Güncelleme Tarihi:
Berlin'de yaşayan genç sanatçı Nasan Tur'un farklı yıllarda hazırladığı sanatsal çalışmaları TANAS sanat galerisinde sergilenmeye başladı. “Komunismus, Soziallismus, Kapietalismus” adlı sergide, Nasan Tur'un 6 çalışması yer alıyor. 14 Mart tarihine kadar izlenebilecek sergi, Berlin ana tren garı (Hauptbanhof) yakınlarında Heidestr.50 adresindeki TANAS'da sergileniyor.
Serginin en ilginç çalışmaları arasında, Nasan Tur'un 2000 yılında Alman vatandaşlığına geçerken, bıyığı olmadığı halde “Bıyıklı Türk erkeği” klişesine gönderme yapmak amacıyla bıyık bırakarak çektirdiği resmiyle Alman kimliğine sahip olması yer alıyor. Görülmeye değer bir başka çalışma ise Nasan Tur'un Meksiko, Tokyo, İstanbul, Paris ve Frankfurt'ta gerçekleştirdiği “Takla atan Adam” adlı eseri.
Nasan Tur bu çalışmasında, “Normal nedir-Anormal nedir?” temasını işliyor ve farklı kültürlerin, alışılmışın dışındaki hareketlere tepkisini ele alıyor. Nasan Tur, video görüntülere kaydettiği bu çalışmasında, Tokyo metro istasyonunda ve İstanbul'da Boğaz kenarında insanlar yürürken takla atarak geçiyor.
Serginin ilgi çeken çalışmalarından bir diğeri de “Yeni gibi” adlı çalışma. Burada da Türkiye'deki ayakkabı boyacılarında satılan ve yıllarca kullanıldığı halde yüzlerce kez tamir edilip boyanmış ayakkabılar yer alıyor. Her bir ayakkıya, “Ahmet”, “Ali”, “Erkan” gibi isimler veren Nasan Tur için bu ayakkıbıların bir anlamı var. Nasan Tur, “Bu ayakkabılar bir çok yaşamı üzerinde taşıyor.
Her bir insanın anısı var bu ayakkabılarda. Ve hiç bir zaman çöpe atılmamış defalarca boyanıp yeni gibi yapılmış ve bir başkasının hayatına şahitlik yapmış. Sanki yaşayan bir canlı gibi. Bu nedenle her bir ayakkabıya, bir isim verdim” diye belirtiyor.
Nasan Tur'un gerçekten birbirinden ilginç sergisinde, kazanma ve kaybetme kavramlarının olmadığı “Rulet” çalışması da var. Nasan Tur, “Bir insan milyoner olsa bile kazanma ve şanslı olma duygularından kopamıyor. Bu, insanın doğasında varolan bir duygu” diye açıklıyor çalışmasını. Serginin en gürültülü bölümünü oluşturan bu çalışmada kazanma veya kaybetmeye geçiş anı adeta dondurulmuş.
Çünkü sürekli dönen rulette hiç bir zaman bir sayıya yerleşemeyecek küçük beyaz top, kimseye kazanma ve kaybetme şansı vermiyor. Ancak Nasan Tur'un sanatsal çalışmaları ise zaman ve mekan kavramı tanımıyor. Dünyanın bir çok ülkesinde eserleri sergilenen Kastamonulu bir işçi ailesi çocuğunun yaratıcılığı gerçekten görülmeye değer.