Güncelleme Tarihi:
Topbaş, İBB'nin 2009 yılı büt?esinin de görüşüldüğü Meclis toplantısında yaptığı konuşmada, İBB'nin tamamlanan, devam eden proje ve yatırımları hakkında bilgi verdi.
Büyükşehir Belediyesinin İstanbul'a güven verdiğini ifade eden Topbaş, Meclis'in ürettiği sinerjiyle İstanbul'a, kültür, finans, spor, ticaret ve turizm kenti olarak ?ağdaş bir vizyon kazandırdığını söyledi.
Topbaş, kentin turizm gelirlerini artırmayı, küresel şirketlerin yatırımlarını ?ekmeyi bu şekilde sağlamayı hedeflediklerini ve somut sonu?lar aldıklarını ifade ederek, göreve başladığında 3,5 milyon olan turist sayısının bu yıl 8,5 milyona ulaştığını, bu rakamın 2010'da 10 milyona ulaşmasını hedeflediklerini dile getirdi.
Hükümet'in de desteğiyle, "benzeri görülmemiş bir yatırım hamlesi" başlattıklarını anlatan Topbaş, doğal gazdan ?evre altyapı yatırımlarına, kültürden ulaşıma kadar 5 bin 453 kilometre karelik alanın her noktasına hizmet ulaştırdıklarını belirtti.
Topbaş, 32 il?e, 41 ilk kademe belediyesine ve 152 köye parti ayrımı gözetmeksizin hizmet götürmeyi sürdürdüklerini ifade ederek, göreve geldikleri günden bu yana İstanbul'a 22.6 milyar YTL'lik yatırım yaptıklarını bildirdi.
"İSTANBUL'UN EN B?Y?K SIKINTISI ULAŞIM"
İstanbul'un en büyük sıkıntısının ulaşım olduğunu vurgulayan Topbaş, bu sorunu büyük öl?üde ?özmek i?in strateji planlarını oluşturduklarını ve titiz bir şekilde uygulamaya başladıklarını söyledi.
Büyükşehir Belediyesi yatırım büt?esinin ortalama yüzde 55'ini ulaşıma ayırdıklarını, 4,5 yılda 11,4 milyar YTL'lik ulaşım yatırımı ger?ekleştirdiklerini ifade eden Topbaş, şu an itibariyle 3 milyar 766 milyon dolarlık raylı sistem yatırımına devam ettiklerini belirtti.
Topbaş, 21,5 kilometrelik Otogar-Bağcılar-Kirazlı, Kirazlı-Olimpiyat Köyü ile 3 kilometrelik Topkapı-Edirnekapı arasındaki 3 hattı daha İstanbulluların hizmetine a?mak i?in hızla ?alıştıklarını anlatarak, 2010'da ise 191 kilometrelik ?ekirdek raylı sistem ağının İstanbul'a hizmet vereceğini kaydetti.
Anadolu yakasında 19 kilometrelik ?sküdar-?mraniye-Çekmeköy metro hattı ile Avrupa yakasında 25 kilometrelik Bakırköy-Beylikdüzü metro hattının ihale aşamasında olduğunu anımsatan Topbaş, 9 kilometrelik Bakırköy İDO İskelesi-Bağcılar (Kirazlı) metro hattı, 7 kilometrelik Yenikapı-Bakırköy (İncirli), 14,5 kilometrelik Yeşilköy-Havalimanı-Bah?elievler-İkitelli metrosu ve 25 kilometrelik Kabataş-Beşiktaş-Alibeyköy-Mahmutbey metro hattının projelerinin devam ettiğini bildirdi.
Topbaş, 2009 büt?esinde ulaşım yatırımları i?in 2 milyar 66 milyon YTL kaynak ayrıldığını söyledi.
DENİZ ULAŞIMI
Bu dönem deniz ulaşımında ?ok büyük bir hamle ger?ekleştirdiklerini, deniz ulaşımının toplam ulaşımdaki payını yüzde 2'den 4'e ?ıkardıklarını aktaran Topbaş, hedeflerinin bu rakamı yüzde 10'a ?ıkarmak olduğunu belirtti.
Topbaş, kent i?i ulaşımda günlük 130 bin olan yolcu sayısını 350 bine ?ıkardıklarını, özel motorlarla beraber bu rakamın 410 bini bulduğunu ifade ederek, ge?mişte yılda 500 bin ara? taşınırken, bugün bu sayının 6 milyona ulaştığını kaydetti.
İDO olarak 4.5 yılda 500 milyon YTL yatırım yaptıklarını anlatan Topbaş, "İDO'yu, 82 iskelede, 99 gemi ve 33 hatta 1200 sefer ger?ekleştiren, dünyanın en büyük taşımacılık şirketi haline getirdik" dedi.
Deniz Taksi Projesi'ni geliştirdiklerini, 6 deniz taksi ile 24 saat İstanbullulara hizmet vermeye başladıklarını belirten Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Ambarlı-Bandırma arasında Ro-Ro hattı a?ılması i?in ?alışmalarımızı sürdürüyoruz. Bu proje bittiğinde 2 Ro-Ro gemisiyle günde bin 700 TIR taşıyacağız. Ayrıca 2013 yılında Ro-Ro ile günde 6 bin TIR ve kamyonun İstanbul trafiğinden ?ekilmesi planlanıyor."
"İSTANBUL'DA DEĞNEKÇİLİK SORUNU BİTTİ"
"İstanbul'da 'değnek?ilik' olarak bilinen sokaklarda kanun dışı yapılan ve halkımızdan zorla para alınan otopark?ılığı ortadan kaldırdık. İstanbul'da değnek?ilik sorunu bitti" diyen Topbaş, şöyle devam etti:
"İSPARK'ı kurarak, belediyemize 1,5 milyar YTL'lik yeni bir şirket kazandırdık. Değnek?ilik yılda en iyimser tahminle 100 milyon doları aşan hacmi ile kayıt dışı, kara bir sektördü. Nereye harcandığı, hangi işlerin finansmanına aktarıldığını bilmediğimiz bu meblağ kayıt altına alınmalı ve denetlenmeliydi. Biz bu ama?la İSPARK'ı kurduk. Kentte değnek?ilerin kontrolünde olan otopark ve yollarda yüzde 95 oranında denetimi ele aldık.
Standardı olmayan, kimden ne koparabilirse o kadar ücret alan değnek?iliği, kısa zamanda modern bir kente yakışan makbuzlu, düzenli otopark sistemine dönüştürdük. Ayrıca, işin sosyal boyutunu da düşünerek, 'değnek?i' diye anılan 400 kişiyi eğitimden ge?irip İSPARK'ın kadrolu elemanı yaptık."
İÇME SUYU PROJELERİ
İBB olarak sadece 4,5 yılda toplam 4 milyar dolarlık i?me ve atık su yatırımı yaptıklarını anlatan Topbaş, şunları kaydetti:
"İstanbul'un artan su ihtiyacını gözeterek yeni i?me suyu projelerini geliştiriyoruz. Melen sisteminden Darlık Barajı'na su aktarılması, Mutludere Regülatörü inşası ve Terkos Gölü'nün rezervuar hacminin artırılması ?alışmalarını sürdürüyoruz. Yine su kaynaklarımızı geliştirmek amacıyla Yeşil?ay üzerinde yapılacak İsaköy, Sungurlu ve Kabakoz barajlarının yapımını 3-4 yıl i?inde tamamlayacağız. Bununla birlikte Rezve Deresi'ni Pabu?dere'ye bağlayacak projeyi hazırlıyoruz.
1994'ten bugüne hayata ge?irilen yatırımlar neticesinde İstanbul'un yıllık su kaynaklarının verim miktarını 590 milyon metre küpten 1 milyar 353 milyon metre küpe ?ıkardık.
2 bin 335 kilometre i?me suyu şebekesi yaparak, mevcut su şebekesini 15 bin 248 kilometreye ulaştırdık. Köylerimizi i?me suyuna kavuşturduk. Yüzde 53 olan kayıp-ka?ak su oranını yüzde 26,75'e düşürdük. Bu projeleri ger?ekleştiren İSKİ'nin 2009 yatırım büt?esi 1 milyar 679 milyon YTL olacaktır. 2009 büt?emizde park, bah?e ve ?evre düzenlemeleri, katı atıkların toplanması, taşınması ve diğer temizlik hizmetleri, mezarlıklar ve ?evre korumaya ilişkin diğer hizmetlerimiz i?in 310 milyon YTL ayırdık. Ayrıca, bir?ok itfaiye aracı alımı ile birlikte yenilenerek ve daha donanımlı hale gelecek olan itfaiye hizmetlerimiz i?in 116 milyon YTL. Olası İstanbul depremi düşünülerek risk yönetimi hizmetleri i?in 47 milyon YTL, diğer yatırımlarımız i?in de 9 milyon YTL ödenek ayrıldı."
İSTANBUL'UN 2010 AVRUPA K?LT?R BAŞKENTİ OLMASI
Topbaş, İstanbul'un 2010 Avrupa Kültür Başkenti olması nedeniyle, 10 milyon turisti ağırlayacak tesisleri hazırlamaya başladıklarını söyledi.
"2010, İstanbul i?in büyük bir prestij yılı olacak. Avrupa Kültür Başkenti payesiyle İstanbul, dünyanın bütün projeksiyonlarının odağı haline gelecek" diyen Topbaş, mevcut kapasiteye 25 bin yatak ilave edecek otel yatırımlarının sürdüğünü bildirdi.2015'e kadar 86 bin yatak daha gerektiğini anlatan Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü:
"İstanbul'un vizyonuna uygun olarak yeni kültür ve sanat eserleri kazandırıyoruz. Kongre Vadisi Projesi ile İstanbul'a dev bir kültür ve turizm kompleksi yapıyoruz. Muhsin Ertuğrul Sahnesi'ni daha modern bir şekilde yeniden inşa ediyoruz. Harbiye Kongre Vadisi'nden sonra kültür sanat eserleriyle donatacağımız ikinci bölge Beyoğlu'dur. Türkiye Cumhuriyeti tarihinin en önemli sanat binası olmaya aday Beyoğlu Sahnesi'ni hayata ge?iriyoruz. 2010 yılında a?mayı planladığımız eserde, 3 tiyatro salonu yer alıyor. Yine Beyoğlu'nda, yıkılan Tepebaşı Dram Tiyatrosu'nu tekrar İstanbul kültür hayatına kazandırıyoruz. 2009 büt?emizde şehir tiyatroları, ?ocuk şenlikleri, halkımıza yönelik konserler, kütüphane ve müze hizmetleri, kültür merkezlerimizin işletilmesi, halkımız i?in önemli olan günlerde düzenlenen ?eşitli kültürel etkinlikler ve diğer kültür hizmetlerimiz i?in 88 milyon YTL ayırdık."
2009 YILI B?TÇESİ
Topbaş, İBB'nin 2009 yılı büt?esinin, bir önceki yıla göre yüzde 14'lük artışla, 6 milyar 200 milyon YTL olarak belirlendiğini söyledi.
5 yıllık bir değerlendirme yapıldığında, büt?ede yüzde 300'lük bir artışın söz konusu olduğunu belirten Topbaş, şunları kaydetti:
"2009 yılı büt?esini izleyen iki yılın, yani 2010 ve 2011'in belirlenen büt?e rakamları sırasıyla 6 milyar 800 milyon YTL ve 7 milyar 500 milyon YTL'dir. 3 yıla ilişkin toplam büt?emiz 20 milyar 500 milyon YTL'ye ulaşmaktadır. İBB'nin 2009 yılı konsolide büt?esine baktığımızda ise toplamda 17 milyar 765 milyon YTL'ye ulaşıldığını görmekteyiz. Bu rakam, Türkiye'deki yerel idareler arasındaki en büyük büt?eye tekabül etmektedir. Konsolide büt?emizin ayrıntıları ise; Büyükşehir Belediyesi 6 milyar 200 milyon YTL, İSKİ 3 milyar 238 milyon YTL, İETT, 1 milyar 822 milyon YTL, iştiraklerimizin büt?esi 6 milyar 505 milyon YTL'dir.
2009 Büyükşehir büt?esinin 3 milyar 805 milyon YTL gibi olduk?a yüksek bir oranı yatırımlarımız i?in ayrılmış durumda. Böylece yüzde 62'lik yatırım büt?esi ile büt?emizin en büyük kısmını yatırımlara ayırmış bulunuyoruz."