Güncelleme Tarihi:
Dünya petrol fiyatlarındaki yükselişe bağlı olarak benzin ve motorine gelen zamlar, otomobile binmenin maliyetini artırdı.
Zamlarla birlikte benzinli bir otomobilin 50 litrelik deposu 175, dizel aracınki ise 160 YTL'ye doluyor. LPG'li bir otomobilin aynı hacimli deposu ise yaklaşık 90 YTL'ye doluyor. Kilometre hesabına bakıldığında ise LPG'li ara?lar benzinlilere oranla yarı yarıya tasarruf sağlıyor.
Bu yüzden son haftalarda otomobil almak isteyenlerin tercihi LPG'li ara?lardan yana oluyor. Konya Oto Galericiler Sitesi'nde galerisi bulunan Yaşar Ercan, son aylarda sektörde alım-satımın ?ok yavaşladığını özellikle benzin ve motorin fiyatlarının ciddi oranda artması nedeniyle galericiler sitesine gelen alıcıların genellikle LPG'li ara? sorduğunu söyledi.
LPG D?N?Ş?M? 1800 YTL
LPG'li ara?ların diğerlerine göre bin YTL daha pahalı olduğunu ancak bunun fazla önemsenmediğini belirten Yaşar, şunları kaydetti:
"Bir kişi benzinli otomobil aldığında LPG dönüşümü i?in 1700-1800 YTL arasında harcama yapması gerekiyor. Bu durumda kişi, bin YTL fazla ödemeyi göze alıyor. Sitede, LPG'li lüks ara?ları bile bulmak mümkün. Benzinli ve LPG'li aynı marka ve model aracı yan yana sergileyin. Satılacaksa ilk olarak LPG'li ara? gidiyor. Benzinli otomobil alıp litresine 3,5 YTL vermek ağır geliyor. Ben dizel ara? kullanıyorum. Satmak istiyorum ama satamıyorum. Alıcısı yok."
Ercan, 1 yıl öncesine kadar dizel ile benzinli otomobiller arasında 5 bin YTL'ye varan farklar olduğunu ancak şimdi bu farkın kalmadığını söyledi.
?zellikle motorin fiyatlarının benzini yakalaması nedeniyle dizel ara?ların cazibesinin yitirdiğini ifade eden Ercan, "Dizel ara?lar LPG'ye de dönüştürülemiyor. Bu yüzden dizel-benzinli arasında tercih benzinliden yana olmaya başladı. Benzinli aracı alan kişi LPG dönüşümü yaptırıp daha tasarruflu kullanabiliyor, Şimdi dizel ara?ların yüzüne bile bakan yok" dedi.
Başka bir galerici Ercan Dağ ise kriz söylentileri, faizlerin yükselmesi ve dolardaki hareketlilik nedeniyle, ikinci el otomobil sektöründe "yaprak kıpırdamadığını" söyledi.
Böyle bir ortamda LPG'li ara?ların alıcı bulduğunu, dizel ve benzinli ara?ların ise satıcısının ?ok olduğunu belirten Dağ, "Yeni ara? alanlar bile benzinli alıyor hemen gidip LPG dönüşümü yaptırıyor. ?zellikle kent i?indeki kullanıcılar i?in benzinli ya da dizel ara?lar ?ok pahalıya geliyor" diye konuştu.
Konya'da LPG'li bazı ara?ların model ve kalitesine göre fiyatları şöyle:
OTOMOBİL FİYAT (YTL)
------------------ --------------
Opel Vectra (2003) 24-25 Bin
Renault Megane (2004) 19-22 Bin
VW Passat 1.8 (1998) 17-20 Bin
Toyota Corolla GLİ (1997) 14-16 Bin
Renault Clio (2004) 12-16 Bin
Fiat Palio Weekend (2003) 12-15 Bin
Hyundai Accent (2001) 11-13 Bin
Opel Vectra (1996) 10-11 Bin
Doğan SLX (1998) 8-10 Bin
Şahin (1999) 8-9 Bin
Fiat Uno 1.4 (1999) 8-9 Bin
Renault Brodway (1993-1994) 5-7,5 Bin