Güncelleme Tarihi:
Türkiye;nin Roma Büyükel?iliğinin katkısıyla düzenlenen etkinlikte, Tania Velmans tarafından hazırlanan kitapta makaleleri bulunan yazarlardan 4'ü, eser hakkında bilgi verici konuşmalar yaptı.
Türkiye;nin Roma Büyükel?isi Uğur Ziyal, etkinliğin a?ılış konuşmasında, İstanbul;un tarihi sırayla ü? büyük imparatorluğa, Roma, Bizans ve Osmanlı;ya başkentlik yapmış bir kent olduğunu anımsatarak, "Nobel ödüllü Orhan Pamuk;a ilham kaynağı olmuş İstanbul, son derece dinamik, modern bir metropoldür. Tarihi, kültürel ve manevi a?ıdan İstanbul kadar zengin sayılabilecek kent sayısının ?ok az olduğu kanaatindeyim" dedi.
Ziyal, müelliflerin değerli bir ?alışma ortaya ?ıkardıklarına da değinerek, "bu kitap, bilimsel ve profesyonel i?eriği ve sanatsal değeri yüksek fotoğraflarıyla, kentin tarih?esinin önemli bir bölümünü mükemmel bi?imde yansıtmaktadır" diye konuştu.
Büyükel?i Ziyal, eserin Türkiye konusunda gelecekte de yeni ?alışmaların hazırlanmasına yol a?acak verimli bir işbirliği i?in bir "ilk adım" niteliği taşıması temennisinde de bulundu.
İstanbul tarihini, kentin kuruluşundan 19. yüzyıl sonlarına dek sanatsal, mimari ve kentleşme a?ılarından irdeleyen yapıtta Osmanlı dönemini konu alan bölümün yazarı Do?. Dr. Giovanni Curatola, 1453 sonrası dönemin muhtelif özelliklerine dikkati ?ekti.
"ANLAMAKTA DAHİ ZORLANIYORUZ"
Curatola, Osmanlı'nın gerek mimari gerek kültürel a?ıdan Bizans dönemiyle sürekliliği korumuş olduğuna değinerek, "örneğin kentin sembolü olan Ayasofya, varlığını korumaya devam etmiştir. Ayasofya;da, İspanya;da Endülüs Emevileri sonrasında hakimiyetin yeniden İspanyollara ge?mesinin ardından Kurtuba Camii;nin başına gelenlere benzer bir yağmalama ve yıkım söz konusu olmamıştır" dedi.
Osmanlı'nın İstanbul;a Müslüman bir kimlik kazandırmasının kente bina edilen yeni eserlerle ger?ekleşmiş olduğuna da işaret eden Curatola, "İslam kenti, eskiyi kovmak suretiyle değil, normal bir süre?te yerleşme suretiyle oluşmaktadır. Ancak dayatmacı bir düşünceye alışmış olduğumuz i?in bugün söz konusu olguyu anlamakta dahi zorlanıyoruz" diye konuştu.
Konuşmasında Mimar Sinan;a da değinen Curatola, "Mimar Sinan;ın Süleymaniye Camii buna bir örnektir. Sinan, asla bir kopyacı olmamıştır. Daha önceki mimari eserlerden de esinlenerek, yeni bir anlayışla yeni şaheserler ortaya koymuştur. Sinan, eserleri sayesinde, İslam coğrafyasında kendisinden sonraki dönemler i?in de bir esin kaynağı olmuştur" dedi.
Curatola, Türkiye;nin tarihsel ve kültürel a?ıdan Avrupa;nın bir par?ası olduğuna da değinerek, şöyle devam ettiı:
"Son dönemlerde Ankara;nın AB üyeliği konusunda kimi soru işaretleri oluşturmaya ?alışanları şahsen ben anlayamıyorum. Köken tartışmaları konusunda da asıl mesele şudur: Avrupa;nın Türkiye;yi de i?ine alan kökenlerini unutması nasıl mümkün olabilir? Ben Türkiye;ye gittiğim zaman, kendimi evimde hissediyorum. O ülke zaten Avrupa olduğu i?in böyle hissediyorum. Hazırladığımız kitabın, Türkiye;yle aramızda düşmanlık değil, kardeşlik olduğunun anlaşılmasına da katkı sağlamasını umuyorum."
"AVRUPA, T?RKİYE'NİN AB ?YELİĞİYLE BİRLİKTE
Arkeoloji profesörü Eugenio Russo ise İstanbul;un, kuruluş döneminden itibaren kozmopolitliğinin yanı sıra, bir "emperyal kent" olmakla dikkati ?ektiğine işaret etti.
İstanbul;un son 90 yıl itibarıyla bu temel özelliklerini kaybetmekte olduğunu belirten Russo, "İstanbul;un kendine özgü o eski kozmopolitliğini, bugün itibarıyla New York;ta görüyoruz. Ama ben İstanbul i?in bir rövanşın söz konusu olacağına inanıyorum. Avrupa, Türkiye'nin AB üyeliğiyle birlikte, başkentini de bulmuş olacaktır. Hele hele uzun vadede Rusya da AB;ye dahil olduğunda, İstanbul;un hem stratejik hem coğrafi konum itibarıyla Avrupa i?in ideal bir başkent haline geleceğini düşünüyorum" dedi.
Etkinlikte, Curatola ve Russo dışında, eserin müelliflerinden Vittorio Franchetti Pardo ve Roberto Cassanelli de birer kısa konuşma yaptı.
Jaca Book yetkilileri, görsel malzemelerinin güzelliğiyle de dikkati ?eken, kuşe kağıda basılan 450 sayfalık eserin Fransızca tercümesinin de yakında yayımlanacağını belirtti. Büyük boy bir kitap olarak hazırlanan eser, İtalya;da 150 avro fiyatla satılmak üzere kitap?ı vitrinlerindeki yerini de aldı.