Güncelleme Tarihi:
ÇALIŞMA HAKKI İÇİN DAVA MI AÇSAK
Vedat Koçyiğit
Türkiye’den emekli olduğunuzu, yurtdışında ikamet ettiğinizi ancak geçiminizi sağlamakta zorlandığınız için, sigortalı bir işte çalışmak istediğinizi ancak aylığınız kesilir korkusuyla çalışamadığınızdan şikayetçi olduğunuzu, mağduriyetinizi giderici yasal bir değişikliğin söz konusu olup olmayacağınızı merak ediyorsunuz. Bu konuda maalesef an itibariyle içinizi rahatlatacak olumlu bir yanıt veremeyeceğim. Halihazırdaki uygulamaya göre, SGK’dan yurtdışı borçlanma yoluyla emekli olan kişiler yurtdışında sigorta tabi bir işyerinde çalışmaları, işsizlik/hastalık parası veya sosyal yardım parası alınması halinde, aylıklarını durdurmaları gerekiyor. Aksi takdirde haksız yerine alınan aylıklar, yasal faiziyle birlikte geri alınıyor. “Bu konuda SGK’yı mahkemeye vermek, çıkar yol mudur?” diye soruyorsunuz.
Türkiye’de Sosyal Güvenlik Destek Primi (SGDP) uygulaması yürürlükten kalktığına, yani yurtdışında yaşayan emeklilerin çalışmalarının önünde duran bu önemli engel ortadan kalktığına göre, mahkemeye başvurarak, çalışma hakkı konusunda emekliler arasında eşitliğin sağlanması talebiyle dava açabilirsiniz. Davayı kazanmanız halinde, bu karar yurtdışında ikametli binlerce emekli vatandaşımız için örnek teşkil edecektir ve eminim binlerce emeklinin hayır duasını alırsınız.
YURTDIŞINDA GÖREVLİ ÖĞRETMENLER DE ARAÇ GÖTÜREBiLiYORLAR MI
Necati Gedikli – Salem/Almanya
ALMANYA’da görevlendirilmiş bir Türkçe öğretmeni olduğunuzu, beşinci yılınızı doldurduğunuzu, şimdi ise Alman plakalı aracınızı Türkiye’ye götürüp iki yıl kullanıp sonra da gümrüğe bırakmak istediğinizi belirtiyor, bunun mümkün olup olmayacağını soruyorsunuz.
Evet bu mümkün. Yurtdışında yaşayan Türk vatandaşları veya Mavi Kartlılar, yurtdışından götürdükleri yabancı plakalı taşıtlarının Türkiye’de kalabileceği azami süre 730 gündür (2 yıl). Yurtdışında en az 185 gün kaldığınızı belgelemek için bağlı olduğunuz yabancılar dairesinden belge almanıza gerek yok.
Zaten Türkiye gümrük bölgesinden çıkış yaptığınızda, gümrük kayıtlarında sizin yurda giriş ve çıkış tarihleriniz kayıt altına alındığı için, geçerli süreli pasaportun dışında, ayrıca yurtdışında kalış sürenizi kanıtlamak için ayrı bir belgeye ihtiyaç duyulmamaktadır.
Yurtdışından emekliler için ise emekli olduğuna ilişkin yetkili konsoloslukça onaylı Türkçe belge gerekli. Bu belgenin girişte veya daha sonra gümrük makamlarına ibraz edilmesi gerekiyor. Taşıtı Türkiye’de bırakarak yurtdışına çıkarken şunlara dikkat etmelisiniz. Taşıt herhangi bir gümrük idaresinin denetimine bırakılmalı. Ancak, gümrük idaresinin taşıtı muhafaza altına alacak yerinin bulunmaması halinde, aracın teslim edileceği tüzel kişiliğe sahip resmi veya özel kuruluşlardan taşıtın kendilerinde muhafaza edileceğine ve kullanılmayacağına ilişkin taahhütname alınmak suretiyle gümrük idaresinin denetim ve gözetimi altında uygun bulunacak yerlere konularak çıkışlarına izin verilir. İlgilinin pasaportuna gerekli meşruhat verilerek kayıtlarından taşıtın giriş kaydı kapatılır. Otomasyon sistemi bulunmayan gümrük idarelerince ise bu durum Gümrükler Kontrol Genel Müdürlüğü bildirilir.
HANGİ BELGELER GEREKLİ
Taşıtların herhangi bir nedenle sahibi tarafından yurtdışı edilememesi ya da taşıtını gümrük idaresine veya gümrükçe izin verilen yerlere bırakarak yurtdışına çıkış yapan kişinin Türkiye’ye geri dönememesi hallerinde taşıtın usulüne uygun vekaletname ile yetkilendirilen başka bir şahıs tarafından Transit Rejimi hükümleri çerçevesinde yurtdışı edilmesine izin verilir. Aracıyla Türkiye’ye giriş yaparken, araç sahipleri şu belgeleri ibraz etmeleri gerekiyor: Taşıtın mülkiyet belgesi (taşıt, giriş yapacak ki- şiye ait değil ise geçerli bir vekaletname veya kiralama sözleşmesi), taşıta ait Türkiye’de geçerli sigorta poliçesi, kişinin pasaportunun (ülkeye göre resmi hüviyet) ibrazı gerekir.