Güncelleme Tarihi:
ALMAN Hükumeti'nin otomotiv piyasasını ve buna bağlı olarak istihdamı koruma amaçlı hayata geçirdiği hurda primi uygulaması yeni araç satışlarının rekor seviyelere çıkmasını sağladı. En çok rağbet küçük binek otolarda görüldü. İhracatta ise büyük bir gerileme yaşandı. Buna rağmen Mercedes, BMW ve Porsche yine de satışlarını az da olsa arttırabildiler.
İç piyasada satışlar canlanırken dış ülkelere yapılan ihracattaki düşüşler bilançoları olumsuz etkiledi. 2009 yılının ilk yarısında Almanya genelinde 2,06 milyon yeni otomobil için yeni ruhsat çıkarıldı. Bu rakam bir önceki yıldaki döneme göre yüzde 26 oranında bir artış anlamına geliyor. Buna karşılık ihracatta yüzde 35 oranında bir gerileme yaşandı. Üretim ise yüzde 24 oranında azaldı. Yıl geneline bakıldığında ihracatta yüzde 20 oranında bir düşüş gerçekleşecek. Bu nedenle şirket yöneticileri 2010 yılı için endişeli olduklarını açıkladılar. Uzmanlara göre de otomotiv pazarı bir milyon araç azalarak yüzde 30 oranında daralacak. Eğer o zamana kadar ihracatta bir canlanma yaşanmazsa üretim bantlarının durabileceği bildirildi.
Haziran ayı rekor ayı
Otomobil Sektör Birliği (VDA) Başkanı Matthias Wissmann, Perşembe günü Frankfurt am Main kentinde yaptığı açıklamada şu bilgileri verdi; “Haziran ayı içinde Almanya genelinde bir önceki yıla kıyasla yüzde 40 daha fazla olmak üzere 427 bin yeni araç trafiğe çıktı. Bu Almanya'nın birleşmesinden bu yana gerçekleşen en yüksek değerdir. 2009 yılı için hacmin 3,5 milyon araç olmasını bekliyoruz. İç pazardaki talep öncelikle hurda primi ve yeni araç vergisi uygulaması nedenine bağlı olarak gelişti. Burada kullanışlı küçük araçlar büyük avantaj sağladılar. Elimizdeki verilere göre pazar artışındaki bu araçların payı yüzde 98 oranında.”
Kazanan yine üreticiler
VDA'nın ve resmi kaynakların verilerine göre haziran ayı itibarı ile VW şirketi yüzde 52, Opel yüzde 56 ve Ford yüzde 41 oranında artış kaydettiler. Bunun yanı sıra ithal otolarda da artış yaşandı. İthal otolarda 2008 yılına kıyasla yüzde 138,2 oranında bir artış kaydeden Lada birinci olarak listeye girdi. Lada'yı yüzde 130,8'le Hyundai, yüzde 111,5'le Alfa Romeo ve yüzde 106,9'la Fiat izledi. Küçük binek otolarda yaşanan bu canlılık az da olsa lüks araçlara da yansıdı. Verilere göre büyük binek arabalarda Mercedes yüzde 7, BMW yüzde 15 ve Audi de yüzde 18 oranında artış sağladılar. Ancak iç pazardaki bu canlanma üreticileri sevindiremedi. VDA Başkanı Wissmann durumu yorumlarken, “Alman otomobil üreticileri dünya genelinde yaklaşık 11 milyon araç üretiyor. Bunun beşte dördü Almanya dışındaki müşteriler için. Yine de ihracat pazarlarında zemin oluşmaya başladığını görüyoruz. Eğer görüldüğü gibi yurtdışı pazarlarının ikinci yarıyılda daha düşük bir seviyede sabitlenerek gerçekleşir ve önümüzdeki yıl da biraz da olsun hafiflerse o zaman dibe inişi arkamızda bırakabiliriz” açıklaması yaptı.
Otomobil başına bin 800 Euro zarar
Yapılan bir araştırmaya göre ise otomobil sektöründe mali çıkmaza giriyor. AlixPartners Ticari Danışmanlık şirketinin yaptığı araştırmada bulunduğumuz yıl içinde sürüm ve satışta yaşanan duraklama nedeni ile satılan her otomobilde ortalama bin 800 Euro zarar oluştuğu ortaya çıktı. 2010 yılında sadece Avrupa'daki şirketlerin toplam 40 milyar Euro harcayacakları ve bu nedenle de otomobil pazarının çok yavaş iyileşme kaydedecekleri açıklandı. Krizden önceki seviyeye ise ancak 2014 yılında ulaşılacağı düşünülüyor.