Güncelleme Tarihi:
Kamil Ko? Otobüsleri A.Ş. İcra Kurulu Başkanı Sena Kaleli, Doğu Avrupa ülkelerinde şehirler arası yolcu taşımacılığı yapmak üzere görüşmelere başladıklarını ve Türkiye'de Hızlı Tren işletmeciliği i?in de talip olduklarını bildirdi.
Sena Kaleli "Türkiye coğrafyası her türlü ulaşıma uygun. Biz karayolu taşımacılığı yanı sıra Türkiye'de tüm ulaşım se?eneklerinin gelişmesini istiyoruz. Demiryolları da hızlı gelişsin istiyoruz. Bu nedenle kombine taşımacılık Kamil Ko?'un yeni vizyonudur. Karayolu taşımasında yolcu sayısı itibarıyla şu anda 7-8 milyonlar düzeyindeyiz. Hedefimiz yılda 10 milyon yolcuya ulaşmak" dedi.
YURT DIŞINDA ŞEHİRLER ARASI TAŞIMACILIK
Sena Kaleli, yabancı sermayenin Türkiye'de ağırlıkla kurye taşımacılığına yoğunlaştığını ve karayolu taşımacılığıyla ilgilenmediğini kaydederek, "Karayolu taşımasında yabancı sermayenin gelmesini beklemiyoruz, ama biz yurtdışına a?ılmayı planlıyoruz.
Avrupa'da otobüslerle şehirlerarası yolcu taşıma gelişmiş değil. Bizim bu konuda büyük bir deneyimimiz var. Bu deneyimi oralara götürmek hedefimiz. Nitekim İngiltere'den şehirlerarası yolcu taşımacılık i?in teklif aldık. Şehirlerarası yolcu taşımacılığının demode kaldığı ya da devlet tekelinde olduğu başta Polonya, Macaristan, Çek Cumhuriyeti olmak üzere Doğu Avrupa ülkelerinde şehirlerarası taşımacılık yapmak i?in girişimlerimiz ve görüşmelerimiz sürüyor. Şu anda sonuca en yakın olduğumuz ülke Polonya" a?ıklamasını yaptı.
"KAMİL KOÇ İSMİ TARİHİ DEĞER OLARAK KORUNMAYA ALINMALI"
Bursa'da Ekonomi Gazetecileri Derneği (EGD) üyeleriyle bir toplantı yapan Sena Kaleli, sektör olarak sürekli kü?ümsendiklerini ve aşağılandıklarını söyleyerek "Biz Kamil Ko? olarak otobüs işletmeciliğinde profesyonelleşmenin ve kurumsallaşmanın tüm gereklerini yerine getiriyoruz. Kamil Ko? 82 yıldır Türkiye'ye mal olmuş bir isimdir. Sahip olduğu değerlerle hi?bir zaman kötü işlere bulaşmamış bir isimdir. Biz de ikinci kuşak olarak bu isme her zaman gururla ve saygıyla sahip ?ıktık. Kamil Ko?'un temsil ettiği değerler itibarıyla korunması gereken, müzelik bir kuruluş olduğunu düşünüyoruz. Türkiye bize sahip ?ıksın" yorumunda bulundu.
"ELEKTRONİK BİLETE GEÇECEĞİZ"
Kü?ülerek büyüme modelinin Türkiye'de örnek bir temsilcisi olduklarını belirten Kaleli, mevcut pazardan yolcu ?alma yaklaşımı i?inde değil, kombine taşımacılığa girerek, yeni hizmet ve ürünler geliştirerek, yolcunun ayağına giderek büyümeyi hedeflerini söyledi. Yakın zaman i?inde elektronik bilet uygulamasına ge?eceklerini belirten Kaleli, 2008'de hedeflerinin yaz kış yolcu ortalamasını yüzde 90'a ulaştırmak olduğunu, Kiosklar ve ?ağrı merkezi üzerinden bilet satışlarını başlatacaklarını, bagaj kayıplarını önleyecek bir ilk sistemi devreye koyacaklarını ve ara? takibinde GPRS sistemini uygulayacaklarını kaydetti.
OTOB?S MARKASINDA TEKELİ KIRDIK
Kamil Ko?'un otobüs filosunun yüzde 90'ının 1 yaşın altında olduğunu, ortalama filo yaşının da 1.5 olduğunu ifade eden Sena Kaleli, her konuda tekelciliğe karşı olduklarını belirterek şunları söyledi "Microsoft da dünyada tekel olduğu i?in biz Linux yazılımı kullanıma başladık. Otobüste de tek marka Mercedes idi. Onlar tek olmanın avantajını yaşarken biz de dezavantajını yaşıyorduk. Kamil Ko? olarak büyük bir cesaretle MAN'a destek olduk ve ?ok başarılı ürünlerin geliştirilmesine katkı yaptık. Şimdi hem MAN hem Mercedes otobüslerle hizmet verebilir hale geldik. Starliner ve Setra modellerle birlikte otobüs kalitemiz de ?ok arttı. Euro 4 ?evreci motor kullanarak AB standartlarına da uygun davranıyoruz" dedi.
"KARAYOLU UÇAKTAN DAHA KONFORLU"
Sena Kaleli , Kamil Ko?'un sunduğu otobüs hizmetleri ile Türkiye'de karayolu yolculuğunun u?ak yolculuğundan daha rahat hale geldiğini belirterek " Karayolu taşımacılığında bizim gibi hizmet eden dünyada başka şirket var mı bilemiyorum. Cep telefonlarının, diz üstü bilgisayarların kullanıldığı, rahat hatlarla seyahatin ev i?i konforla özdeş hale geldiği bir hizmet sunuyoruz. İnsanların ayağını yerden kesmeden, seyahat etmenin avantajlarını sağlıyoruz. Yolculuklarda karayolu hala en güvenli yöntem" diye konuştu
"UÇAĞA ?ST?NL?Ğ?M?Z ARA DURAKLAR"
Kaleli, seyahatlerde yolculara her türlü modelde ve her türlü varış merkezi i?in ve geniş bir zaman alternatifi sunduklarını belirterek "Biz gerektiğinde tek yolcuyla bile kalkabiliyoruz. U?akta böyle bir şey mümkün mü? Günün 24 saati i?inde sayısız se?enek sunuyoruz. Gün ortasında da gecenin 3'ünde de kalkan otobüslerimiz var. Biz İstanbul-Ankara, Bursa, Antalya gibi ana güzergahlarımızda en iyi şekilde hizmeti sürdürürken, esas olarak ara duraklara talibiz. İstanbul'dan kalkan u?ak Bursa, Bandırma, Susurluk'tan yolcu alabilir mi? Bizim otobüslerimiz doğrudan seferlerin yanı sıra ara duraklardaki yolcuları da ana merkezlere taşıma şansına sahipler. Bu ara duraklarda yaşayan insanlar i?in büyük bir hizmet. 82 yıldır bu işi yapıyoruz ve 82 yıldır hi?bir yolcuyu yolda bırakmadık. Bu yolcularımızla aramızda oluşan sarsılmaz bir güven yaratmıştır. Kamil Ko?'un olduğu hatlarda artık u?akla seyahatin pek tercih edilmediğini söyleyebilirim" değerlendirmesinde bulundu.
"ENTEGRE TAŞIMACILIK YAPACAĞIZ"
2008 ile birlikte ana politika olarak entegre taşımacılığa yönelmeyi benimsediklerini, karayolu yanı sıra hava ve demiryolu taşımacılığına da girmeyi hedeflediklerini ifade eden Sena Kaleli "Sun Express ile işbirliğine gidiyoruz. Biz onların biletini keseceğiz, onlar da bizim biletimizi kesecekler. Yani yolcuya gideceği yerden varacağı noktaya kadar bilet düzenleyebileceğiz. Sun Express ile u?acak yolcuları tali merkezlerden ana kalkış merkezlerine taşıyacağız. ?rneğin Nazilli'den Trabzon'a gidecek bir yolcuyu Kamil Ko?'la İzmir'e taşıyacağız, oradan da Trabzon'a Sun Express ile u?abilecekler. Buna benzer se?enekler ?oğalacak" dedi.
HIZLI TREN İŞLETMECİLİĞİNE TALİBİZ
Hızlı Tren projesi ile de ilgilendiklerini a?ıklayan Sena Kaleli " Proje tamamlandığında biz de Hızlı Tren Projesinde işletmeciliğine talip olacağız. Oluşturacağımız bir konsorsiyum aracılığıyla vagon kiralaması yöntemiyle işletmecilikte ve sinyalizasyon sistemlerinin kurulmasında yer alabiliriz. Bizim işimiz taşımacılık ve hızlı tren işletmeciliğini de iyi yapacağımızı düşünüyoruz. Kombine taşımacılıkta tren bileti düzenleme hizmeti de verebiliriz" şeklinde konuştu. Kaleli, özelleştirme öncesinde altyapı ?alışmalarının tamamlanmasının önemine işaret ederek, mevcut durumda ray ve zemin yapısının ?ok zayıf olduğunu, doğru zemine doğru rayların döşenmesi gerektiğini ve ondan sonra özelleştirmeye gidilmesi gerektiğini söyleyerek " Yolcu taşımacılığı ile ilgili şartname ve hukuki yapı henüz oluşmuş değil. ?ncelikle bunun oluşturulması gerekiyor. Bu konuları DDY ile görüşmeyi planlıyoruz"dedi.
?TV Y?KSEKLİĞİ KAYITDIŞILIĞA Y?NELTİYOR
Karayolu taşımasında en önemli sorunun yakıttan yüzde 34 gibi ?ok yüksek bir ?TV uygulaması olduğunu ve bu rakama yüzde 18 KDV'nin de eklenmesiyle yüzde 52 gibi ?ok yüksek bir vergi yükü ile karşı karşıya bulunduklarını vurgulayan Sena Kaleli, "Toplam harcamalarımızın nerdeyse yüzde 57'si mazot giderlerine gidiyor. ?TV'nin yüksekliği sektörü kayıt dışılığa ve ka?ak petrol kullanımına itiyor. ?TV'nin bu yönüyle ülke ekonomisi i?in ger?ek anlamda bir katma değer sağlamadığı görüşündeyiz" yorumunu yaptı.
""Y?NETENLER SAFLIĞIMIZDAN YARARLANIYOR""
Paradan para kazananların vergi ödemediği bir ekonomide her şeyi kayıtlı ve tüm işlemleri yüzde 100 yasal olan şirketlerin işinin giderek zorlaştığını savunan Sena Kaleli, bu konudaki görüşünü "Biz böyle bir ortamda küresel ekonomi ile nasıl rekabet edebiliriz. İşimize olan aşkımız ve ülkemize olan sevgimizden aldığımız gü?le işimizi sürdürmeye ?alışıyoruz. Sektörümüzde son derece saf ve cefakar insanlar ?alışıyor. İnsanlar şikayet?iler ama yine de işlerini sürdürmeye devam ediyorlar. Yönetenler de bizim bu saflığımızdan yararlanıyorlar" şeklinde dile getirdi.