Güncelleme Tarihi:
Güven Toymaz
Proje başarılı olamaz
Güven Toymaz, Baden-Württemberg Kültür Bakanı Helmut Rau’un Almanca İslam dersinin Türk öğrencilerinin Alman toplumuna uyum sağlamasını kolaylaştıracağı yönündeki açıklamasını şu sözlerle değerlendirdi:“Bu pilot proje Baden-Württemberg’in belirli okullarında denenecek. Rağbet görürse ilk önce eyalet geneline yayılacak, sonra federal düzeyde uygulamaya konacak. Bu projenin uyuma katkı sağlayabilmesi için Türk toplumunun çoğunluğuna hitap eden derneklerle geliştirilmesi gerekiyor.
Bakanlıklarla, okullarla yaptığımız görüşmelerde Türk toplumunu yakından ilgilendiren konularda bize danışılmasını, projelere dahil edilmemizi önerdik. Türk sivil toplum örgütlerinin görüşlerine başvurmadan bu tür projelerle bir yere varılamaz. Uyum hepimizin isteği. Ama projenin toplumun geneline hitap edemeyeceği için başarılı olma şansı yok.”
Bize danışmadılar
Toymaz, sözlerini şöyle sürdürdü: “Federasyon olarak 30 bin öğrencinin velisine ulaşabiliyoruz. Türk toplumunun önemli bir kesimini temsil etmemize rağmen Almanca İslam dersi projesine dahil edilmedik. Oysa Kültür Bakanlığına ortak bir çalışma platformu talebimizi iletmiştik. Muhatap olması gereken kişileri muhatap kabul etmiyorlar. Müfredatla ilgili de çekincelerimiz var. Almanca İslam dersi müfredatının içeriğiyle ilgili bakanlık hala açıklık getirmedi. Hangi öğretmenin hangi dersi vereceğini bilmiyoruz. Laik ve demokratik Türkiye’de böyle bir şey düşünülemezdi.”
Türkçe dersleri tehlikede
Almanca İslam derslerinin uzun vadede Türkçe ve Türk kültürü derslerinin yerine geçeceği konusunda endişeli olduğunu ifade eden Toymaz, “Almanca İslam din dersleri müfredata zorunlu, seçmeli ders olarak giriyor. Veliler öğretim yılının başında, çocuklarının İslam derslerine katılacaklarını dair bir form imzalayacaklar. İmzaladıkları takdirde çocuklar öğrenim yılı boyunca derslere katılmak zorunda kalacaklar.
Öğrencilerin din dersinde aldıkları notlar karnelerine geçecek. Bu şekilde din derslerini cazibeli hale getirmeyi amaçlıyorlar. Halbuki bizler yıllardan beri Türk kültürü derslerinin kurs statüsünden çıkarılıp İngilizce ya da Fransızca gibi seçmeli ders statüsüne girmesi için mücadele etmiştik. Mağlesef birçok insanımız Almanca İslam dersinin Türkçe dersleri için oluşturduğu tehlikenin bilincinde değil” diye konuştu.
Veliler örnek olmalı
Toymaz, Baden-Württemberg’de önümüzdeki pazartesi günü başlayacak yeni öğretim yılı öncesi de velilere yönelik mesajında, “Bütün sorunların temelinde eğitimsizlik yatıyor. Bu konuda annelere ve babalara büyük görev düşüyor. Türk ailelerin katılımcı olması gerekiyor. Okul faaliyetlerine katılarak okul ilişkilerini en üst düzeye çekmeleri gerekiyor. Okul idareleri anne ve babayı görmek istiyor.
Çocuklarının eğitimi için babalar artık daha çok vakit ayırmalı. Aileler eğitime ilgi ve sevgilerini göstermeli. Ancak bu şekilde çocuklarına örnek olabilirler. Anadil, kişilik gelişiminde önemli bir rol oynuyor. Veliler, çocukların anadillerini çok iyi öğrenebilmesi için de gayret sarf etmeli” dedi.
FRANKFURT