Güncelleme Tarihi:
İstanbul'un finans merkezi olma tartışmaları gündemde ağırlığını korurken, finans merkezi olması durumunda İstanbul, 30 yıl i?inde Londra, New York, Şangay ve Tokyo'ya rakip olması bekleniyor.
Dünyanın önde gelen finans merkezleri arasında Londra, New York, Şangay ve Tokyo bulunuyor.
Finans merkezi olma yolunda ilerleyen şehirler arasında da İstanbul, Dubai, Moskova ve Varşova yer alıyor. Mevcut kaynakları ve öl?eği ile Moskova, İstanbul'un finans merkezi olma yolundaki en önemli rakibi.
Finans merkezlerinin genel olarak avantajlarını "düşük işlem maliyeti, düşük sermaye maliyeti, düşük risk, geniş ürün yelpazesi, derinleşmiş piyasalar ve bol likitide" oluşturuyor.
"T?RKİYE'DE ULUSLARARASI FİNANS MERKEZİ KURULABİLİR Mİ: EVET"
Finans merkezi olma yolunda Türkiye'nin rakip ülkeler karşısında coğrafi, konum, bölgesel gü?, hızlı büyüme oranı, finansal hizmet kalitesi, makro ekonomik ortam, siyasi kararlılık gibi önemli kozları bulunuyor.
İstanbul, "nitelikli iş gücü", "gelir yaratma potansiyeli", "sosyal yaşam" ve "iş yapma maliyeti" a?ısından rakiplerine oranlara avantajlı bir konumda.
YILLIK 20 MİLYAR DOLAR EK KATKI
İstanbul'un 10 yıl i?erisinde bölgesel finans merkezi konumuna ulaşması ve 30 yıl i?erisinde Londra, New York, Şangay ve Tokyo ile birlikte dünyanın önde gelen beş uluslararası finans merkezlerinden biri olması, finansal hizmetler ve ticaret alanında dünyanın en iyi örneklerinden biri olması hedefleniyor.
Böyle bir durumda, 2025 yılında Gayri Safi Yurti?i Hasılaya (GSYH) yıllık 20 milyar dolar katkı ile 150 bin kişilik ek istihdam sağlanacak.
TERAZİDE İSTANBUL
İstanbul'un gü?lü ve geliştirilmesi gereken yönleri değerlendirildiğinde geliştirilmesi gereken yönler ağır basıyor.
Buna göre kentin önünde imaj (İstanbul'un finans merkezi olarak konumlandırılması), hukuki ortam (karar verme hızı, gerekli yetkinliklerin geliştirilmesi vb.) mali ortam (vergi sistemindeki belirsizlikler, aracılık maliyetleri vb.) düzenleyici ?evre (bağımsız düzenleyici kurumların geliştirilerek gü?lendirilmesi vb.) alt yapı (ulaşım alt yapısı. trafik vb.)
İş ortamı (bürokrasi, hız vb) gibi konular geliştirilmesi gereken yönler arasında bulunuyor.
EN B?Y?K DEZAVANTAJ ULAŞIM VE G?VENLİK
İstanbul'un uluslararası finans merkezi olmaya yolunda en büyük dezavantajı ulaşım ve güvenlik.
Trafik sıkışıklığı probleminin azaltılması i?in gerekli alt yapı ?alışmalarına öncelik verilmesi gerekiyor.
İletişim alt yapısının iyileştirilmesi ve veri iletişiminin hızlandırılması i?in ?alışmalar yapılmasına da ihtiya? bulunuyor.
Artan ihtiyaca parallel olarak gerekli ev ve ofis yatırımlarının yapılması, ve artan nüfusa bağlı olarak da yeterli sayıda park, aktivite alanı ve spor merkezilerinin planlanması gerekiyor.
Programın başarısı i?in İstanbul Büyükşehir Belediyesinin özellikle alt yapı ve gayrimenkul planlama grubundaki katkısı kritik önem taşıyor.
Vizyonunun elde edilebilmesi i?in de hükümet programında da yer alan adalet, vergi, eğitim ve sosyal güvenlik reformlarının hızla yapılması gerekiyor.
KİME FAYDA SAĞLAYACAK?
İstanbul Finans Merkezinin, kuruluş ?alışmaları, tasarım aşaması, hayata ge?irilme aşaması ve faaliyet dönemi dikkate alındığında 18-21 ayda faaliyete ge?mesi planlanıyor,
İstanbul'un finans merkezi olması şu başlıklara fayda sağlayacak:
-Türkiye'nin AB üyeliği
-Türk şirketleri (özellikle KOBİ'ler)
-Gen? nüfus (istihdam yaratılması nedeniyle)
-İstanbul metropolitan bölgesi
-Türk finansal piyasalarda faaliyet gösteren şirketler
-Merkez Bankası ve düzenleyici otoriteler
-Yurt dışında yaşayan nitelikli iş gücü
-Türk kültür ve sanat kurumları