Güncelleme Tarihi:
İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracat?ıları Birliği (İKMİB) Yönetim Kurulu ?yesi Mustafa Arın, gelişen teknoloji ve özellikle kadınların ?alışma hayatında daha yoğun şekilde yer almasıyla günümüzde kozmetik ürünlerinin kullanımının arttığını söyledi.
Dünyada kozmetik alanında ?ok büyük şirketler faaliyet gösterirken, Türk kozmetik sektörünün de bu gelişmenin gerisinde kalmadığını ifade eden Arın, bugün kozmetik sektöründe üretim yapan bin 300'ün üzerinde Türk firmasının bulunduğunu belirtti.
Arın, ihracatta öne ?ıkan ürünlerin, makyaj ve manikür-pedikür malzemeleri ile şampuan, sa? spreyi, diş macunu ve tozu olarak sıralanabileceğine değinerek, şöyle konuştu:
"Osmanlı döneminde önemli bir sanayi dalı olan sabun üretimiyle ilgili ilk düzenlemeler, Fatih Sultan Mehmet döneminde yapılmış. O yıllardan günümüze ise kozmetik, bir sektör boyutuna ulaştı. Kendi markalarını yaratan, dünya markalarına fason üretim yapan Türk kozmetik firmaları, ihracat seferberliğiyle birlikte komşu coğrafyalara a?ıldı. Rusya, Irak, Ukrayna, İran, Bulgaristan, Romanya, KKTC, Cezayir, Azerbaycan ve Libya başta olmak üzere özellikle komşularımıza büyük miktarlarda ihracat ger?ekleştirildi. 2006 yılı kozmetik ihracatı yaklaşık 278 milyon dolar. 2007 ihracat rakamı ise yaklaşık 326 milyon dolar. Ge?en yıl kozmetik ürünlerinin ihracatında bir önceki yıla göre yüzde 17 oranında bir artış söz konusu. 2008 yılında da ihracat artışının bu seviyelerde olacağı tahmin ediliyor."
Türkiye'nin, şampuan ve sabunda dünya ?apında bir üretim merkezi olabileceğine dikkati ?eken Arın, Türk üreticilerin kendi markalarını yaratmakta zorlandığını, global olmaktan ?ok bölgesel markalar yaratılabildiğini dile getirdi.
Arın, ham maddenin büyük oranda ithal edildiği sektörde Türkiye'nin bazı ham maddeleri de ihra? ettiğini belirterek, bunların başında gül yağı, ıhlamur ?i?eği, defne yaprağı, bergamot, nane, limon, portakal, mandalina, turun? gibi narenciye yağlarının geldiğini vurguladı.
Arın, dünya genelinde kozmetik sektörünün hacminin 150 milyar dolar seviyesinde olduğuna dikkati ?ekerek, Türkiye'de ise bu rakamın 1,5-2 milyar dolar olduğunun tahmin edildiğini kaydetti.
MARKALAŞMA SORUNU
Sektörün en büyük problemlerinden birisinin markalaşmaya yeterince yatırım yapılmaması olduğunu anlatan Arın, şunları kaydetti:
"Türk kozmetik?iler, tesislerinin modernleşme yatırımlarını büyük öl?üde tamamladı. Dünyadaki gelişmeler yakından izleniyor. Dünya devlerinin kalitesinde üretim yapılıyor. Hatta bir?ok üretici dünya markalarına fason üretim yapıyor. Ancak sorunlarımız da yok değil. Ham madde önemli oranda ithal ediliyor. İş gücü, enerji ve su maliyeti ?ok yüksek. Bazı ürünlerde kayıt dışı üretim haksız rekabet yaratıyor. Ayrıca bürokrasi ve ön müsaade gecikmeleri de söz konusu. İtici gazlarda alınan ikinci ?TV de sektör i?in sorun niteliğinde."