Hep bir adım önde olmak zorundayız

Güncelleme Tarihi:

Hep bir adım önde olmak zorundayız
Oluşturulma Tarihi: Mart 12, 2010 00:00

Almanya'da dünyaca ünlü elektrikli ev aletleri fabrikası Fakir'in genel müdürü Bahar Gökdemir, 'Rekabette yarıştan kopmamak için hep bir adım önde olmak zorundayız' diyor.

Haberin Devamı

Ansiklopedilere bakılırsa ilk vakumlu süpürge İngiliz Hubert Booth tarafından icat edilmiş. Devasa süpürge atlı arabalarla taşınıp pencereden uzatılan hortumla evlerin içi temizleniyormuş. 1908 yılında Murray Spranger bu devasa süpürgeden çok daha hafif bir elektrikli süpürge yapıp patentini de almış ama parası olmadığı için patentini William Hoover'e satmış. Böylece ilk pratik süpürgeler Hoover markasını taşır.


* * *


Bu tarihten çeyrek yüzyıl sonra 1933“te Almanya'nın güneyinde Stuttgart yakınlarında Mühlacker kasabasında Wilhelm Kicherer adlı Alman girişimci „Familie Kicherer (Kicherer Ailesi)“ kelimesinden türettiği Fakirmarkasıyla bir firma kurar. Firmanın amacı yer temizliği için aletler üretmektir. 1950'li yıllarda evler için elektrikli kalörifer de üretim programına dahil edilir. 1978'de üretim Vaihingen an der Enz kasabasında yeni yapılan fabrikaya taşınır. Butik üretim yapan Fakir çok tanınan bir marka. Özellikle halı yıkama denilince akla gelen belki de ilk isim.


* * *

Haberin Devamı

Bu hafta Fakir'in Genel Müdürü Bahar Gökdemir ile konuştum. Almanya'nın Karlsruhe kentinde doğan Gökdemir (36), bir gurbetçi ailesinin dört çocuğundan biri. 1960'lı yıllarda Almanya'ya gelen Gökdemir Ailesi, 1984'de kesin dönüş yapınca eğitimine İstanbul'da devam etmiş. İktisat Fakültesi ve İstanbul Üniversitesi Almanca Bölümü mezunu Gökdemir, 1990'dan beri Saruhan Grubu'nda çalışıyor. Saruhan Grubu'nda Dış Ticaret Müdürlüğü'ne kadar yükselmiş. 1987'den beri Fakir'in Türkiye temsilcisi olan Saruhan Grubu 2007 yılında Fakir'in hissedarı olunca Bahar Gökdemir de genel müdür olarak atanmış. '1992'den beri Saruhan grubunun Fakir ile ilişkisini yürütüyordum. Daha önce defalarca gelip gittiğim Almanya'daki fabrikanın genel müdürü olarak atandım. Yani masanın müşteri tarafından evsahibi tarafına geçtim. Çalışanların çoğu da beni tanıyordu. 2 Ocak 2008 günü yönetimde yerimi aldım'diyen Gökdemir, alışma sürecinin çok kısa olduğunu söylüyor.


* * *


26 bin metrekare alana kurulu fabrikada çalışanların hemen hepsi uzun yıllardır firmada çalışan Almanlar. Elektrik süpürgesi, halı yıkama makinesı, cila makinesı, elektrikli ısıtıcı üretiyorlar. Bahar Gökdemir, 'Krizden etkilendik ama mümkün olduğunca işçi çıkarmadan, kısa çalışma programı uygulamadan atlatmayı başardık'diyor. İki haneli rakamla ifade edilebilecek bir yıllık ciro yapıyorlar. Fakir dünya çapında 60'ı aşkın distribütör aracılığıyla satış yapıyor. 'Üretimin yüzde 20'sini Türkiye'ye, geri kalanını da Avustralya, İngiltere, Almanya, Fransa, ABD, Yeni Zelanda ağırlıklı olarak tüm dünyaya satıyoruz. Türkiye'de süpürgede ilk beşin içindeyiz. Ama şarjlı süpürge ile halı yıkama makinesinde lideriz'diye konuşuyor.


* * *

Haberin Devamı

'Evine elektrik süpürgesi alacak neye dikkat etmeli'
diye soruyorum. Cevabı şöyle: 'Süpüreceğiniz alanın büyüklüğü, yer halı, parke veya mermer mi, eviniz tek katlı mı, süpürgenin emiş gücü, perde vesaire için aksesuar gerekli mi gibi faktörlere bakmak gerekli. Sadece emiş gücüne yani Watt değerine bakıp süpürge alınmaz. Örneğin Watt değeri yüksek olabilir ama bu emiş değerinin yüksek olacağı anlamına gelmez. Eğer kaliteli değilse kayıplar yüksek olabilir. Süpürgenin ağırlığına da dikkat etmek gerekir.'

İşten arta kalan zamanda Powerplate ve fitness yaptığını söyleyen Bahar Gökdemir, İstanbul ile Almanya arasında da mekik dokuyor. Bu gidıp gelmeler bazen her hafta olabiliyormuş. Bahar, '2-2.5 saatlik uçuşta dosyalara konsantre olup çalışabiliyorum'diyor.


* * *


Türkiye'de elektrik süpürgesi pazarının yılda iki milyon civarında olmasına karşılık hemen aynı nüfusa sahip Almanya'da bunu dört milyon olduğunu söyleyen Bahar Gökdemir, Avrupa'da bu alanda kıyasıya bir rekabet yaşandığını, bu yüzden bu pazarlarda yüzde birlik bir payın azalmasının veya çoğalmasının çok şey ifade ettiğini belirtiyor. Gökdemir 'Yarıştan kopmamak için hep bir adım önde olmak zorundasınız. Bu sebeple sürekli yeni projeler üretiyoruz. Geçtiğimiz aylarda biri sensörlü olmak üzere piyasaya dört yeni model süpürge sürdük'diyor.


* * *

Haberin Devamı

Süpürgeler rengarenk. En çok hangi renklerin tercih edildiğini soruyorum. 'Bu yıl pastel renkler moda gözüküyor. Renk seçiminde dünya çapındaki satış temsilciliklerinden aldığımız feedback çok önemli. Bazen bir ülkede moda olan renk diğer bir ülkede tutulmuyor'diyen Bahar Gokdemir, 'Örneğin Türkiye'de Alman mavisi denilen eflatuna benzeyen mavi rengi çok tutulmuyor'diye cevaplıyor.


* * *


Bahar Gökdemir, Almanya'nın milli futbol maçlarında firma kantinine büyük ekran televizyon koydurup çalışanlarla birlikte maç seyrediyor. Bahar, 'Formaları da giyiyoruz. Coşkuyla maçları seyrediyoruz. Çalışanlarımla bir aile gibiyiz. Made in Germany damgalı Fakir markasının tüm dünyada ayrıcalıklı bir yere sahip olmasının sırlarından biri teknolojik mükemmelliği, kalitesi ise diğeri de çalışanların firmayı sahiplenmesidir'diyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!