Güncelleme Tarihi:
AlmanHükümeti tarafından hazırlanan ve Federal Parlamento tarafından onaylanarak yürürlüğe giren 50 milyar Euro'luk konjonktür paketi, otomotiv sektörünü rahat nefes aldırdı.
Daha önce de özellikle mali darboğa giren Alman bankalarına maddi destek ve finans güvencesi vermek için yaklaşık 30 milyar Euro'luk 1. konjonktür paketini yürürlüğe koyan Alman hükümetinin otomotiv sektörüne yönelik kurtarma girişimi de, meyve vermeye başladı.
Yeni araç satın alınması halinde 9 yaşın üzerinde olup da trafikten kaydı silinecek araçlar için 2 bin 500 Euro “taşıt primi” ödenmesiyle, küçük model araç üreten Ford ve Opel'de araba satışlarını arttırdı.
Opel'de martta kısa çalışma yok
Hükümetin ödediği 2 bin 500 Euro hurda primi, çok zor durumda olan Opel'in satışlarını artırdı. Opel, geçen aralık ayına göre ocak ayında satışlarının yüzde 30 oranında arttığını bildirdi. Diğer otomobil üreticilerinde olduğu gibi, Opel'in de az yakıt tüketen küçük arabaları ilgi görüyor. Opel, artan talebi karşılamak için Bochum ve Eisenach işletmelerinde planladığı kısa çalışmayı iki gün azaltmayı kararlaştırdı. İspanya'nın Zaragossa şehrindeki işletmede de kısa çalışma günleri azaltılacak.
60 bin sipariş
Opel'in ana şirketi General Motors'un (GM) Avrupa pazarlama direktörü yardımcısı Alain Visser, Insignia modelinin üretildiği Rüsselsheim işletmesinde ise üretimin artırılacağını, dolayısıyla daha çok çalışma olacağını açıkladı. Visser, şu anda Insignia için 60 bin sipariş verildiğini bildirdi. Hurda araç primi için Federal Hükümete teşekkür eden Visser, primin araba sektörünü çok çabuk canlandırdığını, bunun da sektörde istihdama olumlu etkisi olduğunu söyledi.
Kısa çalışma azalıyor
Prim sayesinde üretimin artması nedeniyle Eisenach'tan sonra Bochum üretim tesislerindeki kısa çalışma azaltılıyor. İşçi Temsilciliği Başkanı Rainer Einenkel, şanzıman üretimi yapan ikinci fabrikada mart ayında kısa çalışma olmayacağını bildirdi. Einenkel, bu ayda ise sekiz gün olarak planlanan kısa çalışmayı altı günü düşürdüklerini açıkladı. Opel'in küçük modelleri Corsa ile Agila'ya talebin büyük miktarda arttığını bildiren Einenkel, bunun Astra'ya yansımasını dilediğini söyledi
Primi almak için paniğe gerek yok
Otomobil İhracatçılar Birliği Almanya'da uygulamaya konulan hurda araç primi konusunda herhangi bir endişeye gerek olmadığını bildirdi. Uluslararası Otomobil Üreticileri Birliği (VDIK) Başkanı Volker Lange, Perşembe gününe kadar sadece 41 bin 600 başvurunun yapılmış olduğunu açıklayarak, uygulama için öngörülen 1,5 milyar Euro'luk meblağın 600 bin araç için yeterli olduğunu belirtti. VDIK Başkan Yardımcısı Jens Becker ise, bu miktarın tamamıyla kullanılmayacağını düşünüldüğüne dikkat çekerek, sadece 400 bin araç için başvuru yapılacağını tahmin ettiklerini söyledi.
Günde 6 bin başvuru
Almanya çapında dokuz yaşın üzerinde toplam 13 milyon araç bulunuyor. Ancak bunun yaklaşık yarısının satışında 2 bin 500 Euro'nun üzerinde gelir elde edilebileceğinden yola çıkan yetkililer, yıl sonunu kadar yürürlükte kalacak uygulamada paniğe gerek olmadığını bir kez daha açıkladılar. Uzmanlar şu anda günde 6 bin başvuru yapıldığını söylediler.
Hurda primiyle ilgili akla takılan sorular
Teşvikten kimler yararlanacak?
- Araçları en az bir yıl üzerlerinde kayıtlı olan ve araç yaşı 9 ve üzeri olan tüm otomobil sahipleri, çevreye uyumlu (Abgas-Norm Euro 4) yeni bir otomobil satın aldıklarını belgeledikleri zaman bu teşvikten yararlanabilir.
Teşvik satın alınan bir yaşındaki yeni araç (Jahreswagen) için de geçerli mi?
-Evet. Ancak araç trafiğe kaydedildikten sonra üzerinden en fazla 12 ay geçmiş olması gerekir.
Şu anda yeni bir otomobil almak istersem durum ne olacak?
- Eğer acele bir araba almanız gerekiyorsa, eski aracınızın hurdaya çevrilmesine dair bir evrak almayı unutmayın. Bununla ilgili hurdacıdan alacağınız yazılı belge veya faturayı mutlaka saklayın.
Teşvik ne zamandan itibaren geçerli?
- Yeni düzenleme hemen geçerli olup, bu yılın 31 Aralık tarihine kadar trafiğe kayıt edilecek araçlar için geçerli. Teşvik için toplam 1,5 milyon Euro ödenek ayrıldı.
Otomobilini geçtiğimiz yıl ısmarlamış ve önümüzdeki günler içinde aracını teslim alacakların durumu ne olacak?
- Bu konuda şu anda açıklığa kavuşmuş durumda değil.
Teşvik yabancı otomobiller içinde geçerli olacak mı?
-Evet.
Yeni araçlar için alınan iki yıllık vergi muafiyeti devam edecek mi?
- Daha önceki düzenleme aynen geçerli olup yeni düzenlemeye rağmen uygulanmaya devam edecek.
Ford'da da işler açıldı
Hurda primi uygulamasıyla birlikte işleri açılan otomobil şirketlerinin arasında Ford da yer aldı. Özellikle Fiesta ve Fusion marka küçük otomobillere olan rağbet, Ford yönetimi ve çalışanların yüzünü güldürdü. Şirket tarafından yapılan açıklamada, yaz aylarına kadar işçiler tam kadro çalışacakları bildirildi. Halihazırda Köln'daki Ford tesislerinde üç vardiya çalışılıyor ve günde 1.750 araba üretiliyor.
Yaklaşık 6 bini Türk, toplam 17 bin kişinin çalıştığı Ford'un Köln'deki üretim tesislerinde yapılması planlanan kısa çalışma uygulaması rafa kaldırıldı. Geçen yılın aralık ayında aynı tesiste 5 hafta boyunca kısa çalışma programına geçilmiş ve bu uygulamadan 820 çalışan etkilenmişti.
Romanya endişesi sürüyor
Ford fabrikası geçtiğimiz yıl ABD'ye, 264 bin 700 adet dört litrelik V6 motoru ihraç etmişti. Firmanın en verimli dönemlerinde bu rakam yılda 680 bin motora kadar çıkıyordu. Rakamlardaki bu azalma nedeniyle uzmanlar, Amerika'ya yüksek hacimli motor satışının önümüzdeki birkaç yıl içinde bitebileceğini bile öne sürdü. Firma ise buna ek olarak üç silindirli küçük otomobil motorlarının Romanya'daki Craiova fabrikasına kaydırılmasından endişe ediyor.
İşçiler diken üstünde
Üretimin Köln'deki Ford motor fabrikasından Romanya'ya kaydırılması durumunda 720 kişinin işlerinin tehlikede olduğu belirtiliyor. Ford yönetimiyse, şu andaki anlaşmalara göre 2011 yılının ilk yarısına kadar Köln ve Saarloius kentlerinde bir sorun yaşanmayacağını vurguluyor.