Güncelleme Tarihi:
ALMANYA’nın Köln kentinde bugün sona erecek Anuga Gıda Fuarı’nda Türk stantlarındaki doluluk hayli yüksekti. Türk üretici ve ihracatçıları fuarın 11 numaralı holünde, başta kuru gıda olmak üzere baharat, zeytin ve zeytinyağları ile dikkat çekti.
ZEYTİNYAĞCILAR DERTLİ
Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Kurumu Yönetim Kurulu Üyesi Hakan Özdolgun, AB’nin uyguladığı fahiş vergi ve kota Türk zeytinyağının Avrupa’da tanınmasını engellediğini söyledi. Türk zeytinyağlarının lezzet ve işleme konusunda İtalya, İspanya ve Yunanistan ile kalite yönünden hiçbir farkı olmadığına dikkat çeken Özdolgun, AB ile sıkıntının biran önce aşılması gerektiğini vurgulayarak, “Türkiye’nin Avrupa’ya yıllık 100 ton yani 5 konteynerlik bir kotası var. Bu yok denecek kadar sembolik bir rakam. Filistin ve Tunus’un kotası bile 50 bin ton civarında. Bize en az ilk etapta on bin tonluk kota verilmesi gerekir. Kotanın dışında ihracat yaptığımız zaman litre başına 1,30 Euro vergi ödüyoruz. Bu mal bedelinin yüzde 70’ini buluyor. Bu yüzden elimizdeki ürünü şişelenmemiş halde İtalya ve İspanya’ya veriyoruz. Onlarda bizim mallarımızı şişeleyip kendi ürünleri gibi AB ülkelerine satışa sunuyorlar. Bu haksız rekabete bir son verilmesi lazım” dedi.
HEDEF 350 BİN TON
Daha önceki yıllarda Türkiye’de rekolte konusunda sıkıntılar yaşandığını ancak bunların artık farklı bölgelerde yapılan plantasyonlar sayesinde aşıldığını anlatan Hakan Özdolgun, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Eskiden sadece Ege’de zentin ve zeytinyağı üretimi yapılırken, artık Marmara, Akdeniz ve Güneydoğu Bölgeleri’ndeki plantasyonlar da meyvelerini vermeye başladı. Önümüzdeki iki üç yıl içerisinde üretimde büyük bir patlama bekliyoruz. Ege ihracaatçılar Birlikleri bünyesinde kurulan tanıtım kurumumuz sayesinde başarılı çalışmalar yaptık. Yurtdışı ve içindeki tanıtımlarımızla Türk zeytinyağını hak ettiği noktaya getirmeye çalışıyoruz. Şu anda Türkiye’de 200 bin ton zeytinyağı üretiyoruz. Amacımız 350 bin tona çıkarmak.”
Balkan devi Türkiye yolunda
Bünyesinde bin 500 şirket barındıran Bosna Herkes kökenli Podravka şirketler grubu bu yıl 32. Kez düzenlenen Anuga gıda fuarında Vegeta adlı ürününü tanıttı. Avrupa’ya Avusturya’daki merkezleri üzerinden satış yapan Podravka ayrıca Argeta et ürünleri markasıyla etnik pazara helal sertifikalı ürünleriyle hitap ediyor. Podravka Avrupa satış ve satın alma müdürü Murat Aksal şu bilgileri verdi: “Bölgenin ana distribütörü olarak Balkan ülkelerine yönelik tüm gıda ürünlerini sunuyoruz. Anuga’da trendleri takip ederek, piyasaya yeni çıkan ürünlerin distribütörlüğünü ilk alan şirketlerden olmaya çalışıyoruz. 15 yıldır hitap ettiğimiz Almanca konuşulan coğrafya dışında etnik pazarda da etkiniz. Türkiye’de de hedeflediğimiz yatırımlar için hazırlıklara başladık.”
Anuga’nın saraylı konukları
İspanya Veliaht Prensi Felipe(45) ile eşi Letizia(41) fuarı ziyaret etti. İspanya firmalarının bulunduğu salonu gezerek bilgi alan Veliaht Prens Felipe ile Prenses Letizia’ya Kuzey Ren Vestfalya (NRW) Eyalet Başbakan Yardımcısı Sylvia Löhrmann (Birlik 90/ Yeşiller) eşlik etti. Veliaht Prens Felipe ile 2004 yılında hayatını birleştirdiği güzel eşi Letizia’nın fuarda gıda ürünlerini sergileyen firma sahiplerinin ikramlarını tatmadıkları dikkat çekti. Basında aşırı derecede zafiyet geçirdiği öne sürülen Veliaht Prenses Letizia’nın buna karşı mücadele etmesine rağmen fuarda hiçbir gıda ürününden tatmaması, Anuga fuarındaki ürünlerin Prenses Letizia’nın pek hoşuna gitmediği yorumlarına yol açtı.
Üç kıtaya ihracat
Eşi Figen Demir’le binlikte dünyanın en büyük gıda fuarı Anuga’ya sekiz yıldır katıldıklarını söyleyen Salihli’de kurulu Sardes Gıda Sanayi ve Tarım Ürünleri Şirketi Genel Müdürü Mehmet Demir, ilgiden son derece memnun kaldıklarını belirterek, “Fuarlar bize yeni pazarlar kazandırıyor. Dört bin dekar alandan elde ettiğimiz bin 500 ton kurutulmuş veya közlenmiş ürünün tamamını Avrupa, ABD ve Avustralya’ya pazarlıyoruz. Yıllık ihracaatımız 10 milyon Euro civarında. Şu anda bu fuarda 40 çeşit ürünümüz sergileniyor. Özellikle Alman toptancılarının ilgisi yoğun” dedi.