Kapanma senaryosu

Güncelleme Tarihi:

Kapanma senaryosu
Oluşturulma Tarihi: Mart 08, 2009 10:08

Opel'in kurtarılması için görüşmeler sürüyor. Ortaya atılan "Üçlü senaryoya" göre Eisenach, Trolhaettan fabrikaları satılacak, Antwerpen fabrikası ise kapatılacak. Üretimin Bochum, Kaiserslautern ve Rüsselsheim'da devam edeceği iddia ediliyor. Aralarında Türkler'in de bulunduğu çalışanların "İşsiz kalma korkusu" sürüyor.

Haberin Devamı

Avrupa'da aralarında Türkler'in de bulunduğu binlerce çalışanı bulunan otomobil üreticisi Opel'in içinde bulunduğu ekonomik krizden kurtarılması için tartışmalar sürüyor. Opel'in 2 fabrikasını satıp birini de kapatarak çözüm bulacağı yönündeki "Üçlü senaryo" kafaları karıştırdı.

Ortaya atılan iddiaya göre Opel'in Thüringen Eyaleti'nin Eisenach şehrindeki ve İsveç'in Trolhaettan kentindeki fabrikalarının satılıp, Antwerpen'de fabrikasının ise kapatılması gündemde. Buna karşılık Bochum, Kaiserslautern ve Rüsselsheim'daki fabrikaların üretime devam edeceği iddia ediliyor. Opel Sendikası Başkanı Klaus Franz, Opel Denetleme Kurulu'nda böyle bir senaryonun kesinlikle ele alınmadığını belirtti.

Çıkış verilecek

İddialara göre Opel Denetleme Kurulu'nda, Bochum'da 1600, Rüsselsheim'da 1160 ve Kaiserslautern'de 450 işçiye çıkış verilmesi de ele alındı. Üçlü senaryo kapsamında Eisenach'taki fabrikanın da satılmasıyla Opel'in Almanya'da toplam 5 bin 110 işçiyi işten çıkartacağı iddia ediliyor. Buna paralel olarak ise idare ve lojistik bölümlerinden de personel eksiltmeye gidileceği kaydediliyor. General Motors daha önceki açıklamalarında, Opel'in Avrupa'daki tesislerinde işten çıkartmalarla 1.2 milyar Dolar tasarruf etmeyi planladığı da belirtilmişti.

Merkel: Henüz çözüm yok

Almanya Başbakanı Angela Merkel, iflasın eşiğine gelen Alman otomotiv devi Opel'i kurtarmak için şirket yönetimi tarafından hazırlanan kurtarma konseptinin yetersiz olduğunu yineledi. Dün Başbakanlığın internet sayfasında yayınladığı görüntülü mesajında, "Hükümet olarak Opel'e yardım etmeye hazır ve niyetliyiz, ancak yapacağımız yardımın insanlara sağlayacağı yarar, oluşacak zarardan fazla olmalı. Ancak bu kanıya varabilecek noktaya henüz gelmedik" dedi.

Opel yönetimi tarafından hazırlanarak hükümete sunulan kurtarma konseptinin tekrar gözden geçirilerek eksikliklerin giderilmesi gerektiğini dile getiren Merkel, "Hükümet olarak bu soruna çözüm bulmak, Opel çalışanlarına ve ailelerine olan borcumuzdur" dedi.

Müsteşar ağır konuştu

Federal Alman Ekonomi Bakanlığı Müsteşarı Dagmar Wöhrl ise, Opel'le ilgili daha karamsar bir açıklama yaptı. Opeli'in kurtulma şansının neredeyse kalmadığını kaydeden Wöhrl, haftalık Focus dergisine yaptığı açıklamada, "Olumlu gidişata ilişkin bir perspektif sunamazsa, Opel iflasın pençesinden kurtulamaz. Ayrıca, üretim birimlerini kapatacağını ve binlerce işçisine çıkış vereceğini önceden açıklayan bir şirkete, vergi gelirlerinden finanse edilecek mali desteğin talep edilen oranda verilmesi pek mümkün gözükmüyor" diye konuştu.

Schaeuble'yi eleştirdi


Federal Dışişleri Bakanı Frank-Walter Steinmeier, Federal Hükümetin Opel'in kurtarma planı konusunda şüpheli yaklaşımını eleştirerek, “Almanya'da 10 binlerce işyerinin ve endüstriyel kapasitenin kurtarılması için imkan dahilimizdeki ve sorumluluğumuzdaki görevleri yerine getirmeliyiz” dedi. Bild am Sonntag gazetesine demeç veren Steinmeier, “Benim endişem, bu krizde zarar gören ve bir daha yerine gelmesi mümkün olmayan işyeri ve sanayidir.

Siyaset, Almanya'nın endüstri ülkesi konumunu korumak zorundadır” dedi. Steinmeier, iflas önerisinde bulunan İçişleri Bakanı Schaeuble'ye de eleştirirken, “Siyaset insanlara yerine getiremeyeceği sözleri vermemelidir. Ancak insanları korkuya sevkeden iflas senaryoları da aynı şekilde sorumsuzluktur” şeklinde konuştu.

İflas haberleri yalanlandı

Opel'in Bochum fabrikasındaki Sendika Başkanı Rainer Einenkel ise, Opel'in iflasa hazırlandığı yönündeki iddiaları yalanladı. Einenkel, “Düzenli olarak 'eğer şöyle olursa sonuçta ne olur' mantığıyla tüm senaryoları gözden geçiriyoruz. Ancak bu bizim iflasa hazırlandığımız anlamına gelmez” dedi.

Aynı zamanda Denetleme Kurulu üyesi olan Einenkel, iflas yöntemini korkunç bir karar olduğunu da belirtirken, otomobil alıcısının, iflas edecek bir markadan araba almayı uzun uzun düşüneceğini de sözlerine ekledi. Böyle bir durumda tüketicilerin alacakları arabanın garantisi olmayacağından yola çıkabileceğini vurguladı.

İflas ölüm demektir

Alman Metal Sendikası IG Metal ise Opel'in iflası durumunda bir daha ayakta kalma şansı olmayacağını belirtti. Frankfurt IG Metal Başkanı Armin Schild “Bir makine üreticisi firma için iflas, hayat kurtarıcı bir çözüm olabilir ancak Opel için bu, ölüm yardımı olur” şeklinde konuştu. Schild, Opel'in tamirata değil yardıma ihtiyacı bulunduğunu söylerken, bu nedenle iflasın yanlış karar olacağını ifade etti. Schild, Saab'ın iflasını açıklamasından 3 gün sonra, aldığı siparişlerin yarısının geri çekildiğini hatırlattı. Federal İçişleri Bakanı Wolfgang Schaeuble, önceki gün bir gazeteye yaptığı açıklamada, iflasın da bir çözüm olabileceğini belirtmişti.

Opel Almanya'da vergi ödemedi


Öte yandan Haftalık haber-magazin dergisi Focus, Opel'in Almanya'da hiç vergi ödemediğini yazdı. Focus, ismini açıklamayan bir federal kabine üyesine dayandırarak verdiği haberinde Opel'in Almanya'daki fabrikalardan elde ettiği karın, bağlı bulunduğu ABD'deki ana şirket olan General Motors'a gittiğini yazdı. Focus'a açıklama yapan kabine yetkilisi Opel'in karının ABD'ye giderken, yapılan zararın faturasının ise Almanya'ya çıkartıldığını belirtti. Federal Ekonomi ve Maliye Bakanlığı yetkilileri, Focus'ta çıkan haber hakkında yorum yapmadılar. Opel de konuya açıklık getirmedi.

400 BİN KİŞİ ETKİLENİR

Opel'in iflası durumunda binlerce kişinin işsiz kalmasından endişe duyuluyor. Yetkililer Opel'in Almanya'da 25 bin, Avrupa genelinde ise 50 bin çalışanı bulunduğunu belirtirken, yan sektörlele birlikte 400 bin kişinin etkileneceğini tahmin ediyor. Opel fabrikalarında çaışan Türkler'in sayısı 1500 civarında.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!