki Türk işçilerin, şirketlere göre dağılımı şöyle: Mercedes'te 5 bin 500, Ford'da 4 bin 700, Volkswagen'de 3 bin 500, BMW'de 3 bin, Opel'de de 1500. Otombil firmalarına yedek parça üreten fabrikalarda çalışan Türk sayısı ise bin civarında tahmin ediliyor. Almanya'da küresel krizin etkisi altına altığı otomotiv ve yan sektörde şu önlemler alındı:
DAİMLER: Almanya'da bulunan 14 üretim tesisindeki bantları Noel'den itibaren 4 hafta durduracağını açıklayan otomotiv devi Daimler, krizin devam etmesi halinde, haftalık 30 saatlik çalışmaya geçilebileceğini bildirdi.
BMW: Almanya'nın Leipzig kentindeki üretimi bir hafta durduran araba üreticisi BMW yönetimi tarafından yapılan açıklamada, önümüzdeki aydan itibaren Regensburg ve Münih kentlerindeki araba üretimine ara verileceği belirtildi.
VW ve FORD: Volkswagen (VW) ve Ford gibi tanınmış şirketler de üretimlerini düşürdüler.
OPEL: Eylülden beri iki kez ikişer hafta üretime ara veren Opelin Bochum fabrikalarında, kasım ayının sonundan yeni yıla kadar üretime tekrar ara verilebileceği bildirildi. Böylece aralık ayı boyunca Opel'deki üretim bantlarının tümüyle durmasının gündeme geldi.
CONTİNENTAL: Hannover kentindeki lastik üreticisi Continental fabrikasının üretimde kısıtlamaya gideceği açıklandı. Firma sözcüsü tüm dünyada yaşanan mali krizin kendilerini de etkilediğini belirterek, tassaruf amaçlı düzenlemeler yapılacağını söyledi.
BOSCH: Otomotv sektöründen gelen yedek parça talebinin azaldığını açıklayan elektronik devi Bosch, bu nedeniyle Reutlingen'de 400 kişinin işine son verildiğini açıkladı.
Bosch şirketi Reutlingen Rommelsbachda 400 çalışanına zorunlu izin verdi. Bosch şirketi tarafından yapılan açıklamada siparişlerin çok azaldığı, bazı sözleşmelerin uzatılmadığı, hatta kısa süreli iş dönemine geçmeyi bile görüştükleri ve Noelde uzun süre çalışılmayacağı belirtildi.
ZF: Bin 500 çalışan bir hafta zorunlu izin yapacak. Şanzıman, dingil, vites gibi otomobil parçaları üreten ZF şirketi de izinleri uzatmayı planlıyor. Leoni ve Grammar şirketlerinde de zorunlu izin korkusu yaşanıyor.
Daimler'deki Türk işçiler tedirgin
Daimler'in Türk çalışanları Untertürkheim ve Sindelfingen tesislerinin 1 ay süreyle kapatılacağını belirterek, işçiler arasında "işimi kaybeder miyim" tedirginliğinin arttığını söylediler. 5 bin 500'ü Türk olmak üzere 17 bin işçinin diken üstünde olduğunu kaydeden Türk kökenli işçiler kendilerini zor günlerin beklediğini belirttiler. İşte Türk işçilerin görüşü:
Kamil Küçükboğa: "10 yıldır Mercedes firmasının motor bölümünde çalışıyorum. Dünyadaki ekonomik kriz her yerde olduğu gibi bizim firmamızda da konuşuluyor. Otomotiv sanayindeki her firma gibi bizim firma da bu krizden etkilendi. Firmamız 5 hafta kapanacakmış. Bizim orada bazı bölümler şimdiden çalışmıyor. Mesela B sınıfı arabalar yapılacaktı, piyasa böyle olunca yapımından şimdilik vazgeçildi.'
Recep Altunsaray: "Bizim bölüm iki hafta kapanacak diye duyduk. Ama fazla da olabilir. İşyerimiz için korkuyoruz. Geleceğimizin ne olacağını, firmanın kapanıp kapanmayacağını aramızda konuşuyoruz arkadaşlarla. Herkeste endişe hakim."
Çağdaş Açıkyol: "A sınıfı araçların motor bölümünde çalışıyorum. 3 ay önce işe girdim. Ekonomik kriz ile birlikte beni, işimi kaybedebilirim korkusu sardı. Ne yapacağımızı gerçekten bilmiyoruz. Herkes endişeli bir bekleyiş içinde. Ara paydoslarda işçiler biraraya gelip firmadaki ve dünyadaki krizi konuşuyoruz. Gelecek yıl araba sektöründe 20 binin üstünde işçi çıkarılacağı söylentileri dolaşıyor."
Mesut Çalışkan: "11 yıldır Mercedes firmasında çalışıyorum. Ekonomik kriz sadece Mecedeste değil her tarafta var. Tabii biz kendimizi düşünüyoruz. Halimiz ne olacak, ya çıkışlar başlarsa önce kimler çıkarılacak, çıkarılanların arasında ben olacak mıyım? Bazı bölümler haftada 2 gün, bazı bölümler haftada 3 ya da 4 gün çalışma yapıyor. Yani iş gitgide yavaşlıyor. İlerde ne olacak herkes için belirsiz."