Havacılıkta güneş devrimi

Güncelleme Tarihi:

Havacılıkta güneş devrimi
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 09, 2010 11:12

Güneş enerjisiyle çalışan "Solar Impulse" adlı uçak, 26 saatlik deneme uçuşunu başarıyla tamamladı. Kanatlarındaki güneş panelleri sayesinde güneş enerjisini depolayabilen uçak karanlıkta dahi yakıtsız uçabiliyor.

Haberin Devamı

Kendi enerjisini üreten bina ve araba tasarımlarından sonra bu kez de kerozenle değil, güneş enerjisi ile çalışan ilk uçak gece uçuşunu başarıyla tamamladı.

Yedi yıldır, sadece güneşten aldığı enerjiyle uçarak dünyanın etrafını dolaşan bir uçak tasarlayabilmek için çalışan İsviçreli araştırmacılar bu amaçlarına çok yaklaştı. Güneş enerjisiyle çalışan ilk uçağın deneme uçuşu başarılı oldu.

"Solar Impulse" adlı prototip uçak, 26 saatlik deneme uçuşunu tamamlayarak yere başarıyla indi. 12 bin güneş piliyle çalışan ve kanat genişliği 63 metre olan uçak gece uçuş kapasitesinin test edildiği uçuş için çarşamba günü öğle saatlerinde İsviçre'deki Payerne pistinden havalanmıştı.



75 milyon euroya mal oldu



Uçağın fikir babası İsviçreli Bertrand Piccard, uçak havalanırken yaptığı açıklamada heyecanını, "Şimdi yapmamız gereken, her şeyin yolunda gitmesi için şans dilemek. Çünkü bu şimdilik sadece bir deneme uçuşu. Kesin bir sonuç almak mümkün değil. Bekleyip, görmemiz lazım" sözleriyle dile getirdi.

Haberin Devamı


Ve uçak test uçuşunu başarıyla tamamlayarak perşembe günü yine öğle saatlerinde yere indi. Solar Impulse ekibi, uçağın nihai tasarımını 2007 yılında tamamlamış, 2009 yılının haziran ayında da tanıtımını yapmıştı. 75 milyon euroya mal olan uçak, elektronik, mühendislik, havacılık ve güneş enerjisi gibi alanlardan sponsorların desteğiyle finanse edildi. Aynı zamanda İsviçre’nin en önemli teknik üniversitelerinden biri de projeye destek verdi.



Bir otomobil ağırlığında



Ekibin, projeye başlarken amacı enerji tasarrufu sağlayan, havadaki ısı değişikliklerine dayanıklı ve hafif bir uçak üretebilmekti. Yıllar süren çalışmalar sonucu bu hedeflere ulaşıldı. Bir "Airbus A340" büyüklüğünde olan uçak, buna karşın sadece bir otomobil ağırlığında. Uçağın ağırlığı bin 600 kilogram..



Solar Impulse'ın dev kanatları, 400 kilo ağırlığındaki lityum-polimer bataryaları şarj eden 12 bin foto-voltaik hücre ile kaplı. Uçak, her biri 10 beygir gücünde dört elektrikli motora sahip. Solar Impulse, kanatlarındaki güneş panelleri sayesinde güneş enerjisini depolayabiliyor ve karanlıkta dahi yakıtsız uçabiliyor.

Haberin Devamı


Hedef dünya turu



Solar Impulse ilk kısa süreli test uçuşunu nisan ayında gerçekleştirmişti. Ancak son deneme, ilk uzun süreli ve gece yapılan test uçuşu oldu. Bu tarihi ana imza atan pilot ise projenin bir diğer mimarı Andre Borschberg'di. Uçuş nedeniyle 26 saat boyunca uyanık kalan pilot, yere indiğinde yorgun ancak mutluydu. Borschberg, uçağı başarıyla yere indirdiğinde, pillerin hâlâ enerjiye sahip olduğu belirtildi. Bu da uçağın daha uzun süre havada kalabileceği anlamına geliyor.



Solar Impulse ekibinin bundan sonraki hedefi, uçağın 2013 yılında beş etapta dünyanın çevresini dolaşması.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!