Güncelleme Tarihi:
Önümüzdeki hafta başlayacak Euro 2008, dünya genelinde milyonlarca kişiyi ekran başına kilitleyecek. Her maçını 150 milyon kişinin canlı olarak izlemesi beklenen Euro 2008, yaklaşık 200 ülkeye ulaşacak. Dünya çapında tanınan firmaların katkılarıyla UEFA’nın gelirleri de bu yıl yüzde 45 artacak. En son Portekiz’de düzenlenen Euro 2004’te kasasına 852 milyon Euro koyan UEFA, bu yılki organizasyondan 1 milyar 250 milyon Euro gelir elde etmeyi planlıyor. Euro 2008 sponsorları ve yayın hakları UEFA’nın gelirlerinin büyük kısmını oluşturuyor. Bunun yanı sıra saha içi reklamlar, taraftar ürünleri ve maç biletleri de UEFA’nın Euro 2008’den 1 milyar 250 milyon gelir elde etmesini sağlayacak.
600 milyon Euro harcanacak
UEFA bu gelirlerinin önemli bir kısmını Euro 2008 boyunca harcayacak. Stadyum kiraları, güvenlik personeli, Euro 2008 tanıtımları ve takımlara dağıtılan ödül paraları 600 milyon Euro’yu bulacak. Euro 2008’den elde edilen gelirlerin geri kalanı ise 4 yıl boyunca yani bir sonraki Avrupa Şampiyonası maçlarına kadar UEFA’ya üye 53 ülkenin federasyonlarına, UEFA’nın kendi harcamalarına, eğitim çalışmalarına ve futbolun gelişiminde kullanılacak.
Gelirler yüzde 45 artacak
Gelirlerini her turnuvada artıran UEFA, 2004 yılına göre bu yıl yüzde 45 daha fazla gelir sağlayacak. En son Portekiz’de düzenlenen ve Yunanistan’ın şampiyonluğuyla sonuçlanan Euro 2004’te 852 milyon Euro gelir elde eden UEFA bu yıl 1 milyar 250 milyon Euro gelir sağlamayı planlıyor. UEFA 16 yıl önce düzenlenen turnuvada 41 milyon Euro, Euro 1996’da 147 milyon Euro, 2000 yılındaki turnuvada ise 230 milyon Euro kazanmıştı.
10 adet sponsoru bulunuyor
Yaklaşık 200 ülkeye ulaşacak olan Euro 2008 maçları için dünya çapındaki şirketler de reklam pastasını büyüterek UEFA’nın gelirlerini artıracak. Euro 2008’in ticari haklarını ciddi maddi getiriler sağlayacak şekilde satan UEFA, turnuva için 10 ana sponsor firma ile anlaştı. Adidas, Coca-Cola, Canon, Carlsberg, Castrol, Continental, Hyundai/Kia, JVC, Mc Donald’s ve Mastercard’ın ana sponsorluğunu üstlendiği turnuvada birçok firma da çeşitli katkılar sağlayacak.
1 milyar 250 milyon Euro nasıl harcanacak
-Gelirin 600 milyon Euro’su şöyle değerlendiriliyor:
-Stadyum kiraları
-Güvenlik elemanları
-Catring firmaları
-Euro 2008 çalışanları
-Hakem ücretleri
-Takımların ödül paraları
-650 milyon Euro’luk kısmı ise şöyle kullanılacak:
-Üye federasyonlara yardımlar
-Sosyal sorumluluk projeleri
-UEFA eğitimleri ve giderleri
-Çeşitli organizasyonlar
-Kadın futbol ligi desteği
-Futbolun gelişimi
Bilet talebi 18 kat artarak 8.7 milyonu buldu
İsviçre ve Avusturya’da oynanacak maçların biletlerine bu yıl 8.7 milyon başvuru gerçekleşti ve 2004 yılındaki maçlara göre 18 kat daha fazla bilet talebi geldi. Milyonlarca kişinin bilet alımı için başvurduğu UEFA ise bu yıl 1 milyon 50 bin bilet satışı gerçekleştirdi. 30 ve 50 bin kişilik stadyumlarda oynanacak maçların biletleri de Avrupa’da karaborsaya düştü. Biletlerin yüzde 38’ü ülkelerin federasyonları aracılığıyla dağıtılırken, bilet gelirlerinin yüzde 33’lük kısmı halka açık satışlardan elde edildi. UEFA ayrıca kendi misafirleri ve Avrupa ülkelerinin önde gelen isimleri için de kontenjan ayırdı.
Euro 2004 gelirleri nasıl dağıtıldı
-Düzenlenen turnuvaya 169 milyon Euro harcandı.
-UEFA kurumsal operasyonlara 154 milyon Euro harcadı.
-Takımlara 128 milyon Euro dağıttı.
-HatTrick programı için 314 milyon Euro ayrıldı.
-20 milyon Euro medya giderleri için kullanıldı.
16 takıma 184 milyon Euro ödül dağıtılacak
16 Avrupa ülkesinin mücadele edeceği Euro 2008 boyunca takımlar kasalarını dolduracak. 2004 yılında Portekiz’de düzenlenen turnuvada toplam 128 milyon Euro ödül dağıtan UEFA, gelirlerin artmasıyla birlikte takımlara verilen ödül paralarını da yükseltecek. Gelirlerin 184 milyon Euro’su takımlara ödül parası olarak dağıtacak. İlk grup maçlarında 3 karşılaşmadan galip ayrılarak kupayı kazanan bir takım kasasına sadece topladığı puanlarla tam 23 milyon Euro koyacak.
Avrupa futbol pazarı 13.6 milyar Euro oldu
Deloitte Spor Endüstrisi Grubu tarafından hazırlanan Yıllık Futbol Finansmanı Araştırması yayınlandı. 2006-07 sezonu sonunda Avrupa futbol pazarının 1 milyar Euro artışla 13.6 milyar Euro’ya yükseldi. Bu rakamın 7 milyar Euro’su Avrupa’nın en büyük 5 ligi olan İngiltere, Almanya, İspanya, İtalya ve Fransa liglerinin gelirleri toplamına ait. İngiltere Premier Ligi, bu dev pastadan 2.3 milyar Euro toplam gelirle aslan payını alan lig konumunda bulunuyor. Ardından 1.4 milyar Euro ile Almanya Birinci Ligi (Bundesliga) geliyor. İspanya, İtalya ve Fransa hemen bu ikilinin arkasında sıralanıyor. İtalya’nın da önümüzdeki yıllarda ikincilik için keskin bir rekabete gireceğini öngörüyor.
En başarılısı Almanlar
Almanya’da uygulanan lisanslama sisteminin kulüplerin karlılık performansını etkilediğini ifade eden rapor, bireylerin kulüp sahibi olmasının engellendiği Almanya ile İngiltere’nin karlılık performanslarını karşılaştırmanın ilginç sonuçları üzerinde duruyor.
Futbol endüstrisi büyüyor
Rapora göre, Avrupa futbol ekonomisinin gelecek yıllarda da büyümeye devam edeceği belirtilirken şu noktalara da dikkat çekiliyor: “Sektörde karlılık öne çıkarıyor. Ekonomik yönelimler ve hedefler yüzünden saha başarısı elde edilemiyor. Seyirci beklentileri göz ardı edilmesi futbol açısından bazı sıkıntılar doğurabilir ve bu sporun popülerliğine darbe vurabilir.”
Ceyhun KUBURLU