Güncelleme Tarihi:
Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı’nın Kabatepe mevkiinde Kumkamp açıklarında dünavlanan ’Rafet Reis 3’ adlı gırgır teknesi, radarlarına takılan balık sürüsü için ağlarını denize bıraktı. Toplanan ağlarda balık bekleyen tekne personeli, hiç ummadıkları bir sürprizle karşılaştı. 40 metre derinlikteki ağlara dolanmış 1,5 metre çapındaki demir bir cisim gören balıkçılar, önce bir anlam vermekte zorlandı. Ancak tekneye aldıkları cismi yakından incelediklerinde mayın olabileceğine kanaat getiren balıkçılar, Sahil Güvenlik’e haber verdi. Balıkçılar tekneye aldıkları mayını, Kabatepe limanına getirerek, Kabatepe-Gökçeada seferini yapan feribotların yanaştığı iskelenin kenarına bıraktı.
'ÖNCE MAYIN OLDUĞUNU ANLAMADIK'
Rafet Reis 3 teknesinin kaptanı 32 yaşındaki Yasin Girit (32), bölgede avlanırken balık sürüsünü görüp ağları bıraktıklarını belirtti. Girit şöyle dedi:
"Toplamaya başladığımızda ağlara dolanmış cismi gördük ve tekneye almak zorunda kaldık. Hemen Sahil Güvenlik’e haber verdik. Ardından limana dönüp mayına dolanan ağları temizledik ve rıhtıma bıraktık. Daha önce avlanırken mayına rastlamıştık. Ancak bu bize çok değişik geldi. Bu nedenle önce mayın olduğunu anlamadık. O yüzden de tekneye alıp limana getirdik."
SAS TİMİ ÇAĞRILDI
Olay yerine gelen Sahil Güvenlik Komutanlığı ekipleri, yaptıkları inceleme sonrasında, cismin Çanakkele Savaşları’ndan kalma bir mayın olduğunu belirledi ve çevrede güvenlik önlemi aldı. Ardından da yapılacak operasyon için İstanbul’dan SAS Komando Timleri çağrıldı. İskeledeki geniş güvenlik önlemi nedeniyle, dünden beri Gökçeada- Kabatepe arasındaki feribot seferleri de yapılamadı. İskeledeki mayın yüzünden, Gökçeada seferi geçici olarak Kabatepe’ye uğramadan doğrudan Çanakkale’ye yapıldı.
İÇİNDE 150 KİLO PATLAYICI
Gece boyu askerlerin başında nöbet tuttuğu mayını patlatmak için bu sabahtan itibaren hareketli dakikalar yaşanmaya başlandı. İstanbul’dan gelen SAS Komando Timleri mayının yanına giderek incelemede bulundu. Yuvarlak şekildeki mayının uzun zaman geçmesi nedeniyle tahrip olduğu, bir bölümünün delindiği, içindeki düzenek ve patlayıcının görülebildiği belirlendi. Yapılan planlamanın ardından Milli Park’a ait bir traktör mayının yanına getirildi. Sarsıntıyı önlemek için traktörün römorkuna bir miktar kum boşaltıldı. Mayın, bulunduğu yerden kepçe ile alınarak traktöre yüklendi. Bu arada SAS Komando timleri mayının çevresini de kum torbaları ile destekledi. Mayın, Kabatepe limanı Anafartalar sahil yolu güzergahından, İngiliz birliklerinin 1915’te çıkartma yaptığı Suvla Koyu’na getirildi. İçinde 150 kilo patlayıcı bulunan mayının İngiliz donanmasına ait olduğu ve tipinin ’demirli mayın’ olduğu belirtildi.
YARISINA KADAR KUMA GÖMÜLÜP PATLATILDI
Suvla Koyu’nda denizle kumsalın birleştiği noktada yarısına kadar kuma gömülen mayına SAS timi plastik patlayıcı yerleştirildi. Ardından da saat 13.05’te patlama gerçekleşti. Patlama öncesinde jandarma tarafından olası bir tehlikeye karşı mayının bulunduğu alanın 1 kilometre çevresi boşaltıldı. Ancak patlama korkulduğu kadar etkili olmadı. Patlamayla birlikte yerden yaklaşık 10 metre yüksekliğe kadar duman yükseldi. SAS ekipleri patlama sırasında mayının içindeki 150 kilo patlayıcının zamanla tahrip olması nedeniyle patlamayarak yandığını, bu nedenle de patlamanın beklendiği kadar etkili olmadığını belirtti. Patlamanın ardından mayından geriye iki küçük parça kaldığı, kumsalın ise barut izleriyle kaplandığı görüldü. Gelibolu Tarihi Milli Park görevlilerinin sahilde temizlik yapacağı belirtildi.