Güncelleme Tarihi:
Türkiye’de yabancı plakalı araçlara kesilen trafik cezalarının tahsil edilememesi büyük bir sorun haline gelirken, Türk Maliye Bakanlığı’nın çözüm için çare arıyor. Takvim Gazetesi’nin haberine göre bunun için Türk Dışişleri Bakanlığı üzerinden Türkiye’nin yurtdışındaki büyükelçilikleri ve konsoloslukları devreye sokulacak.
Bunlara ceza makbuzları gönderilecek. Dış temsilcilikler ise bilgileri ülkedeki ilgili makamlara ileterek cezanın tahsilini sağlamaya çalışacak. Verilen bilgiye göre Türkiye gümrüğünde geçici giriş ve geçiş belgesi ‘triptik’ m 2009’da kaldırıldığı için, yabancı plakalı 50 bin araca yazılan trafik cezası tahsil edilemedi. Cezaların toplam miktarının 10 bin TL’yi bulduğu belirtiliyor.
Altyapı sorunu var
Alman Otomobil Kurumu (ADAC), AB ülkesi olmayan Türkiye’nin cezaları yurtdışında tahsil etmesinin çok zor olduğunu bildirdi. ADAC’nin hukuk uzmanı Michael Nissen, AB’nin 2010’da üye ülkeler arasındaki ceza takibini sağlayan bir uygulamaya geçtiğini, ancak bunun bile pratikte tam olarak yürürlüğe girmediğini söyledi. Nissen, “Şu an sadece Hollanda, kendi topraklarında işlenen trafik suçlarının takibini istikrarlı bir şekilde yürütüyor. Örneğin geçen yıl 3 bin olayda Alman yetkililere başvuru yapılmış. Fransa, İspanya, İsveç, İngiltere gibi ülkeler altyapı sorununu halledemediği için bir girişimde bulunmuyor bile. Yurtdışı ceza takibi için miktarın en az 70 Euro olması gerekiyor” dedi.
Para o ülkede kalıyor
Uygulamanın, ceza takibi yapan ülkeye maddi bir fayda sağlamadığını da vurgulayan ADAC uzmanı şu bilgileri verdi: “Örneğin Hollanda trafik cezası için Alman makamlara başvuruyor. Alman yetkililer suçluyu bulup parayı tahsil ediyor. Ancak bu para Almanya’da kalıyor. Yani Hollanda sadece adaletin yerine gelmesi için bu girişimde bulunmuş oluyor. Bir getirisi olmadığı için bir çok ülke bu imkandan faydalanmak istemiyor. AB bu nedenle soruna çare bulmak için uygulamayı tekrar gözden geçirmeye başladı. AB genelinde ortak uygulama başlamadan önce Fransa da dış temsilcilikleri üzerinden girişimde bulunmuştu. Ancak bunda başarılı olamamıştı.”
Alman makam karışmaz
Ülkeler arası anlaşma olmadığı sürece Türkiye’nin AB ülkelerinde ceza tahsil etmesinin çok zor olduğunu da söyleyen Nissen, “Diyelim ki Türk Büyükelçiliği Almanya’daki ceza sahibine yazılı şekilde ulaştı ve cezanın ödenmesini istedi. Sürücü buna itiraz edebilir ve ödemediği durumda da hiçbir Alman makam bunun takibini yapmaz. Çünkü yasalar buna izin vermez. Ülkeler arası anlaşma olmadığı sürece Türkiye’nin dış temsilciliklerinin direk Alman makamları üzerinden hareket etme ihtimali de çok düşük. Bu durumda sürücü sadece Türkiye’ye girişte, ceza sistemde kayıtlıysa parayı ödemek zorunda kalabilir” diye konuştu. ADAC, son olarak Avusturya ile İsviçre’nin ceza takibi konusunda ikili bir anlaşma yaptığını ve bunun 1 Ocak 2013’te yürürlüğe gireceğini bildirdi.
Ödemese de çıkabiliyor
KAPIKULE yetkilileri, Türkiye’de kesilen trafik cezalarının henüz merkezi bir sisteme işlenmediğini ancak bunun planlandığını açıkladı. Bu durumda ceza 7 gün içinde sistemde yer alacak ve kişi gümrük kapısında bu cezayı ödemek zorunda kalacak. Şimdi böyle bir düzenleme olmadığı için ceza ödenmese de kişi sorun yaşamadan ülkeyi terk edebiliyor.