Güncelleme Tarihi:
ALTERNATİF ULAŞIM İMKANI:
Havayolu şirketleri, yolcularını en hızlı şekilde gidecekleri noktaya ulaştırmakla yükümlü. Eğer bu mümkün değilse, alternatif bir ulaşım imkanı yaratarak yolcuların en hızlı şekilde gidecekleri yerlere götürülmesi gerekiyor. Örneğin Almanya içi uçak seferi grev nedeniyle iptal edilen bir yolcu, tren ya da otobüsle gideceği noktaya götürülmeli. Uzun mesafeli yolculuklarda farklı bir havayolu şirketinin uçağıyla da uçuş imkanı sağlanmalı. Havaalanlarında havayolu şirketlerinin kontuarlarında uçak bileti geri verilerek yerine tren bileti istenebilir ya da kendi imkanlarınızla aldığınız biletin faturasını havayolu şirketinden geri alabilirsiniz.
YİYECEK İÇECEK:
Havaalanlarında uçağın kalkmasını bekleyen yolcuların yeme-içme gibi ihtiyaçları havayolu şirketleri tarafından karşılanmalı. Birçok durumda dağıtılan yemek fişleri ile havaalanları içerisinde bulunan restoranlardan yemek temin edilebiliyor. Üç saatlik gecikmelerde kişi başına yaklaşık 10 Euro’luk yemek fişi veriliyor.
HABERLEŞME DESTEĞİ:
Yiyecek içecek ihtiyacı gibi havaalanlarında bekleyen yolcuların iki kez telefon açmasına imkan verilip, gerekliyse iki kez faks ya da iki kez elektronik posta yollayabilmesi için gerekli teknik desteğin verilmesi gerekli.
KONAKLAMA:
Uçak seferleri bir sonraki güne ertelenen yolcuların havayolu şirketleri tarafından konaklamalarına imkan tanınmalı. Havaalanından otele transfer ücretleri de havayolu şirketleri tarafından karşılanmak zorunda.
Bu siteler yolcu haklarını takip ediyor
AVRUPA Uçak Yolcuları Düzenlemesi’ne (EU-Verordnung 261/2004) göre, uçak seferleri grev, doğal afet ya da teknik arızalar dışında kalan nedenlerden ötürü iptal edilen ya da uçağı gecikmeli kalkan yolcuların tazminat hakkı var. Uçağı gecikmeli kalktığı için gideceği yere geç kalan, sefer iptalleri nedeniyle mağdur olup hakkını aramak için nereye başvuracağını bilmeyen yolculara hizmet veren internet portalları var.
Profesyonel yardım
Uçak yolcularının hakkını hukuki yollardan arayan sitelerden Fairplane’nin Müdürü Andreas Sernetz, birçok yolcunun haklarından haberdar olmadığını söyleyerek, yapılan araştırmalarda tüm uçak yolcularının yüzde 2’sinin çeşitli sebeplerden ötürü tazminat hakkı olduğuna dikkat çekiyor. Yüzde 2’lik rakamın Uluslararası Frankfurt Havalimanı için, yolcu kapasitesi dikkate alındığında, senelik 200 milyon Euro’luk tazminat anlamına geldiğine işaret eden Sernetz, hakkını almak için havayolu şirketlerine başvuru yapıp sonuç alamayan yolculara profesyonel yardım almaları önerisinde bulunuyor.
Bu konuda prfosyonel yardımı www.fairplane.net, www.euclaim.de, www.flightright.de gibi sitelerden alabilirsiniz. Bu sitelerin ana sayfalarında bulunan ilgili bölümlere uçuş numarası, uçuş tarihi ve havayolu şirketinin ismini yazarak tazminat hakkınızın olup olmadığını araştırabilirsiniz. Tazminat hakkı olanlar, bu sitelere bağlı avukatlara yönlendirilerek profesyonel yardım almaları sağlanıyor. Sernetz’in verdiği bilgilere göre eğer tazminat alınırsa hak sahibinden yüzde 27’lik komisyon kesiliyor. Tazminat alınamaması durumunda ise başvuru sahibinin herhangi bir ücret ödemesine gerek yok.
Valizi geciken yolcu aktarma noktasında uçağa alınmalı
AKTARMALI uçak yolculuğuyla seyahat edip, valizlerinin aktarma noktasına geç gelmesi nedeniyle, güvenlik konusu sebep gösterilip valizi olmadan uçağa alınmayan yolculara havayolu şirketleri tazminat ödemek zorunda. Almanya’da valizi gelmediği için aktarma noktasındaki uçağa alınmayan bir yolcu havayolu şirketinden tazminat talebinde bulundu. Tazminat talebi reddedilen yolcu konuyu mahkemeye taşıdı.
Almanya’da Yargıtay’da (Bundesgerichtshof) görülen davada, uçağa alınmayan yolcu haklı görülerek, valizi gelmeyen yolcuyu uçağa almayan havayolu şirketinin tazminat ödemesi gerektiğine hükmedildi. Bu gibi durumlarda kural olarak yolcu uçağa alınıp, geç gelen valizi bir sonraki uçakla kişinin gideceği adrese yollanması gerekiyor.