Güncelleme Tarihi:
Karayolları Genel Müdürlüğü, 2008 yılı yatırım programında yer alan yatırımları tamamlayabilmek i?in, 3,2 milyar YTL'lik ek ödenek talebini projeler ve ihtiya? duyulan harcamalara ilişkin dökümle ge?en ay DPT Müsteşarlığına göndermişti.
Karayollarının 2008 yılı yatırım programında yer alan projeleri ve yapılması gereken harcamaları dikkate alarak yapılan toplam 3,2 milyar YTL'lik ek ödenek talebinin yaklaşık 1,5 milyar YTL'sinin devlet ve il yolları i?in 1 milyar YTL'sinin otoyollar i?in ve geri kalan 700 milyon YTL'sinin diğer bakım-onarım hizmetleri i?in olduğu kaydedilmişti.
Ulaştırma Bakanlığı Müsteşarı Ahmet Habib Soluk, KGM'nin ek büt?e talebinin ge?en hafta DPT tarafından onaylandığını bildirdi. Onaylanan ek büt?e tutarının 2,5 milyar YTL olduğunu ifade eden soluk, ek büt?enin KGM'nin 1500 projesinde kullanılacağını belirtti.
KGM'nin, ek büt?enin kullanımında birinci önceliğinin trafiğin yoğun olduğu güzergahlar başta olmak üzere otoyol, devlet yolları ve il yolları ile fiziken kısa sürede bitirilecek proje ve işler olduğunu dile getiren Soluk, şunları kaydetti:
"Ulaştırma Bakanlığı Eylül 2007'de kendisine devredilen, KGM ile ilgili öncelikleri belirlemek üzere uzun süre ?alıştı. Yatırımlarda yer alan 2008-2009'da bitirilecek projeler mütalaa edildi, projeler gruplara ayrıldı. Onaylanan ek ödenek ile 2025-2030 yılında bitirileceği var sayılan proje stokunu 2012'de asgariye indirmeyi hedefliyoruz. KGM'nin proje stokunu bu yıl yüzde 90 oranında bitirmeyi hedefliyoruz."
Soluk, "Ulaştırma Bakanlığı bu kadar önemle üzerinde durduğu ek ödeneği ?ok rahatlıkla kullanabilecek. Türkiye'de yol yapım alanında müteahhit gücü ?ok yukarıda, 5-6 milyar YTL'lik iş yapma kapasitesine sahip. 1990'lı yıllardan devam eden projelerin bitirilmesi ve atıl durumdaki milli kaynak ile müteahhit gücünün harekete ge?irilmesini hedefliyoruz" diye konuştu.
VALİLİKLERİN YAPACAĞI YOLLAR
Ulaştırma Bakanlığının 2008 başında valilerle yaptığı toplantılarda, yaklaşık 3 bin kilometre bölünmüş yolun valilikler tarafından yapılmasının hedeflendiğini anlatan Soluk, bu bölünmüş yolların proje uygulamaları ve teknik kontrollerinin KGM personeli tarafından standartlara uygun olup olmadığı konusunda denetleneceğini söyledi.
TCK'NIN 2008 HEDEFLERİ
KGM'nin, 2008 yılında bitirilmesini hedeflediği devlet ve il yolları ile otoyollar şöyle:
-248 kilometre (bağlantı ve kavşak kolları dahil) otoyol yapımı,
-285 kilometre otoyol üst yapı iyileştirmesi ve onarımı,
-Bin 80 kilometre bölünmüş devlet yolu ve 850 kilometre tek yol yapımı,
-15 bin 500 kilometre devlet ve il yollarında asfalt yenileme ve onarımı,
-Güvenlik yolları kapsamında 480 kilometre yol yapımı,
-156 otoyol köprü onarımı ve gü?lendirilmesi,
-109 devlet ve il yolları köprü yapımı,
-51 devlet ve il yolu köprü onarımı.
TAMAMLANMASI PLANLANAN YOLLAR
Karayollarının önemli projelerin başında, Karadeniz Sahil Yolu (542 kilometre), Afyon-Konya-Ereğli (387 kilometre), Bozüyük-Mekece-Adapazarı (137 kilometre), İzmit-Yalova (63 kilometre), Bozüyük-Kütahya-Afyon (152 kilometre), Ankara-Akyurt-Çankırı-Kastamonu (221 kilometre), Ankara-Afyon-İzmir (549 kilometre), Sivas-Yıldızeli-Tokat-Amasya (226 kilometre) ve Malatya-Elazığ-Bingöl (243 kilometre) gibi projeler yer alıyor. .
Ek ödenek talep edilen önemli otoyollar projeleri ise şöyle:
Gümüşova-Gerede otoyolu Bolu Dağı ge?işi, İzmir Çevre Yolu-Aydın otoyolu, Gaziantep-Şanlıurfa otoyolu, Kemerhisar-Pozantı otoyolu ve Bursa ?evre yolu projeleri.
2008 yılında Bolu Dağı ge?işi i?in 39,4 milyon YTL, İzmir ?evre yolu-Aydın otoyolu i?in 77 milyon YTL, Gaziantep ?evre yolu i?in 52 milyon YTL, Gaziantep-Birecik otoyolu i?in 115 milyon YTL, Suru?-Şanlıurfa otoyolu kesimi i?in 58 milyon YTL, Bursa ?evre yolu i?in 40 milyon YTL ve Kemerhisar-Pozantı otoyolu i?in 265 milyon YTL ödeneğe ihtiya? bulunuyor.