Güncelleme Tarihi:
İHMAL ÜSTÜNE İHMAL
ŞİLE Limanı’ndan, Rus gemisinin mürettebatına yardım etmek için çıkmaya çalışırken motorunun stop etmesi sonucu kayalıklara çarparak batan KEGM- 7 Acil Müdahale Botu’nun arızalı sefere çıktığı ortaya çıktı.
OTOMATİK PİLOT DEVREDIŞI
Belgelere göre, Kaptan Cemil Özben, Çarkçıbaşı Mehmet Genç ve Yağcı Turgay Sarıboğa ile kazazedelere yardım etmeye çalışan balıkçı Mümin Akgün hayatına mal olan botun otomatik pilotu arızalı.
Ayrıca acil durumda stop eden su jetli motoru çalıştırmaya yarayan emergency akülerden biri boş, diğer 4’ü ise eksik güçte.
Kıyı Emniyet Genel Müdürlüğü’ne görevli tüm bot ve teknelerin haftalık bakımları yapıldıktan sonra formlar merkeze gönderiliyor. Şile’de batan KEGM-7 Acil Müdahale botunun haftalık kontrollerini de botun kaptanlarından Serkan Dinç 26 Kasım 2012’de yaptı.
Serkan Dinç botun otomatik pilot mekanizmasının çalışmadığını tespit etti. Arızayı tuttuğu raporla Kıyı Emniyeti’ne bildirdi. Tahlisiye Daire Başkanlığı’nda çalışan bakım personeli de raporu imzalayarak Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü’ne havale etti. Bot o günden sonra tamir görmedi, kazanın olduğu gün otomatik pilotu çalışmıyordu.
EMERGENCY AKÜLERİ BİTİK
KEGM-7 botunun kaza günü mesaide olan kaptanı Rıfkı Çırtlık ve Çarkçıbaşısı Ali Çiftçi’nin, Deniz Hizmetleri Daire Başkanlığı’na kazadan bir gün önce gönderdiği raporda ise, KEGM-7 botunun emergency akü grubunun ömrünü tamamladığını ve acil olarak değiştirilmesini isteniyor.
Rapora göre acil durumda stop eden su jetli motoru çalıştırmaya yarayan emergency akülerden biri boş, diğer 4’ü ise eksik güçteydi.
İLK KAPTAN BURNU VURDU
KEGM-7 Acil Müdahale Botu’yla ilgili bir diğer belge de, kazanın olduğu gün Rıfkı Çırtlık’ın teknenin önünü yanaşma sırasında iskeleye vurduğuyla ilgili hazırladığı rapor.
Rıfkı Çırtlık ve makinist Ali Çiftçi, Rus gemisinin battığı ihbarı geldikten sonra limandan çıkmaya çalışıyor. Ancak dalgalar nedeniyle limandan çıkış yapamıyorlar. Rıfkı Çırtlık limana yanaşırken aşırı rüzgâr nedeniyle botun ön tarafını iskeleye dokunduruyor.
Teknenin bağlanmasına yarayan ön usturmacalardan biri kaynağından kırılıyor. Rıfkı Çırtlık ve Ali Çiftçi birkaç saat sonra Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü’ne durumu yazılı bildiriyor.
Bu rapor üzerine Rıfkı Çırtlık yerine kaptan Cemil Özbey evden çağırıldı ve denize açılması talimatı verildi.
Aküler motor için çok önemli
ADINI vermek istemeyen Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü’nden emekli bir kaptan, 7 numaralı botun kayalıklara çarpmasıyla ilgili şunları anlattı:
“Emergency aküleri kurtarma botlarında bulunan tüm seyir cihazlarını besler. Ayrıca jeneratör devre dışı kaldığında makine dairesi dahil geminin tüm aydınlatmasının çalışmasını sağlar. En önemlisi de motorun stop etmesi durumunda jeneratöre elektrik takviyesi yaparak makinanın çalışmasında görev alır. Makine stop ettiği zaman emergency aküleri 3 dakika içerisinde çalışıp motoru tekrardan aktif hale getirir. Şile’deki faciada kurtarma botunun motoru devre dışı kaldı. Akünün ömrü bitmiş olduğu için de motor tekrardan çalıştırılamadı. Gemi sürüklenerek kayalara çarptı.”