Güncelleme Tarihi:
Ege İhracat?ı Birlikleri (EİB) Başkanlar Kurulu Başkanı Mustafa Tükmenoğlu, A.a muhabirinin sorularını yanıtlarken, kararı, limanın sahipliğiyle ilgili uzun süredir bekledikleri bir adım şeklinde değerlendirdi.
"Bu süre?te, Danıştay 1. Dairesinin de imtiyaz sözleşmesiyle ilgili bir kararının ger?ekleşmesi lazım. Limanın teslim ve prosedürünün 1,5 ay i?inde olabileceği söylenmiş. Bu süreci 1,5-2 ay kalmış kısa bir prosedür olarak görüyoruz" diyen Türkmenoğlu, limanın yeni sahibinin yapacağı rehabilitasyon ve verimli ?alışmalar sonucu eski önemini yeniden kazanacağını ve hem Ege Bölgesine hem de Türkiye'ye katkısı olacağını dile getirdi.
Türkmenoğlu, "İhracat ve ithalat ?ok rahatlayacak. Yeni liner'ların geldiği, elle?lemelerin süratle olduğu ve buradan aktarmaların yapıldığı, böylece ekonomik katkının ?ok daha büyüdüğü bir liman olacak. Yaklaşık 2 yıldır böyle bir özlemimiz vardı. Bu özlemimizi ger?ekleştirebileceğimiz i?in bu kararı ?ok olumlu karşılıyoruz" diye konuştu.
"2 YIL KAYBETTİK"
Ege Bölgesi Sanayi Odası (EBSO) Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Taşkın ise kararı "Takdirle karşılıyoruz" sözleriyle değerlendirdi.
Kararı "gecikmiş bir karar" olarak nitelendiren Taşkın, "2 yıl ge?ti. 2 yıl, hem Türkiye'ye hem de bölgemize büyük bedeller ödetti. Haklı olarak satanın 'ben sattım' deyip ?ivi ?akmaması, alanın 'ben alamadım ki ne yapayım' demesiyle ge?en 2 yıllık süre? İzmir Limanını ne yazık ki ?ok geciktirdi" dedi.
Taşkın, körfezde her zaman en az 10-15 geminin konteynerlerini boşaltmak üzere beklediğini ifade ederek, şöyle devam etti:
"Bu şu demektir, birincisi bunlara bedel ödüyoruz. İkincisi belli bir süre bekledikten sonra indirmeden ?ekip gidiyorlar ve indirilmesi gereken ham maddeler beklenen mallar inmediği i?in gerektiğinde fabrikalarımız duruyor. Gitmeyi bekleyen ihracat mallarımız gün oluyor gidemiyor. Karşıya zamanında varamayan mallar da bu zor günlerde bizlere boşu boşuna müşteri kaybettiriyor. Onun i?in Danıştay'ın kararı bizleri mutlu etti. Bir an evvel sürecin neticelenip sahiplerine teslim edilmesi ve sahiplerinin de gerekli yatırımları yaparak Akdeniz'in en önemli lojistik üssü olarak İzmir Limanını hizmete a?masını bekliyoruz."
"LİMANDA EN AZ 30 MİLYON TON Y?KLENİP BOŞALTILABİLMELİ"
İzmir Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş ise "?ncelikle 13. Hukuk Dairesine ?ok teşekkür ediyoruz. Son 15 gündür kararın ?abuklaştırılmasıyla ilgili taleplerimiz olmuştu, bu taleplerimizin etkisiyle bu olumlu karar alınmıştır" dedi.
Hukuki sürecin tamamlanmadığını hatırlatan Demirtaş, "Ancak bu aşılması gereken bir noktaydı. Bundan sonra umarız hızla hareket edilir ve yasal süre? en kısa sürede tamamlanır. İzmir Limanı özelleşecekse özelleşsin, kalacaksa kalsın. Ama böyle kalması, hem ülkeye kaybettiriyor hem İzmir'e kaybettiriyor hem de bizim üyelerimize kaybettiriyor" şeklinde konuştu.
Ekrem Demirtaş, Türkiye'nin küresel gü? olmasında İzmir'in limanı nedeniyle farklı bir yerinin bulunduğunu dile getirerek, şunları söyledi:
"Türkiye'nin ortasından bir ?izgi ?ekerseniz batıda kalan her yerin bağını sağlar. Bu süre?te süratli hareket etmek gerekiyor. Dileğimiz, özelleştirme süreci tamamlandığında yatırımcının da bir an önce limanın modernleşmesini sağlayarak en azından 30 milyon ton yükleyip boşaltacak bir liman haline getirmesidir."
İZTO Meclis Başkanı Necip Kalkan da, "Bu işten kim memnun olmamıştır? Davayı a?anlar. Ama biz memnun olan tarafız. Memnun olmamızın bir tek sebebi var. O da İzmir'in yapısı, ?ehresi, ticareti değişecektir. Rahatlık getirecektir, sıkışıklık sakinleyecektir. Limanda daha fazla iş?i ?alışacak, daha fazla ticaret yapılacaktır" değerlendirmesinde bulundu.
"HEM LİMAN HEM İZMİR PARA KAZANACAK"
Ege Ekonomiyi Geliştirme Vakfı (EGEV) Başkanı Yılmaz Temizocak ise dava sürecinde ?ok vakit kaybedildiğini vurgulayarak şunları söyledi:
"Dolayısıyla kaybedilen vakti hatırlamak bile istemiyorum, ?ünkü ?ok zararı var. Verilmiş olan kararla liman inşallah temyizi beklenmeden mal sahibine, kiracısına bir an önce verilir. Limana gelen gemi sayısı son günlerde iyice azaldı. Dolayısıyla bizim buna ?ok ihtiyacımız var. İzmir bir liman kenti. Verilen karar hayırlı olsun. Bu işten İzmir'in karlı ?ıkacağına inanıyorum. Sürecin devamında aksine bir karar alınmamasını da diliyorum."
Limanın yeni sahibine teslimiyle birlikte limanın yenileneceğini belirten Temizocak, "?zelleştirilecek diye yenilenmedi. ?zelleştirildikten sonra teslim edilecek diye yenilenmedi" dedi.
Yılmaz Temizocak, limanın ihtiya?larının belli olduğunu kaydederek, "Denizde derinleştirme faaliyetleri başlayacak. Gelen grup kendi müşterilerini buraya getirecek, bizim rakibimiz olan şehirlere gemilerin gitmesinden ziyade. Dolayısıyla hem müşteri ?oğalacak hem limanda elle?leme sayısı artacak, yenilenecek, hem liman hem İzmir para kazanacak" şeklinde konuştu.