Güncelleme Tarihi:
TCDD işletmesindeyken 4 Mayıs 2007 tarihinde Ankara'da ?zelleştirme İdaresi Başkanlığı binasında a?ık artırma usulüyle yapılan İzmir Alsancak Limanı ihalesini 1 milyar 275 milyon dolarla en yüksek teklifi vererek 49 yıllığına işletme hakkının kazanan Global- Hutchison- EİB Limaş A.Ş. konsorsiyumu bir yıldır devir işlemlerinin tamamlanmasını bekliyor. Daha önce de ihalesi 4 kez ertelenen liman, a?ılan davalar nedeniyle devredilemedi.
Deniz Nakliyecileri Derneği Başkanı ve Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi Meclis Başkanı Erdoğan Yılmaz, devir işlemlerinin yapılamaması nedeniyle, zaten durmuş olan yatırımlar yüzünden limanda beklemelerin arttığına dikkat ?ekerek şunları söyledi: "Bu beklemeler liman, armatörler i?in hi? iyi değil. Armatörler ?ok şey kaybetti. Büyük gemiler ki bunlar günlüğü 100 bin dolar olan gemiler ü? gün limanda beklemek zorunda kaldı. Çünkü liman kapasitesi yatırımlar yapılamadığı i?in yeterli gelmiyor. Bu beklemelerin zararı ?ok büyük olur. Yüksek mahkememizin liman i?in bir an evvel artık bir karar vermesi lazım. TCDD 'Limanı vereceğim' diyerek bir yatırım yapmıyor. Zaten vermese de yapmıyordu. TCDD, yaklaşık 10 yıl önce Dünya Bankası'ndan Türk limanlarının iyileştirilmesi i?in 80 milyon dolar kredi aldı. Ancak o da verimli kullanılamadı. Limanı alacak konsorsiyum da 'Bu kadar uzar mı?' diye şaşırdı. Bundan İzmir kaybediyor."
'MERSİN LİMANI'NIN KADERİNE BENZEMESİN'
DTO İzmir Şubesi Başkanı Geza Dologh da, İzmir Alsancak Limanı'nın, daha önce özelleştirilen, devri i?in 22 ay beklenen Mersin Limanı'na benzememesini dilediklerini söyledi. Dologh, "Umarım Mersin Limanı'na benzemez. O kadar bekledik de ne oldu? Ne bekledik o da belli değil. Rekor kırmak i?in 10 ayımız daha var. Her ge?en gün büyük bir kayıp durumda. Beklemeden dolayı her ge?en gün cebimizden para kaybediyoruz. Bu konuda en kısa zamanda ?özüm bulunmalı" dedi.
'ARTIK HUKUKİ ENGEL KALMADI'
Konsorsiyumun ortaklarından Limaş A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı ve TİM Genel Sekreteri Servet Eröcal, devir işleminin tamamlanmasının Türkiye ekonomisinin yararına olacağını düşündüğünü belirterek, "Sürenin uzun olması, ihracat?ının zararını arttırdı. Ama bu sürenin uzamasının en önemli nedeni yargı süresiydi. Yargı sürecine hepimiz saygılıyız. Ama yargı süreci de artık bitme noktasında. ?zelleştirme İdaresi'nden en kısa zamanda teslim etmesini bekliyoruz. Hukuki engel artık kalmadı" dedi.
?zelleştirme İdaresi ile sürekli görüştüklerini kaydeden Eröcal, "?zelleştirme süreci bazı şeylerin rasyonel olarak ?özümünü getirecek. İhracatın ihtiya?larına cevap verecek. Çünkü şu anda kitlenmiş durumda. İhracat rakamları artıyor. 500 milyar dolarlık ihracat hedefi i?in İzmir Limanı'nın kapasitesi en kısa zamanda genişlemesi gerekiyor" diye konuştu.
Ege İhracat?ı Birlikleri (EİB) Başkanlar Kurulu Başkanı Mustafa Türkmenoğlu da yaşanan bir senelik kaybın yanında ihalenin 4 kez ertelendiği 20 aylık süreci de hatırlatarak, "Limanda artan ticaret hacmine uygun yatırım yapılamadı. Yatırımların yapılmasıyla daha büyük tonajlı gemilerin gelmesi ile navlun fiyatlarında iyileştirme olacaktı. Onlar da ger?ekleştirilmedi" diye konuştu.
İhale 4 kez ertelenmişti
ALSANCAK Liman ihalesinin ilk önce ?zelleştirme İdaresi Başkanlığı (?İB) tarafından 7 Nisan 2006'da yapılacağı a?ıklanmıştı. Daha sonra ?İB liman ihalesini 7 Haziran'a ardından 21 Eylül 2006 tarihinine erteledi. ??üncü kez yapılan erteleme ile 30 Kasım 2006 tarihinde yapılacağı a?ıklanan ihale son olarak 30 Mart 2007 tarihine ertelenmişti. İskenderun ve Mersin Limanları'ndaki yargı sürecinin devam etmesi nedeniyle ertelenen ihalede 30 Mart tarihinde teklifler alındı. 4 Mayıs 2007'de de ihale ger?ekleştirildi.
Yapılacak yatırımlar
YENİ kazanılacak rıhtım uzunluğu bin 60 metre
Toplam kazanılacak saha 750 bin metrekare
Liman su yolu tarama 250 metre genişlik 11 kilometre uzunluk
Projenin keşif bedeli 53 milyon dolar
Yatırım sonucu elde edilecek gelir yıllık 130 milyon dolar
Konteyner i?in kullanılacak rıhtım uzunluğu 700 metre
350 milyon dolar sıkışıklık zammı ödendi
İZMİR Alsancak Limanı'nda yatırım yapılmaması nedeniyle ihtiya?lara cevap verilemiyor. Yatırım yapılmadığı i?in ihracat?ılar son 4 yılda 350 milyon dolar sıkışıklık zammı ödedi. Yaşanan sıkışıklığa ihracat?ılar isyan ediyor. İhracat?ılar bu paranın 75 milyon dolarlık kısmının İzmir Limanı'na harcanması durumunda limanın kapasitesinin en az iki katına ?ıkabileceğine dikkat ?ekiyor.
Yargı süreci sonu?lanmadı
LİMAN- İş Sendikası, İzmir Limanı'nın 49 yıl süreyle işletme hakkının verilmesi yöntemiyle özelleştirilmesi amacıyla ihaleye ?ıkarılmasına ilişkin ?zelleştirme İdaresi Başkanlığı (?İB) kararı ile özelleştirilme programına alınmasına ve özelleştirme yönteminin belirlenmesine ilişkin 30 Aralık 2004 tarihli ?zelleştirme Yüksek Kurulu (?YK) kararının iptali istemiyle Danıştay'da iki ayrı dava a?tı. Davalara bakan Danıştay 13'üncü Dairesi yürütmenin durdurulması istemlerini reddetti. Sendikanın itirazı üzerinde dava Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu'nun önüne geldi. Kurul, 13'üncü Daire'nin kararını bozdu, yürütmenin durdurulmasına karar verilmesi gerektiğine hükmetti. Davaya tekrar bakan Danıştay 13'üncü Dairesi eski kararında direnip, yürütmenin durdurulması talebini geri ?evirdi. Danıştay 13'üncü Dairesi, iptal isteminin reddine ilişkin kararının gerek?esinde, limanın özelleştirme programına alınmasına ve özelleştirme yönteminin belirlenmesine ilişkin dava konusu işlemin, 4046 sayılı kanunun öngördüğü, ekonomide verimlilik artışı ve kamu giderlerinde azalma sağlamak amacıyla, özelleştirme ilkesiyle uyumlu olduğunu belirtti. Gerek?ede ayrıca, limanın işletme hakkı verilmesi yöntemiyle özelleştirilmesinin de kanuna uygun bulunduğu kaydedildi. Sendika avukatı bu karara itiraz edeceklerini söyledi.