Kriz gemilere demir attırdı

Güncelleme Tarihi:

Kriz gemilere demir attırdı
Oluşturulma Tarihi: Kasım 20, 2008 08:09

Dünyada etkisini sürdüren krüsel kriz, yük bulamayan Türk gemilerine de demir attırdı.

Haberin Devamı

İşte krizin vurduğu gemiler / Foto - Galeri

Sadece İzmit Körfezi'nde 300'ün üzerinde gemi demir atarken, Pendik ve Kartal a?ıklarında demirleyen gemilerden neredeyse adalar oluştu.

Avrupa'nın yanı sıra Uzakdoğu ülkelerinin ürün veya hammadde olarak aldığı mal oranını düşürmesi, sanayi kuruluşlarının da kapasitelerini yüzde 50'lere varan oranda indirmesinin yanı sıra bazılarının da tamamen üretimi durdurması, denizcilik sektörünü vurdu.

Türk sanayiinin lokomotif kuruluşlarını bünyesinde barındıran Kocaeli'de, Derince Limanı'nın yanı sıra sayıları 50'yi bulan irili ufaklı diğer özel limanlarda yükleme ve boşaltma bir ay öncesine oranla yüzde 30 ile 40'lara varan oranda düştü. Kocaeli Liman Başkanlığı kayıtlarına göre, ?nceki aylarda bir aylık süre i?inde ortalama 1200 geminin giriş ?ıkış yaptığı İzmit Körfezi'ne, krizin etkisini göstermeye başlamasının ardından bir aylık süre i?inde 700 civarında gemi girdi. Bunlardan yaklaşık 300'ü İzmit Körfezi'nde demir attı. Normalde 3 gün ücretsiz demirleme hakkı bulunan bu gemilerin acentaları veya sahipleri, ü?üncü günden itibaren Liman Başkanlığı'na ücret ödüyor.

Bir?ok gemi de, deniz trafiği nedeniyle İzmit Körfezi'nin doğu ucuna kadar gelip İzmit Vapur İskelesi a?ığına demir attı. Körfez'in ?ıkış noktası olan Pendik ve Kartal a?ıkları ile Marmara Denizi'nin genelinde yine nedenlerle demirleyen gemilerin sayısı binlerle ifade ediliyor.

GEMİ ACENTALARI NE DİYOR

Aynı zamanda İstanbul Deniz Ticaret Ticaret Odası Kıyı Acentaları Komite ?yesi de olan Melodi Gemi Acentalığı sahibi Yavuz Ulugün, bu krizin daha önce hi?bir dönemde yaşanmadığını söyledi. Şu anda denizcilik sektörünün yüzde 50'sinin krizden etkilendiğini, navlun ücretlerinin yüzde 60 civarında düşmesiyle geminin masraflarının dahi karşılanamadığını belirten Ulugün şöyle devam etti:
"Finans sektöründen kaynaklanan kriz nedeniyle bankalar gemi üzerindeki yüklere akreditif a?amıyor. Yük geminin üzerinde kalıyor. İthalat yapılamıyor. Personel ?ıkarma ya da ekonomik seyir dediğimiz yakıtın daha az harcandığı seyir yöntemi izlenmeye ?alışıldı. Ama bu da yetmedi. Daha yaşlı gemiler bunları kaldıramaz oldu. Bunlar da kenara ?ekildi. Çok ilgin?tir ki, gemi fiyatları da buna rağmen düşmedi. Bunun nedeni de son 5 yılda navlunların ?ok iyi olmasıydı. Armatörler de gemilerini hemen gözden ?ıkarmak istemiyorlar. Sadece İzmit Körfezi değil bir?ok yerde demir atan gemi sayı sayısı ?ok fazla. Kriz devam ettik?e bu gemilerin bekleme süreci artacak."



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!