Güncelleme Tarihi:
ALMAN eğitim sisteminin dünyadaki diğer eğitim sistemlerine göre temel farklılıklar gösterdiğini söyleyen ve başarı için gereken önlemleri Hürriyet'e açıklayan siyasetçiler ve dernek yöneticileri "Eğitimde başarı için değişim şart" dediler. Kuzey Ren Vestfalya Eyaleti Sol Parti Milletvekili Özlem Alev Demirel "Dördüncü sınıftan sonra çocuklar, neredeyse altı farklı okula dağıtılıyor. Bu Alman İmparatorluğu'nun bir mirası. O zamanlar çocuklar mensubu olduğu sosyal sınıfa göre farklı okul türlerine ayrılıyordu. Günümüzde bir işçi çocuğunun liseye gitmesi gerekmediği açıkça söylenmese de, tatbikatta sosyo-ekonomik açıdan zayıf ailelerden gelen çocuklar liseden çok ortaokula gidiyor" dedi.
AZ ÖDENEK AYRILIYOR
Eğitim sektörünün finansman açığına mahkum edilmesinin de başka bir sorun olduğuna değinen Demirel "Çocukların bireysel teşvikine çok az ödenek ayrılıyor. Bir kez dahi ders yardımı almadan eğitim sürecini sonuna kadar tamamlayabilen doğru dürüst bir çocuk kalmadı. Ayrıca Almanya'da hala çoğu ders iptal oluyor ve sınıflar çok kalabalık. Okullarda çok az öğretmen var. Eğitim sektöründe yuvadan tutun, okul ve yüksek okul, hatta meslek içi eğitimde dahi yapısal bir finansman açığı bulunuyor. Savunmaya harcanan paralar, buraya harcansa daha doğru bir yatırım yapılmış olurdu" diye konuştu.
İŞSİZLİK RİSKİ DAHA FAZLA
Demirel geçmen gençlerle Alman öğrenciler arasındaki farkı şu bilgilerle gözler önüne serdi: "Göçmen ailelerinin çocukları yüzde 18'i okulu mezun olamadan terk ediyor, sadece yüzde 23'ü bir meslek eğitimi görüyor (Alman yaşıtlarında bu oran yüzde 57). Göçmenlerin yüzde 40'ının mesleki eğitimi bulunmuyor, Türkiye'den gelen göçmenlerde bu oran yüzde 72 (Almanlarda yüzde 12). Göçmenler arasında işsizlik riski Almanlar'ınkinden iki kat daha fazla. Türk gençlerinin yüzde 18'inin okul diploması yok, yüzde 35'inin ise eğitimi dahi bulunmuyor. Göçmenlerin durumu ancak çocukların olabildiğince uzun bir süre birlikte eğitim görmeleri ve sosyal farklılıkların daha az önem taşıması halinde iyileştirilebilir. Bu yüzden herkes için tek okul talep ediyoruz."
BAŞARI İÇİN BUNLAR ŞART
ALMAN eğitim sisteminin önemli eksikleri bulunduğunu söyleyen Yeşiller Partisi Kuzey Ren Vestfalya (NRW) Eyalet Milletvekili, Parlamento Grubu Sağlık ve Entegrasyon Politikası Sözcüsü Arif Ünal, okulda başarı için önlemler alınması gerektiğini söyledi. Ünal "Tüm sistemin tek kültüre dayalı olması, yani yeni oluşan çok kültürlü, çok dinli toplumun dinamiklerini dikkate almaması ve bu toplumun gereksinmelerine cevap verememesi olarak ortaya çıkıyor. Örneğin Almanya'da yaşayan tüm göçmenlerin, ama özellikle Türk kökenli insanların ana dillerinin okulda ikinci dil olarak öğretilmemesi, bu çocukların kültürlerine değer verilmemesi ve bunların ders müfredatında ele alınmaması, çocuklarda kendi dillerini ve kültürel değerlerinin daha az değerli olduğu, dolayısı ile kendilerinin daha az değerli oldukları kanısını güçlendirmekte ve kişilik gelişimlerini olumsuz etkiliyor. Bir de bunlara, okullarda çok az göçmen kökenli öğretmenin çalışması ve Alman öğretmelerin de çok kültürlülük konusunda eğitim almamaları, eğitimdeki eşitsizliği daha da pekiştiriyor" dedi.
Ünal eğitimde başarı sağlanması için şu önerilerde bulundu:
1- Çocuklarımızın çocuk yuvalarına gitmesini sağlamak, devletin çocuk yuvası yerini ücretsiz olarak garanti etmesi.
2- Çocuklar daha uzun birlikte okumalı ve daha sonra sadece çocukların yetenekleri ve ilgi alanlarına göre okul seçimi yapılmalı. Seçimde veliler söz sahibi olmalı.
3- Okullarda göçmenlerin konuştukları tabi dillerin de müfredata alınması, bu çocukların geldikleri ülkeler ve kültürleri hakkında tüm çocuklara bilgi verilmesi.
4- Öğretmenlerin çok kültürlülük konusunda eğitimlerine önem verilmesi, göçmen kökenli öğretmenlerin okullarda çalıştırılması.
5- Ailelerin çocuklarının eğitimine önem vermeleri, içinde yaşadığımız ülkenin olanaklarından en iyi şekilde yararlanmaları gerekiyor.
6- Çocuklarımıza küçük yaşta okuma alışkanlığını kazandırabilmek