Güncelleme Tarihi:
Klima sistemi kapalı bir devre olduğundan, dışarıdan yapabileceğiniz pek fazla bir şey yok. Dikkat etmeniz gereken ilk şey, sistemi otomobili çalıştırırken ve stop ederken kapalı tutmak. Ayrıca yüksek devirli kullanımlarda klimanın kapalı tutulmasında yarar var. Bunun nedeni, klima kapalıyken sistemdeki yağın ve gazın çökmesidir. Klima kompresörünün motor gibi pistonları vardır. Yüksek süratte, çökmüş olan yağ pistonlara çıkana kadar, pistonlar yatakları çizer. Bu da klima kompresörünün kilitlenmesine neden olur. Yetkililer klima kompresörünün tamirinin yüzde 100 sonuç vermediğini belirtiyor.
Klima kış aylarında da kullanılmalı
Kompresör üzerinde sonuç veren tek bakım, kayışın döndürdüğü kasnak ve içindeki bilyenin değiştirilmesidir. Bu bölümün arızası belli aralıklarda yapılan bakımlarda ortaya çıkar. Dikkat etmeniz gereken bir başka noktaysa, klimanızı kışın da kullanmanız. Haftada 10-15 dakikalık bir kullanım, sistemdeki gazın tembelleşip özelliğini kaybetmesini engeller.
Son yıllarda üretilen otomobillerin büyük bölümünde ilk çalıştırma ve stop anında klimayı kapatmak gerekmiyor. Otomotik klimalar, ilk çalıştırmanın yanısıra yüksek devirli kullanımda kendiliğinden devre dışı kalıyorlar.
Sistemde kırık, çatlak olmadığı sürece klimalara iki yılda bir bakım yaptırmak yeterli oluyor.
Bu bakımda, sistemi süzen ve temizleyen filtre değiştiriliyor, supapların temizlenmesinin ardından kompresör yağı değiştiriliyor ve gaz dolduruluyor.
Basınç saatleri klima kompresörüne bağlanarak sistemdeki gaz miktarı kontrol ediliyor.
Klima kullananların en büyük yanılgısı, klima gazının bir süre sonra bittiğidir. Gerçekte klima gazı, sistemde kaçak olmadığı sürece bitmez. Buzdolabıyla aynı çalışma prensibine sahip olan klimalar, otomobil içerisindeki sallantıların hortumlarda yarattığı kırık ya da kopuklardan dolayı gaz kaçırabilir.
Yağ değişimi gerekli
Klima kompresörüne basınç saatleri bağlanıp gaz ölçümü yapılıyor. Saatlerden biri yüksek, diğeri de düşük basınç saatidir. Düşük basınç saati emiş sistemini kontrol ediyor. Yüksek basınç saatiyse sistemdeki basıncı ölçerek gaz miktarını belirliyor. Gaz miktarı azalmışsa, kalan gaz vakumlanarak çekiliyor.
Bu işlemden sonra, kompresörün yağı değiştiriliyor. Yağ yenilemenin, gaz dolumundan önce yapılması çok önemli. Aksi halde kompresör bozulabiliyor. Kullanılan yağ genellikle 10 numara oluyor. Yağlamanın ardından gaz dölüm işlemine geçiliyor. Son kontroller yapıldıktan sonra klima deneniyor ve bakım bitiyor. Çoğu otomobil servislerinin kapsamadığı bu bakımı, oto sanayilerinde de yaptırabilirsiniz.