Güncelleme Tarihi:
Hazırlanan raporda, imar planlarının, kentin düzgün ve planlı bir şekilde büyümesine, gelişmesine ve düzenlenmesine yön verdiği belirtilerek, düzensiz ve ka?ak yapılaşmanın olduğu kentlerde altyapı planlaması ve koordinasyonundan da bahsetmenin mümkün olmadığı kaydedildi.
Büyükşehir belediyelerinin ?oğunda yüzde 50'yi aşan oranlarda ka?ak yapılaşma bulunduğu ifade edilen raporda, "Ka?ak yapı oranları, İstanbul'da yüzde 70, Ankara'da yüzde 30-40, İzmir'de yüzde 60 olarak ifade edilmektedir. ?stelik bu oranlar, kesin veriler olmayıp yetkililerin tahminlerini yansıtmaktadır" denildi.
Büyükşehir belediyelerinde ilk önce plana aykırı veya plansız yapılaşma olduğu, bu alanlara altyapı hizmetlerinin daha sonra götürüldüğü belirtilen raporda, kentin nasıl ve hangi yönde gelişmesi gerektiğini ortaya koyması beklenen imar planlarının, ?oğu yerde fiili duruma ayak uydurmak zorunda kaldığı kaydedildi. Raporda, "Bu da ka?ınılmaz olarak, altyapı kurumlarının yatırımlarını kısa dönemli ihtiya?lara yönlendirmesine, tesislerini farklı zamanlarda ve birbirinden bağımsız kurmalarına yol a?maktadır" görüşüne yer verildi.
5-6 KATLI BİNA YERİNE G?KDELENLER YAPILIYOR
Bir?ok büyükşehir belediyesinde gecekondu alanları i?in sonradan hazırlanan imar planları ile mevcut durum arasında uyumsuzluklar oluştuğu ifade edilen raporda, şunlar kaydedildi:
"Halihazır haritalarda mesken olarak görünen yerler, imar planlarında yol, haritalarda yol olarak görünen yerler, imar planlarında mesken alanı olarak yer alabilmektedir. Bu durum, altyapı tesislerinin güvenli ve standartlara uygun bir şekilde kurulmasını olanaksızlaştırmaktadır. Kısa sürede yenilenmesini ve/veya deplasesini zorunlu hale getirmektedir."
Raporda, İmar planlarında ?ok sık değişikliğe gidilmesinin, planlama ?alışmalarını anlamsız hale getireceği ve planların bağlayıcılığını azaltacağı kaydedilerek, büyükşehir belediyelerinde "azımsanmayacak sayıda imar değişikliği yapıldığı" vurgulandı.
1999 depreminden sonra neredeyse yeniden kurulan Sakarya'da bile, her yıl yapılan ortalama imar değişikliği sayısı 125'i bulduğu belirtilen raporda, özellikle konut alanının ticari alana ?evrilmesi, yeşil alanın konut alanına dönüştürülmesi gibi parsel bazında fonksiyon değişikliği ile kullanım alanı ve kat yüksekliği gibi konularda alınan değişiklik kararlarının, altyapı ihtiyacında önemli artış getirdiği vurgulandı. İstanbul ve İzmir gibi metropoller ile Mersin, Antalya gibi turizm merkezleri, bu tip değişimin büyük boyutlu yaşandığı kaydedilen raporda, İstanbul-Şişli'de 5-6 katlı binaların yerine gökdelenler, iş merkezleri yapılması duruma örnek gösterildi.
İNŞAAT RUHSATI VAR, KULLANMA İZİN BELGESİ YOK
İstanbul Büyükşehir Belediyesine bağlı 32 belediyenin inşaat ruhsatı ve yapı kullanma izinlerine ilişkin veriler incelendiğinde, hemen hemen bütün belediyelerde, ?ok sayıda inşaat ruhsatı verilmesine rağmen, neredeyse hi? yapı kullanma izin belgesi verilmediğinin görüldüğü belirtilen raporda, Arnavutköy'de 665 inşaat ruhsatı verilmesine karşın, 1 yapı kullanma izin belgesi tahsis edildiği kaydedildi ve "Bu durum, imara aykırı yapılaşmanın boyutlarını ortaya koymaktadır" denildi.
EN B?Y?K "BATIK MALİYET" ASFALT VE KALDIRIM HARCAMALARI
Raporun "mükerrer ve batık maliyetler" başlıklı bölümünde, büyükşehir belediyelerinin asfalt harcamalarına dikkat ?ekildi.
Mükerrer ve batık maliyetlerin oluştuğu en önemli alanın "asfalt ve kaldırım harcamaları" olduğu vurgulanan raporda, bu harcamaların, büyükşehir belediyeleri ve denetlenen diğer belediyelerin büt?e ve yatırım harcamalarının yüzde 30-40'ını oluşturduğu kaydedildi.
Rapora göre, 2004-2006 yıllarında büyükşehir belediyeleri ve denetlenen diğer belediyeler yaklaşık 1 milyar 428 milyon YTL asfalt, yaklaşık 420 milyon YTL kaldırım ?alışmaları i?in harcama yaptı.
Belediyeler yaklaşık her 5 yılda bir mevcut asfalt yolların tamamını yenileyecek kadar, asfalt ?alışması ger?ekleştiriyor. Sıcak bitümlü asfaltın ekonomik ömrü ortalama 15 yıl olduğu dikkate alındığında, yolların ekonomik ömrü tamamlanmadan yenilenmiş olduğu anlaşılıyor.
ASFALT HARCAMALARI ARTIYOR
Rapora göre, büyükşehir belediyelerinin "asfalt ve kaldırım harcamalarının" yaklaşık dörtte 3'ünü, asfalt harcamaları meydana getiriyor. 2006 yılındaki büyükşehir belediyeleri ve denetlenen diğer belediyelerde asfalt harcaması, 2004 yılına göre yüzde 198, 2005 yılına göre ise yüzde 71 oranında artış gösteriyor. 3 yıllık artış oranları incelendiğinde, Adana, Bursa ve Konya dışındaki tüm illerde yüzde 100'ün üzerinde artış olduğu görülüyor. Antalya, Samsun, Mersin, Gaziantep ve Sakarya'da artış oranı yüzde 300'ün üzerine ?ıkıyor. Kocaeli Büyükşehir belediyesinde ise artış oranı yüzde 6115'i buluyor.
DİĞER TESPİTLER
Raporda yer alan diğer bazı tespit ve öneriler şöyle:
- 2004-2006 yıllarında, ulusal politikalarda olduğu gibi büyükşehir belediyelerinin hi?birinde, altyapı ?alışmalarının etkin bir şekilde koordine edilmesine yönelik a?ık ve net ama?lar ile somut hedefler belirlenmemiş, önceliklendirme yapılmamıştır. Çalışmalar, bütüncül bir plan ?er?evesinde değil, münferit işlerin günlük koordinasyonu şeklinde yürütülmüştür.
- Türkiye'de, büyükşehir belediyeleri imar planları, kentlerin gelişimine ve büyümesine bağlı, zamanında, gereksinimleri karşılayacak, kentin doğru ve sağlıklı planlanmasına yön verecek şekilde hazırlanmadığı gibi kentlerin gelişiminin hazırlanan planlara uygunluğu da sağlanamamıştır. Sonu? olarak, hazırlanan planlar ?ok kısa sürede işlevsiz hale gelmiş, ?ok sayıda imar değişiklikleri yapılmıştır.
- Halihazır durumla imar planları arasındaki uyumsuzluk altyapı tesislerinin güvenli ve standartlara uygun bir şekilde kurulmasını olanaksızlaştırmakta; ekonomik ömrü dolmadan, kısa sürede yenilenmesini ve/veya yerinin değiştirilmesini gerektirmektedir.
"Ç?Z?M VE MODEL GELİŞTİRİLMEMİŞ"
- Büyükşehir belediyelerinin hi? birinde imar özelliklerine göre, altyapının ekonomik şekilde kurulması ve yenilenmesine ilişkin herhangi bir ?özüm ve model geliştirilmemiş, altyapıyı bir bütün olarak ele alıp irdeleyen bir ?alışma yapılmamıştır.
- Büyükşehirlerimizin tamamında, kent genelini kapsayan bütüncül bir yaklaşımla kırmızı kot belirleme ve uygulama ?alışmaları yapılmamıştır. Bu durum, altyapı hatlarının koordinatlarının mevcut yollara göre sağlıklı bir şekilde belirlenememesine neden olmaktadır.
- Koordinat verilerinin ger?ek durumu yansıtmaması sonucu, altyapı kurumlarının ve belediyelerin büyük maliyetlerle oluşturdukları bilgi sistemlerindeki veriler ge?erliliğini, güncelliğini ve güvenilirliğini kaybetmektedir. Bu bilgiler esas alınarak, daha sonra yolda ve/veya altyapı tesislerinde yapılan ?alışmalarda, kurumların birbirlerinin tesislerine zarar vermelerine, can ve mal kayıplarına yol a?an sorunlar ortaya ?ıkmaktadır.
ALTYAPI ÇALIŞMALARINDA KOORDİNASYON SORUN
- Temmuz 2007'ye kadar uygulanan kentsel dönüşüm projelerinde, altyapı kurumları ve büyükşehir belediyelerinin önceliklerinin farklı olması nedeniyle, yol ve altyapı faaliyetlerinde, ortak program hazırlanmadığı, koordinasyon sağlanamadığı ve kentsel dönüşüm projelerinin bir ara? olarak değerlendirilemediği görülmektedir.
- Temmuz 2007 itibariyle, altyapı kurumlarının ?oğunluğunda Altyapı Bilgi Sistemi kurulduğu tespit edilmiştir. ABS'lerden beklenen faydanın sağlanması i?in sistemin doğru, güncel ve yeterli verilere dayanması gerekmektedir.
- Büyükşehir Belediyeleri Kanununda altyapı faaliyetlerinin koordinasyonu i?in kamu kurumları, özel kuruluşlar ile sivil toplum kuruluşlarını i?eren kurul şeklinde ?alışacak bir organizasyon yapısı (AYKOME) öngörülmüştür. Ancak, yasal düzenlemelerde belirlenen altyapının koordinasyonuna ilişkin organizasyon yapısı, büyükşehir belediyelerinin önemli bir kısmında oluşturulmamıştır.
- AYKOME Kurulu düzenli toplanmamış, göreli olarak düzenli toplanan büyükşehir belediyelerinde ise altyapı ?alışmalarının koordinasyon i?inde yürütülmesine yönelik işlevsel kararlar alınamamıştır.
- Altyapı koordinasyonunun planlaması ve bunların uygulamaya ge?irilmesine ilişkin yetki, görev ve iş tanımları ayrıntılı bir şekilde belirlenmemiş; uygulamada etkinliği sağlayacak şekilde net iş tanımlarıyla desteklenmemiştir. Büyükşehir belediyelerinin bir bölümünde uygulama yönetmeliği bile hazırlanmamıştır.
- Altyapı kurumları yatırım programlarında yer alan ?alışmaların önemli bir kısmını ger?ekleştirememekte veya taslak programda yer vermedikleri pek ?ok yatırımı yapmaktadırlar. Bu durum, koordinasyon planı hazırlanmasını anlamsız hale getirmektedir.
- Zaten hi?bir büyükşehir belediyesi, bu taslak programları esas alıp, koordinasyonun planı olarak adlandırılabilecek kesin ve ortak programları hazırlamamakta, kazı izni verirken taslak programa uygunluğu aramamaktadır. Sonu? olarak, altyapı ?alışmalarının koordinasyon i?inde yürütülmesine ilişkin bütün yasal düzenlemeler kağıt üzerinde kalmaktadır.
"STANDARDA UYGUN G?VENLİK TEDBİRLERİ ALINMIYOR"
- ?zel ve özelleştirilmiş şirketlerin ortak programdaki durumuna a?ıklık getirilmemiştir. Oysa, büyükşehir belediyelerinde yaygın altyapı tesisi ve ?alışması bulunan 4 altyapı kurumundan, sadece büyükşehir belediyesine bağlı su ve kanalizasyon idareleri kamu kuruluşu niteliğindedir.
- Altyapı ?alışmalarında güvenlik standartlarının gerektirdiği tedbirlerin alınmaması, sık sık kamuoyunun gündemine gelen can ve mal kayıplarına yol a?maktadır. Standartlara uygun olarak yapılmayan işler nedeniyle meydana gelen hasarlar, genellikle tazminat davalarına konu olmakta, belediyeler ile altyapı kurumlarına ek bir mali yük getirmektedir.
- Altyapı kurumları ve belediyeler kendi ?alışmaları sırasında birbirlerinin hatlarına büyük hasarlar vermektedir.
- Kurumların bir kısmı hatlarına başka kurumların verdiği hasarları kayıt altına almamakta, bir kısmı hasarların bir bölümünün mahsuplaşma yoluyla kapatmakta ya da kurumlar arasındaki ilişkinin bozulmaması i?in gündeme getirmemektedir. Bu nedenle, kurumların birbirlerinin hatlarına verdiği hasarın ger?ek maliyetleri ve ekonomiye getirdiği yük tam olarak belirlenememektedir.