Güncelleme Tarihi:
Dün Kartal-Yalova seferini yapan deniz otobüsü yavaş yavaş hızını azalttı, bir süre sonra tamamen durdu. Yolcular şaşkındı. Herkes olup biteni anlamaya çalıştı. Hürriyet Dünyası yazarı Yalçın Bayer'in de köşesine taşıdığı olayda durum kısa sürede anlaşıldı: Kaptan Murat Küçükçaylı, göç mevsimindeki leyleklere çarpmamak için deniz otobüsünü durdurmuştu. Kaptan Küçükçaylı, “Eğer durmamış olsaydım. En az 50-60 leylek ölürdü. Çünkü çok yorgunlardı” dedi.
Dün Kartal’dan yola çıkıp Yalova’ya gitmeye çalışan İDO’ya bağlı Temel Reis-II isimli deniz otobüsü, Marmara denizi ortasındayken, yavaş yavaş hızını düşürmeye başladı.
KAPTANIN DİKKATİ LEYLEKLERİ BÖYLE KURTARDI
Deniz otobüsü bir süre sonra tamamen durdu. Yolcular, aracın bozulmuş olabileceğini düşündü. Ancak durum çok kısa bir süre içinde anlaşıldı. Deniz otobüsünün sol tarafından, 10 metre yükseklikte uçan çok sayıda leyleğin olduğu görüldü.
Yolcular, birkaç dakika, leylek sürüsünün, deniz otobüsünün önünden arkasından geçip gitmelerini bekledi. Hürriyet Dünyası yazarı Yalçın Bayer'in de bugünki köşesine taşıdığı olayda Murat Küçükçaylı hurriyet com.tr'ye o anları anlattı. 12 yıllık kaptan olduğunu aktaran Küçükçaylı:
"EĞER DURMASAYDIM..."
“Daha önce de bir kez aynı durum ile karşılaştım. Leyleklerin göç mevsimi. Çanakkale’den gelip Arap Yarımadası’na gidiyor. Tüm Avrupa’da gelen leylekler var sürüde. Rotaları hep aynı. Belli yerlerde toplanıyorlar. Dün de Marmara Denizi’nin tam ortasına geldiğimizde sürü ile karşılaştık. Sürünün bir başı Kartal’a bir başı bizim bulunduğumuz yerde bulunuyordu. İkili sıra halinde uçuyorlar. Ancak o kadar alçakta uçuyorlar ki, neredeyse deniz otobüsüne çarpacaklardı. Belli ki yorgunlardı. Yavaş yavaş aracın hızını düşürdüm. Ancak yine araca bitişik uçuyorlardı. Bir süre sonra aracı tamamen durdurdum. Eğer durmamış olsaydım en az 50-60 leylek ölürdü. Ki paramparça olurlardı.”
'GÖÇ YOLLARINI DEĞİŞTİREMEYİZ'
İstanbul Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Zeynel Arslan, hayvanların bin yıllardan beri aynı yolu takip ederek göç ettiklerine işaret ederek “Bu hayvanlar genelde karayı tercih ediyor. Karadaki gündüz-gece ısı farklılığından yararlanıyorlar. Belli ki yorulmuşlar. Bazı yerlerde yük gemilerine de kondukları oluyor. Kışlamalarını Afrika’da, baharda ise Kuzey’e göç ediyorlar. Bizim bu yolları değiştirmemiz söz konusu değil. Burada yapılması gereken, hayvanların göç yolları üzerinde engel olunmaması. Şimdi düşünün Maslak’da her bir bina boy-boy, bu durum hayvanları etkiliyor. Şimdilerde gündemde olan 3. Havalimanı, 3. Köprü ve Kanal İstanbul gibi büyük projeler göçmen hayvanları olumsuz etkiliyor."