Güncelleme Tarihi:
ALMANYA’DA Profesyonel Futbolun son yıllarda ülke ekonomisine katkısı her yıl artarak devam ediyor. Wirtschatwoche ekonomi dergisinde yer alan haberde ülke genelinde futboldan 110 bin kişi karnını doyurduğu belirtildi. Bu sayının 10 bini direk kulüplerde çalışan kişilerden oluşuyor. Geri kalanı ise Futbol ekonomisinden doğan yan işlerde (Otel, Restaurant, güvenlik, Fan Shop) çalışıyorlar. Tekstil sektöründe çalışanların yüzde üçünün işlerini futbola borçlu olduğu, gazete ve televizyon çalışanlarının bir kısmının da karınlarını futbol aracılığıyla doyurduğu ortaya çıkıyor. Futbol sektöründen para kazananların sayısının Almanya’da en fazla insanı çalıştıran Volkswagen ve Deutsche Post (Alman posta idaresi) elemanlarının yarısından daha fazla olduğu belirtilirken, Almanya borsası DAX’ta yer alan şirketlerin üçte ikisinden daha fazla olduğunu da söyleyelim.
VERGİ GETİRİSİ 1,7 MİLYAR EURO
Türkiye kulüp başkanları ödedikleri verginin yüksekliğinden şikayet ederken Alman Profesyonel futbol kulüplerinin Gayri safi yurtiçi hasılata katkısı 5,1 milyar Euro oldu. Kulüplerin ödedikleri vergi ve harç gibi masraflardan devletin, Eyaletlerin ve Belediyelerin kasasına toplam 1,7 milyar Euro girdi. Belediye ve Eyalet yönetimleri toplam 200 milyon Euro’yu fazladan çeşitli nedenlerle kamu çalışanlarına eksra maaş olarak ödedi. (Polis, toplu taşıma sektöründe çalışanlar vs) İşin bir başka önemli noktası ise bu rakamların 2008-2009 yılına ait olması. Bu dönemde 18 Bundesliga kulübünün net kazancı 172 milyon Euro’yu buldu. Danışmanlara ödenen paranın ise 1,6 milyar Euro olduğu belirlendi. Almanya’da satış gelirlerinin yüzde onunun danışman ve menajer şirketlere ödendiğini göz önüne alırsak dönen paranın ne kadar büyük olduğunu da görüyoruz.
BUNDESLİDA KULÜPLERİNİN GELİR KAYNAKLARI
Bundesliga kulüpleri gelirlerinin en önemli kısmını sponsor ve televizyondan paraları oluşturuyor. 2008 rakamlarına göre kulüp gelirlerinin yüzde 31’i Sponsor, yüzde 31’i televizyon paralarından elde edilirken, bilet gelirleri yüzde 23, kulüp ürünlerinin satışı ve isim hakkı (Merchandisingn) gelirleri yüzde 15 oranında oldu. Gelirlere birkaç örnek vermek gerekirse bu yıl Bayern Münih forma reklamı için Telekom’dan 25 milyon Euro(yıllık), Wolfsburg VW’den 20 milyon Euro (yıllık), Schalke Gazprom’dan 15 milyon Euro(yıllık), Dortmund Evonik’ten 12 milyon Euro(yıllık) ve Bremen Targo Bank’tan 10 milyon Euro(yıllık) para alıyor. Bu arada 2009/10 sezonunda Alman Buz Hokeyi liginin yıllık cirosu 87,4 milyon Euro, Hentbol ligi 79,5, Beko Basketbol Bundesliga’nın da 59,4 milyon Euro olarak gerçekleşti.
AVRUPA’DA BEŞ BÜYÜK LİGİN CİROSU (2009/10 rakamları)
Avrupa’nın en önemli beş büyük liginde kulüplerin yıllık ciroları da şöyle oldu;
İngiltere(Premiere Ligi) 2,3 milyar Euro
Almanya(Bundesliga) 1,6 milyar Euro
İspanya(La liga) 1,54 milyar Euro
İtalya(Seria A) 1,53 milyar Euro
Fransa(Ligue 1) 1,0 milyar Euro
Avrupa’nın en fazla ciro yapan beş kulübü ise;(2008/09 rakamları)
Real Madrid(İspanya) 401 milyon Euro
Barcelona(İspanya) 365,9 milyon Euro
M. United(İngiltere) 327 milyon Euro
Bayern Münih(Almanya) 289,5 milyon Euro
Arsenal(İngiltere) 263 milyon Euro
Bu kulüplerin cirolarına baktığımızda hepsinin neredeyse her yıl iki Türk Telekom Arena yapacak kadar ciro yaptığı görüyoruz.
Kaynak(rakamlar); Wirtschaftswoche
Almanya Bundesliga’da takımlar sadece televizyon, sponsor gelirleriyle kalmıyorlar. Futbolcu satarakta önemli paralar kazanıyorlar. Örneğin son olarak Wolfsburg Dzeko’yu M. City’e 35 milyon Euro’ya verdi. Avrupa’da da kulüpler oyuncularını starakl para kazanıyorlar. M. United Ronaldo’yu Real Madrid’e 94 milyon Euro’ya satmıştı.