Güncelleme Tarihi:
Buz tutmuş camlarda sürücünün kendi görebileceği kadar yer açması yeterli mi, yoksa camların tamamen kazınarak buzdan temizlenmesi mi gerekir?
Karayolları Trafik Kanununun 23. maddesine göre sürücünün önünü ve etrafını görebilmesi için tüm camların buzdan temizlenmesi şarttır.
Buzlu ve karlı yolda kuyruk oluştuğu zaman sürücülerin nasıl davranması gerekir?
Burada her türlü trafik kuyruğunda geçerli olan kurallar geçerlidir. Buna göre hemen hızı kesip düşürmek, dörtlüleri yakmak, cankurtaran ve kum serpen „kar kaplanı“ araçların geçmesi için yol açmak gerekmektedir.
Üzerini kar örtmüş trafik işaret levhaları geçerli mi?
Burada görünebilirlik kuralı geçerlidir. Trafik işaret levhaları ve ışıklar kar ya da buzla kapandıysa, bir etkisi yoktur. Ancak burda bir dizi istisnaların olduğunu da gözardı etmemek gerekir. Bir sürücünün riayet etmesi gereken kurallar vardır ve sürücü mevcut hava ve trafik şartlarına uymak mecburiyetindedir. Örneğin ilk geçiş hakkı, dur işaret levhalarını biçim olarak bilmek gerekir. Yolu tanıyanlar için azami hız veya park yasağı levhasını kar kapladığı için göremedim demek geçerli sayılmaz. Anlaşmazlık durumunda buna mahkemeler karar verir.
Önümüzde giden TIR aracından buz parçaları düşüp aracımızda hasara yol açtığı zaman, kim bu zararı karşılamak zorundadır?
Bu durumda TIR sürücüsü zararı ödemek zorundadır. Çünkü sürücünün TIR aracını kurallara uygun olarak buzdan temizlemesi gerekmektedir.
Evin önündeki aracın üzerine çatıdan çığ düştüğü zaman, ev sahibi bu zararı karşılamak zorunda mı?
Bu durum Almanya’da bölgeden bölgeye ve kar durumuna göre farklılıklar gösteriyor. Son olarak Detmold Bölgesel Mahkemesi bu durumda ev sahibinin zarardan sorumlu tutulacağı kararını verdi. Ancak zararın yarısını ödemeye mahkum etti. Mahkemenin kararına göre ev sahibi park yerini kapatamaz, ancak uyarı üçgeni koyabilir. Sürücü de aracını park ederken, çatıdan çığ düşme tehlikesini farkedip oraya park etmeyebilir.
Kum serpen kar kaplanı araç, arabamıza zarar verdiği zaman, bu zararı kim öder?
Bu durumda kum serpen araç belediyeye aitse, belediye, bir başka şirkete aitse, bu şirket zararı karşılamakla yükümlüdür. Burada önemli olan ama, gerçekten zarara bu aracın yol açtığını ispat etmektir.
Geçmekte olan aracın sıçrattığı taşla aracımızda zarar oluşunca, taş sıçratan aracın sahibi mi bu zararı karşılar?
Hayır, çünkü bunu önlemek sürücünün elinde değildir.
Yerleşim yeri dışındaki yaya yolları kardan temizlenmek ve kum serpilmek zorunda mı?
Hayır, sadece yerleşim birimlerindeki yaya yolları için kar küreme ve kum serpilmesi gerekir. Kardan iyi temizlenmemiş bir yolda meydana gelen kazada hasardan belediyeler sorumlu tutulamaz. Sürücüler yolun durumuna uygun hareket etmek zorundadır.
Kar yağışında sürücüler farları yakmak zorunda mı?
Evet, görüş şartlarının olumsuz olduğu durumda farları yakmadan yerleşim yerinde trafikte seyreden sürücüler 35 Euro, yerleşim yeri dışında 40 Euro para cezası öder.
Dizel araçlarda motor soğukta zor çalışınca, ne yapabilirim?
Eğer dizel aracınızın motoru zor çalışıyorsa, bu durumda motorun yağını, vizkozitesi düşük, daha ince ve kolay akan yeni motor yağıyla değiştirmek lazım. Bu durumda soğuk havalarda dizel motor hiç sorunsuz çalışır.
Motor daha soğukken, nelere dikkat etmem gerekir?
Daha düşük hızla gitmek lazım. Motor yeni çalıştığında yağ akışı optimal değildir ve bu nedenle daha çabuk yıpranır.
Radyatörde suyun donması neye yol açar?
Radyatörde su donduysa, asla motoru çalıştırmayın. Aksi takdirde motora zarar verirsiniz, çünkü altında herşeyden önce su pompası bulunmaktadır. Su kanalları buz veya dondan etkilenmez.
Isı seviyesi kaç dereceye düştüğü zaman radyatörde antifriz kullanmak lazım?
Normalinde sıfırın altında 25 derecede antifriz kullanmak gerek.
Katalizatöre rağmen egzozdan duman çıkıyorsa, sebebi ne olabilir?
Endişelenmeye gerek yok. Yağ ya da su kaçağının egzoz sistemine damlaması sonucu farklı dumanlar çıkabilir. Bunlar zarar verici maddeler değildir.
Akü kışın çabuk zayıflar mı?
Evet, aküleri kışın oldukça zor bir görev beklemektedir. Isının sıfırın altında seyretmesi aküyü zayıflatır. Çünkü soğuk motoru çevirmek için çok daha fazla enerji gerekmektedir.
Akü zayıfsa nasıl doldururum?
Aküyü termoforla ısıtın. Yaklaşık 10 dakika sonra akü normal ısı seviyesine ulaşır ve motora çalışması için gerekli enerjiyi verir.
Arabamın camı nasıl olur da içeriden donabilir?
Eğer aracınızın camı içeriden donuyorsa, bu arabanın içinde nem oranı yüksek anlamına gelir. Bu da contanın eski olmasından veya yırtık olmasından kaynaklanır. Ama ayakkabıyla arabanın içine taşınan kar ya da su da buna sebebiyet verebilir.
Arabamın için ısınmıyorsa, sebebi ne olabilir?
Buna en çok sebebiyet veren termostatın bozuk olmasıdır. Eğer termostat sıkışırsa, araba ısınmaz.
Aracın camındaki buzları temizlemek için kaynar su dökmem iyi olur mu?
Sakın buz tutmuş camı kaynar su dökerek buzları çözmeye kalkışmayın. Cam çatlar. Buz çözücü sprey kullanın.
Silecekler camda buz tuttuysa, ne yapabilirim?
Sakın buz tutmuş silecekleri camdan kurtarmak için zorla çekmeyin. Bu sileceklere zarar verir. Sileceklerin üzerine bir miktar buz çözücü dökerek, camdan çözülmesini sağlarsınız.