Kriz işbirliğe zorluyor

Güncelleme Tarihi:

Kriz işbirliğe zorluyor
Oluşturulma Tarihi: Şubat 21, 2009 11:24

Almanya'nın otomotiv devleri Daimler ile BMW, küresel mali krizin olumsuz etkilerine karşı işbirliği yapmayı planlıyor. Otomobil parçalarını ortaklaşa almayı planlayan iki şirket, Almanya dışı pazarlarda da ortak hareket edeceğini açıkladı.

Haberin Devamı

Almanya'da özellike otomotiv sektörünü olumsuz yönde etkileyen küresel mali krize karşı büyük otomobil şirketleri, çözüm arayışına girdi. "Birlikten güç doğar" mantığıyla hareket eden Daimler ve BMW şirketleri, otomobil parçalarının alımında işbirliğine gitmeyi planlıyor. Alman basınında çıkan haberlerde, iki otomobil şirketi arasında işbirliğini öngören anlaşmanın imzaya hazır hale geldiği duyuruldu.

Mühendisler direniyor

Müşteriye yansımayan ve iki otomobil markasına da zarar vermeyecek her türlü işbirliğine hazır olan Daimler ve BMW, örneğin emniyet kemeri ve oto klima aleti gibi "otomobil parçalarının alımı" ile yılda yüzlerce milyon Euro tasarruf etmeyi planlıyorlar. Bir süredir hibrit oto teknolojisi alanında birlikte çalışan iki şirketin, motor aksamı üretiminde de el ele verebileceği kaydedildi. Edinilen bilgiye göre, söz konusu işbirliğine sıcak bakmayan iki şirketin mühendislerinin direnci, iki şirketin yönetimleri kırmaya çalışıyor. Hatta BMW üst yönetimi, şirket içi verdiği talimatla, işbirliğine yanaşmayan mühendislerin ikna edilmesini talep etti.

Mercedes'e nazar değdi

50 bin kişinin çalıştığı Daimler otomobil firması, ekonomik krizi atlatmak için 15 yıl sonra ilk kez yeniden kısa mesai uygulaması başlattı. Firmanın 14 fabrikasında geçen yılın sonlarında işçiler zorunlu izine çıkırlmış ve ocak ayı ortasında Sindelfingen’deki Mercedes fabrikasında kısa mesai uygulamasına geçilmişti.

Önümüzdeki aya kadar sürecek olan haftada 3 ile 4 gün arasındaki kısa çalışma yaklaşık 20 bin çalışanı kapsıyor. Mercedes C, E ve S modellerinin üretildiği Sindelfingen fabrikasında 28 bin 800 işçi çalışıyor. Kısa mesai uygulamasıyla yaklaşık 20 bin işçi haftada 4 ile 3 gün arasında çalışacak.

Tensikat yok

Çalışanların işten çıkarılmayacağını bildiren Daimler Yönetim Kurulu Başkanı Dieter Zetsche, "İşçilerin çıkarılması için somut bir plan yok" dedi. Geçen yılın son döneminde başlayan kısa çalışmanın, bu yılın ilk çeyreğinde de devam edeceğini ancak E modeli arabaların üretimi bunun dışında kaldığını kaydeden Zetsche, sabit harcamaları kısarak ve üretim ile satış arasındaki denge sağlanarak milyarlarca Euro'luk tasarruf yapılabileceğini duyurdu.

Trafiğe kayıtlar düştü

Flensburg'daki Federal Motorlu Araç Kayıt Dairesi tarafından yapılan açıklamaya göre, geçen ay yapılan trafiğe yeni kaydedilen Mercedes markalı araba sayısı, Ocak 2007'ye kıyasla yüzde 30 düştü. Aynı dönemde diğer otomobil markalarının trafik kayıtlarındaki düşüş yüzde 14,2 olarak belirlendi.

Mercedes'in Almanya piyasasındaki satışlar özellikle, büyük ve lüks model araçlarda büyük düşüş kaydetti. Buna göre, geçen ocak ayında S model arabaların (fiyatı 72 bin Euro) trafiğe kayıt oranı oranı yüzde 37 gerilerken, diğer modellerdeki trafiğe kayıt oranlarındaki düşüş şu şekilde açıklandı: Arazi tipi M model (fiyatı 53 bin Euro'dan başlıyor) yüzde 50, lüks van tipi R modellerde (fiyatı 49 binden başlıyor) ve spor modeli SLK'da (fiyatı 37 bin Euro) yüzde 50.

Kriz Türkleri de vurdu

Kısa süreli iş uygulamasına geçen oto sanayinde çalışan Türkler gelecek korkusu yaşıyor. Berlin'de oto endüstrisine yedek parça üreten fabrikada çalışan Türkler'in en büyük korkusu ise işsizlik.


Başkent Berlin'de Mercedes'in mart ayı sonuna kadar başlattığı kısa süreli iş uygulaması, oto yan sanayini de etkiledi. Berlin'de oto endüstrisine yedek parça üreten KT Elestomar firmasında çalışan Türkler de krizden etkilendiler.

Mercedes, Audi, VW gibi otomotiv devlerine yedek parça üreten firma geçtiğimiz yılın aralık ayından bu yana kısa süreli iş uygulamasına geçti. İlk etapta mart ayının sonuna kadar geçerli olacak kısa süreli iş uygulamasının yıl sonuna kadar uzama ihtimali de bulunuyor. Toplam 35 işçinin çalıştığı orta ölçekli firmada, 15 Türk işçi görev alıyor.

İşimizi kaybetmek istemiyoruz

Firmada 24 yıldır çalışan İşçi Temsilciliği Başkanı Veli Tatar, “En büyük endişemiz işsiz kalmak” derken, işsizliğin önüne geçebilmek için kısa süreli iş uygulaması konusunda işverenle anlaştıklarını kaydetti.
Veli Tatar, “İşvereni de zor durumda bırakmadan, işyerimizi koruyabilmek için kısa süreli iş uygulamasını kabul ettik. İşçilerimiz haftalık 40 saat çalışma süresi üzerinden çalışıyor ve bunun 24 saatini işveren, 16 saatini de İş Dairesi ödüyor.

Amacımız, mümkün olduğu kadar işyerlerimizi koruyabilmek. Bundan önce 2005 yılında fabrikamız bir iflas atlattı. O dönemde de yeni yönetimle anlaşıp işyerimizi korumuştuk. Tabii böyle durumlarda hepimiz bazı haklarımızdan taviz vermek zorunda kaldık. İşçiler, işyerlerini koruyabilmek için bugün de bu özveriye girdi” dedi.

Tedirginiz


Asıl mesleği diş hekimi asistanlığı olan bir çocuk annesi Serap Tezcan, 15 yıl önce fabrikada kalita kontrol bölümünde çalışmaya başladığını belirterek, “Bizim için önemli olan şu anda uygulanan kısa süreli iş uygulamasının sonucu. ABD'deki kriz ne yazık ki en çok bizi etkiledi. Asıl mesleğim diş hekimliği asistanlığı ama, çalışma düzeni iyi olmadığı için o işi bırakıp 15 yıl önce fabrikaya girdim. Şimdi ise, bu yaştan sonra eski işime dönemem. İşsiz kalma korkusu kabus gibi” dedi.

Bundan sonra iş bulamam

Firmanın en eskilerinden olan Kenan Akkavak, 18 yaşında girdiği firmanın kapanması durumunda mesleksiz olduğu için iş bulmasının imkansız olduğunu belirtti. 44 yaşındaki Kenan Akkavak, “18 yaşında evlenince paraya ihtiyacım olduğu için başladığım aşçılık meslek eğitimini yarıda bırakarak fabrikada çalışmaya başladım. 26 yıldır aralıksız bu fabrikada çalışıyorum.

Eğer üretimler tamamen durdurulur ve fabrika kapanıp işsiz kalacak olursam, işyeri bulmam neredeyse imkansız olur” dedi. 2 çocuk babası Kenan Akkavak, işsizliğin beraberinde getirdiği ekonomik sıkıntının aile yaşantısını da olumsuz etkileyebileceğini söylerken, “İki çocuğum var ve bunlar okuyorlar. İşsiz kalırsam en büyük sıkıntım bu olur” diye konuştu.

Hükümet yardım eli uzatmalı


Oto endüstrisindeki durgunluk konusunda görüşlerini aldığımız KT Elestomar şirketinin genel müdürü Müdürü Lutz Pilz ise mümkün olduğu kadar işçi çıkartmadan kriz dönemini atlatmayı hedeflediklerin söyledi.
Pilz, “Çalışanlarımız tüm dünyada özellikle oto sektöründe yaşanan kriz dönemini yakından takip ediyor. Bu nedenle, kısa süreli iş uygulamasını anlayışla karşıladılar. Şu anda üretimimizi yüzde 30'lara kadar düşürmek zorunda kaldık. 31 Mart'a kadar kısa süreli iş uygulayacağız. Ancak gelişmelere bakarak, bu süreyi yıl sonuna kadar uzatma ihtimalimiz bulunuyor” dedi.

Genel Müdür Lutz Pilz, son yıllarda oto sanayinin dışında, tarımsal sektöre ve çevre alanlarına da yönelik üretimler yapmaya başladıkları için krizde şimdilik ayakta tutunabildiklerini söylerken, hükümetin orta ölçekli firmalara sahip çıkmasını istedi. Lutz Pilz, “Hükümet sadece banka sektörüne değil, oto sektöründeki özellikle bizim gibi orta ve küçük ölçekli işletmelere de destek çıkmalıdır: özellikl vergi indirimi bekliyoruz” dedi.

BMW’de de zorunlu tatil


Münih ve çevresindeki üretim tesislerinde yaklaşık 3 bini Türk 10 bin işçiyi geçen yılın son çeyreğinde çalışanlarına zorunlu izin veren Münih merkezli BMW otomobil fabrikası geçen yıl Noel döneminde de 5 hafta üretimi durmuştu. 9 Ocak'tan bu yana bantların tekrar çalışmaya başladığı BMW Almanya'daki üretim tesislerinde işçi çıkarmazken, İngiltere'nin Oxford kentinde Mini model arabaların üretildiği Cowley tesisinde çalışan 4 bin 500 kişiden 850'sine çıkış verdi. Çıkış verilecek kişilerin hafta sonunda çalışan sezonluk işçiler olduğu bildirildi. Aynı tesiste, bu hafta durdurulan üretim bantları, önümüzdeki aydan itibaren haftanın yedi günü yerine sadece beş gün dönecek.

BMW, satıcılarına destek olacak

Alman araba üreticisi BMW, geçan yılın sonunda küresel mali krize bağlı olarak araba satışlarının düşmesi nedeniyle zor durumda kalan kendi araba satıcılarına destek olacak. BMW, yardım programının üç basamaklı milyon tutarında olacağını bildirdi. Tamirhanelerinin donatımlarını artırmak için satıcılara yardım verilecek. Buna ek olarak satıcılar, satışlarına bağlı olarak prim alacaklar.

BMW, yardım programı çerçevesinde, faizler artsa bile araba finansman faizini yüzde 3,9 ile 4,9 oranında bırakma kararı da aldı. Şirket, yardım programı içinde yer alan primle öncelikle başarılı satıcıları ödüllendirmeyi amaçlıyor. Geçen kasım ayında BMW'nin satışı üçte bir oranında düşmüştü.



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!