Hep rüyaların otomobilini yapmanın derdindeyiz

Güncelleme Tarihi:

Hep rüyaların otomobilini yapmanın derdindeyiz
Oluşturulma Tarihi: Aralık 15, 2012 17:42

Dünya devi BMW’nin tasarım şefi Habib Karim, rüya otomobil, tasarım felsefesi ve BMW’yi Hürriyet’e anlattı. BMW 7 serisinin mimarı Beyrut doğumlu Karim Habib, dünyanın en gözde otomobil tasarımcılarının başında geliyor. “Biz tasarımcılar her defasında rüyaların otomobilini çizeme heyecanını yaşarız” dedi.

Haberin Devamı

ALMANYA’nın gözde otomobil markası BMW, geçen yıl satış rekorları kırdı. Sır gibi sakladığı 2013 modeli 4 Coupe serisini geçen günlerde ilk kez görücüye çıkardı. BMW’yi BMW yapan özelliklerin başında özgün tasarımı geliyor. BMW’de yeni ikonik öğeleri tasarlayan mimarların başında Lübnan asıllı Kanadalı Karim Habib’in ismi geçiyor. Mercedes’ten BMW’ye transferi büyük bir gürültü koparan, BMW 7 serisinin mimarı, BMW tasarım şefi Karim Habib (42), Hürriyet’e konuştu:

Karim Habib, Lübnan-Beyrut doğumlusunuz. Kanada vatandaşısınız. İsviçre ve ABD’de College of Design okulunda tasarım eğitimi gördünüz. Almanya’da çalışıyorsunuz. Kaç ülkede kendinizi vatanda hissediyorsunuz?
Ailem savaş nedeniyle Lübnan’da gelecek görmeyince bu ülkeyi terk etti. Bir süre İran’da yaşadık. Sonra Kanada’ya geçtik. Kanada’ya geldiğimizde 10 yaşındaydım. Orada büyüdüm ve okula gittim. Montreal’de McGill Üniversitesi’nde makine mühendisliği okudum. İlk planda Kanadalıyım. İsviçre ve ABD’de tasarım eğitimi aldım. Ama uzun süredir de Almanya’da yaşıyorum. Sevgilim Alman. Bir yaşında bir çocuğumuz var. Çocukla Fransızca konuşacağım, çünkü ailemle de Fransızca konuşuyorum. Sevgilimle İngilizce, günlük hayatta ise Almanca konuşuyorum.

DIŞARIYI DA DÜŞÜNÜYORUZ
Geçmişteki otomobil tasarımıyla bugünkü otomobil tasarımı ve tasarımcıları nerelerde farklı? Eskiden tasarımcılar daha işlevsel mi düşünüyordu? Bugünün tasarımcıları daha mı özgür
?
Daha fazla özgür olduklarını sanmıyorum. Aracın konforlu olması, içinin rahatlığı, belirli bir dinamizm ve güvenlik her zaman geçerli olan kurallar. Ama bugün sürüş dinamiği tasarımda en can alıcı özelliklerin başında geliyor. Güvenlik bugün de çok önemli, fakat vasıf değiştirdi. Biz bugün sadece otomobilin içindekilerin değil, aynı zamanda otomobil bir yayaya çarptığı zaman, yayanın güvenliğini korumak için otomobilin dışını nasıl şekillendiririz diye kafa yoruyoruz. Bunlar tasarımda yeni gelişmeler. Tasarım başlı başına eskiye nazaran çok daha önemli bir konuma sahip. Güzel bir araba yapmak elbette her zaman tasarımcının hedefiydi. Ama tasarımcılar bugün otomobil yapımının temeli oldular. BMW alıcıları için tasarım birinci satın alma sebebi.

100’ÜNDEN 99’U ÇÖPE GİDİYOR
Bir tasarım fikri nasıl oluşuyor? Aklınıza birden dahi bir buluş mu geliyor? Nelerden ilham alıyorsunuz?

Bu, uzun bir süreç. Elbette en başta ilham çok önemli. Her tasarımcı farklı kaynaklardan ilham alıyor. Biz BMW tasarım timi olarak, ilhamlarımızı bir süreç içinde kaynaştırıyoruz. Fuarlara gidiyoruz, mobilya fuarlarını geziyoruz. Farklı pazarlara bakıyoruz. Müşterileri anlamaya çalışıyoruz. Fuarlardaki tasarımcılarla tanışıyoruz ve karşılıklı olarak birbirimizden ilham alıyoruz. Mobilya tasarımı, mimari, grafik tasarımı bizim tasarım düşüncelerimizi besleyen en önemli ilham kaynaklarımız. Moda, hayati önem taşıyor bizim işimizde. Bunun yanı sıra çok çizim yapıyoruz. Belki 100 çizim yapıyoruz, bunun 99’u çöpe gidiyor, geriye sadece bir otomobil kalıyor. Bizim işimiz bu. Tasarım zaman alıyor.

BAŞARIDAKİ SIR NEDİR?
Yani öyle durup dururken, aklınıza aniden dahi bir fikir gelmiyor?
Bu soruya olumlu yanıt vermeyi çok isterdim ama maalesef öyle değil. Bunun altında çok iş ve emek yatıyor. Belki bazı anlar olabilir, bir şeye bakarken, insanın aklına bir fikir gelebilir. Ama bu bile bir süreç içinde oluşuyor. Yani Allah bir dahi fikir göndermiyor. Aynı şey tüm sanatçılar için de geçerli. Onlar da bir tabloyu yaparken, bir sanat eserini yaratırken, çok emek harcıyor.

Başarılı tasarımın kriterleri, anahtarı nedir sizce?
BMW’de bunun özgünlük olduğunu çok açıkça söyleyebilirim. Özgünlük ve uyum. Belki uyum kişiden kişiye değişebilir ama bizim için en önemli değer özgünlük. Bu özgün tasarımı otomobilin dışına, görünüşüne yansıtmak. Dinamik bir tasarım yaratmak. Otomobile devamlı iyi bir sürüş özelliği kazandıran gerçekten çok çok iyi mühendislerimiz var. Sürüş keyfi çok önemli. Biz tasarımcıların işi sürüş keyfini, bu duyguyu tasarıma yansıtmak. Başarının sırrı ve anahtarı işte burda yatıyor.

Bugün bir otomobili rüyaların otomobili yapan özellikler neler?
Rüyaların otomobilini yapmak bugün geçmiştekinden çok daha zor. Ama en önemli olan güzellik. Güzellik insanların temel ihtiyacı. İnsan güzeli seviyor ve güzelliğe ihtiyacı var. Eğer bu güzelliği biçime dökebilirsek, rüyaların otomobilini yaratmış oluruz.

HER SABAH YENİ BİR KEŞİF
Ama rüya otomobil için tek başına dış güzellik yeter mi?

Elbette sürüş iyi olmalı. Otomobilin içine oturunca, insan kendini çok rahat hissetmeli. Benim için geçerli olan ise sabahleyin arabanın yanına gidince, hep bir sürprizle karşılaşmak. Hep küçük yenilikler keşfetmek. Otomobil her sabah sahibini böyle mükafatlandırmalı. Yani bu güzelliği her defasında yeniden keşfedip yaşamalı insan.

Sizin en çok sevdiğiniz BMW modeli hangisi?
Ben, hep gelecek model en iyisi diyorum. Bu böyle de olmalı, çünkü biz tasarımcılar bir sonraki modeli daha iyi yapacağız diye düşünüyoruz. Biz şimdi, sizin 3 yıl sonra göreceğiniz model üzerinde çalışıyoruz. 2013 BMW 4 Coupe serisi benim için şimdi en güzeli diyebilirim. Bu yeni modelle çok gurur duyuyorum.

Neden verimli ve dinamik?
BMW’nin logosu altındaki ‘verimli, dinamik’ ibaresi ne anlama geliyor?

Otomobilin sürüşte ve görünüşte dinamik olması. Biz sürekli hareket halindeki bir dünyada yaşıyoruz. Bu yüzden geleceğin otomobili önce verimli olmak zorunda. Verimlilik aracın daha az yakıt harcaması, daha fazla sürüş dinamiğine sahip olması ve daha hafif olması anlamına geliyor. Verimliliği artırırken, otomobilin daha yavaş ve daha az dinamik olmaması da gerekiyor. Bu nedenle verimli dinamik diyoruz. Her BMW modeline baktığınızda hep şunu görürsünüz: Her yeni seri bir öncelinden daha az yakıt yakar, daha fazla dinamiktir ve daha hafiftir. Ama bunun yanında motor gücü yüksektir.

Çalışma saatimi söyleyemem
KAÇ saat çalışıyorsunuz?

Bunu söyleyemem. Ama şöyle diyebilirim, aileme biraz daha fazla zaman ayırmayı çok isterdim.

Sporla aranız?

Tenis oynuyorum. Dengeyi kurmak için tenis oynamam şart, yoksa kendimi dengede hissetmiyorum. Ben çocukluk ve gençlik yıllarımda eskrim yaptım ve başarılıydım da. Kanada’nın 20 yaş altı milli eskrim takımında müsabakalara katıldım. İki spor dalını da çok seviyorum. Burda mesele rakibini yenmek değil, güzellik. Daha doğrusu güzellik arayışı.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!